[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Feb-03 kl 02:02 PM (CET)]Jag har inte för syfte att hitta på fel på andra människor eller deras beteende etc och jag har framför allt INTE någon avsikt att klanka ner på andra..pekpinnefasoner det må vara din åsikt det
Som du uttryckte dig så fattade jag det som om du åkte skoter i Jeans, sen att du inte har ett nytt och fint skoterställ på dig när du ska köra ved kan jag förstå, jag brukar tex inte laga bilen iförd slips, vitskjorta och kostym heller. Vad jag menar när man är ute och åker skoter då menar jag att man åker 10, 20 eller 30 mil på en dag, så menar jag inte man är ute och hugger ved, det kallar då jag inte skoteråkning....ivarjefall inte på det sättet.
Summan 8520 kronor får du betala för tex Reima outlast Byxa och Jacka +- några hundralappar beroende från vem du handlar. Någon avi från lånehajen har jag inte sett till, den som spar han har heter det.
Om mitt omdöme är bra eller dåligt!! Bedöm själv.
Jag och en till var ute och åkte skoter(varsin skoter), det var pudersnö ca 40cm efter leden helt ospårat, vi hade varit ute kanske 4 timmar då gick en kolv för mig och min kollega körde fast ganska rejält kort efter vi fick loss skotern efter ca 20 min. Utmattade och efter paus sa vi till varandra att vi åker och hämtar en kälke och drar hem den andra skotern, vi kom ca 400-500m så small variatorn på den andra skotern!! Vi tittar på varandra och tänker på samma sak, "vi har ju mobil" ja just det ja, mottagningen var =0....det fanns bara en sak att göra: att försöka att ta sig tillbaka ca 12 km till fots eller krypande och det blev till stor del krypande, jag kan säga att vi har aldrig varit så utmattad och så nära att vara ett minne blott som då, när vi hade kanske halvvägs kvar så kom det en skoter till våran räddning så att vi kunde få skjuts tillbaka, dyngsura, utmattade och iskalla var vi när vi kom tillbaka, allt gick bra till slut men vi lärde oss en sak att och lovade att aldrig hamna i samma sitation igen, det ena var att eliminera att man inte blev blöt alltså gå och handla kläder med Gore-Tex eller annat Tex material som är vind och vattentätt och det andra var att ha snöskor eller mindre skidor med sig. Även fast man är 2 eller fler så kan det åt pipan men ju fler man är desto mindre är sannolikheten att man misslyckas.
Om man är ute och åker skoter på långturer så är det heller inte så kul att åka en hel dag och när man kommer fram så är man dygnsur, vilket kan leda till att du blir sjuk, får urinvägsinfektion och det kan leda till att du får problem på äldre dar med ledvärk ischias etc. Så det jag kan rekommendera av mina erfarenheter det är att man inte ska lita på mobiler eller skotrar, vad man kan göra för eliminera risken är att t e x handla ett ställ/overall med Gore-Tex eller annat Tex material för torr och varm kan man klara man sig länge i varjefall längre än kall och blöt, Mitt liv är mycket mer värt än 8500, men jag klandrar ingen om det finns andra uppfattningar.....alla har olika värderingar. Och till sist vill jag säga det att jag har lånat pengar en gång till att köpa skoter och det 1989 så jag köpte en ny Phazer sen dess har jag sparat ihop till inbytet och vill man slå ut även det på 10 år så varför inte, men jag har aldrig köpt en skoter för 120k...
Tack för ordet.