Skotermanual på internet?

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Undrar bara om det finns någon skoterhandbok/manual eller dylikt på nätet?
Där det står lite om delar i skotern, vad som är viktigt, osv.

Någon som vet om det finns för okunniga? ;-)

Mvh
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Sv: Skotermanual ?

Sedan är det nån lirare som säljer manualer till de flesta skotrar på blocket. Om de är bra eller om det är någon bluffannons vet jag inte menmen...
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: Skotermanual ?

Sedan är det nån lirare som säljer manualer till de flesta skotrar på blocket. Om de är bra eller om det är någon bluffannons vet jag inte menmen...
Okej, vad är länken dit då? Till han som säljer instruktionsböcker?
Finns de några instruktionsböcker till snöskotern?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Skotermanual ?

Det är bl.a. en kille i Gällivare som på Blocket brukar annonsera ut original verkstadshandböcker på CD-rom för 250:-/skiva och varje skiva täcker en årsmodell av ett visst märke tex. Ski-Doo -2004 på den finns alla Ski-Doo's -04 modeller med, jag har för mig att han har från typ -00 till -05 av Arctic, Ski-Doo och Yamaha men jag minns inte om han hade till Polaris.

Är du ute efter en bok som tar upp skotrar mer allmänt som uppbyggnad, teknik, funktion osv. eller är du intresserad av något speciellt märke?

Sen har Skoterbutiken verkstadhandböcker titta under kategori Rep/Underhåll så finns det.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Sv: Skotermanual ?

Det är bl.a. en kille i Gällivare som på Blocket brukar annonsera ut original verkstadshandböcker på CD-rom för 250:-/skiva och varje skiva täcker en årsmodell av ett visst märke tex. Ski-Doo -2004 på den finns alla Ski-Doo's -04 modeller med, jag har för mig att han har från typ -00 till -05 av Arctic, Ski-Doo och Yamaha men jag minns inte om han hade till Polaris.

Är du ute efter en bok som tar upp skotrar mer allmänt som uppbyggnad, teknik, funktion osv. eller är du intresserad av något speciellt märke?

Sen har Skoterbutiken verkstadhandböcker titta under kategori Rep/Underhåll så finns det.
Jag såg den killens annons. Det var väl bara reklamfilmer? Mailade honom om Blizard och han hade reklamfilm bara :/
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Sv: Skotermanual ?

Är du ute efter en bok som tar upp skotrar mer allmänt som uppbyggnad, teknik, funktion osv. eller är du intresserad av något speciellt märke?

Sen har Skoterbutiken verkstadhandböcker titta under kategori Rep/Underhåll så finns det.
Okej. Jo visst går det bra med en intruktionsbok lite allmänt bara. Tänkte om det finns någon sådan så man kan läsa lite, helst Svenska då. Helst skulle den behöva vara gratis, men det lär väl inte vara möjligt. I PDF-fil eller liknande?

Sen så visst, finns det någon om ett speciellt märke så går juh det också bra. Alltså märket då isåfall: Arctic Cat EXT 580Z -93 (Ej EFI).

Mvh
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Skotermanual ?

Jag såg den killens annons. Det var väl bara reklamfilmer? Mailade honom om Blizard och han hade reklamfilm bara :/
Nä han har verkstadhandböcker men bara från -00 och framåt tror jag det var jag har själv köpt av honom
 

masmannen

Medlem
13 jun 2005
44
0
1
48
Täby
Holmgren: Jag är ganska ny i skoterträsket och har försökt att få tag i både verkstadshandböcker och allmänt tekniska böcker om skotrar, men det är förvånansvärt svårt!

Till en 1994 Polaris finns t ex inte riktiga verkstadshandböcker att få tag i över huvud taget. Har fått tag i User Manual, men den beskriver bara väldigt övergripande funktion och service. Den fick jag tag i genom att jag ringde till ett antal Polaris-åf. Snow n Racing i Orsa beställde den från USA....

Thord-artiklarna är mycket bra, men täcker bara in ett godtyckligt antal ämmen. Jag har googlat igenom hela nätet utan att finna bra information. Tips emottages tacksamt, är det någon som har köpt böckerna på Skoterbutiken?
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Masmannen >> Okej. Får väl också ta och ringa några återförsäljare då. Men det finns inte någon gratis angående det viktigaste allmänt då? Till exempel tänker jag på hur mycket olja det ska vara osv. ?

2 Takts-olja vet jag att det är, men inte hur mycket man ska fylla och hur mycket Glykol man ska stoppa i? Är som sagt inge vidare och har just köpt min första skoter. ;-) Får väl hoppas den håller OK, men om något skulle hända då?

Man vill ju inte alltid skicka in den på service efter minsta lilla grej.

Mvh
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Oiljan i kedjehuset finns det en nivå plugg för straxapningspluggen o glyckol kollar du med en glyckolprovare o andvänd grön glyckol det är för aluminium motorer jag kan kolla med polaren om mängden oil i kedjehuset om du inte hittar nivåplugen.

GOD JUL
 

holmgren_

Välkänd medlem
21 nov 2006
242
0
16
Boden
Oiljan i kedjehuset finns det en nivå plugg för straxapningspluggen o glyckol kollar du med en glyckolprovare o andvänd grön glyckol det är för aluminium motorer jag kan kolla med polaren om mängden oil i kedjehuset om du inte hittar nivåplugen.

GOD JUL
Jo, jag hittade nivåpluggen för att kolla oljan. Glykol eller kylarvätskan - kolla med en glykolprovare? Jag såg ingen sådan provare?