Skotermatta

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen

jonkeboy

Medlem
9 mar 2008
16
2
3
ET340 Transporter har 2,52 tums delning och 245cm lång matta, precis som de flesta touringskotrar från 90-talet.
Men om du inte siktar på en begagnad, utan en ny så har du den här hos Rinab med original kamhöjd 19mm https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/drivmattor/Laengd-345cm/Drivmatta-Durasport-725-38x345x19-252.htm

Eller den här som är billigare, men med 25mm höga kammar
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/drivmattor/Laengd-345cm/Drivmatta-Energy-38x345x25-252.htm
Väcker liv i denna tråd. :)
Förutom att byta matta och slides, vad kan vara idé att byta när man har tagit bort boggien och drivaxel?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Förutom matta och slides, så är det förstås dåliga kullager i boggiehjulen man måste byta.
Fjädrar är ingen direkt anledning att byta. De blir inte dåliga, utan de funkar tills de går av. Men då kan det vara bra att byta både höger och vänster. Fast inte ett måste.

Men har man en gammal boggie ute, så tycker jag att man alltid ska kontrollera noga efter sprickor. Så att man kan svetsa upp och eventuellt förstärka om det behövs.
Sedan så är det absolut supersmart att dra ur alla axlar i boggien och svetsa på M6-muttrar på rören som axlarna går i, och sedan borra ett litet hål i centrum av muttern in i röret. Sedan så monterar man fettnipplar i muttrarna, så att man kan fetta in boggien utan att behöva att plocka ur den ur bandtunneln.
 
Reactions: jonkeboy

jonkeboy

Medlem
9 mar 2008
16
2
3
Förutom matta och slides, så är det förstås dåliga kullager i boggiehjulen man måste byta.
Fjädrar är ingen direkt anledning att byta. De blir inte dåliga, utan de funkar tills de går av. Men då kan det vara bra att byta både höger och vänster. Fast inte ett måste.

Men har man en gammal boggie ute, så tycker jag att man alltid ska kontrollera noga efter sprickor. Så att man kan svetsa upp och eventuellt förstärka om det behövs.
Sedan så är det absolut supersmart att dra ur alla axlar i boggien och svetsa på M6-muttrar på rören som axlarna går i, och sedan borra ett litet hål i centrum av muttern in i röret. Sedan så monterar man fettnipplar i muttrarna, så att man kan fetta in boggien utan att behöva att plocka ur den ur bandtunneln.

Så här ser mitt drivhjul ut. Är det original med 11 kuggars?
30351
 
Reactions: mas

jonkeboy

Medlem
9 mar 2008
16
2
3
ET340 Transporter har 2,52 tums delning och 245cm lång matta, precis som de flesta touringskotrar från 90-talet.
Men om du inte siktar på en begagnad, utan en ny så har du den här hos Rinab med original kamhöjd 19mm https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/drivmattor/Laengd-345cm/Drivmatta-Durasport-725-38x345x19-252.htm

Eller den här som är billigare, men med 25mm höga kammar
https://www.rinab.nu/snoeskoter-a/drivmattor/Laengd-345cm/Drivmatta-Energy-38x345x25-252.htm
Vad är det för skillnad på originalmattan mot den andra du länkat förutom högre kammar? Finns det risk den med högre kammar tar i tunneln? Tänkte det är ju bra mellanskillnad i pris, sämre kvalitet?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ingen skillnad rent tekniskt, mer än kamhöjden.
Däremot så är det skillnad på hur kammarna är uppbyggda. Den med 19mm kammar har en typ av fullblockskam som går hela vägen från höger till vänster, lite grann som originala mattan. Men origanal var i stort sett en rak kam, men den nya har lite "svängningar" för bättre grepp.
Mattan med 25mm kam har ett kamsystem som bara tar delar av varje delning. Den ska skotta sig fram lite bättre i lös snö.

En 25mm matta kommer inte att kollidera med bandtunneln.
 
Reactions: jonkeboy

jonkeboy

Medlem
9 mar 2008
16
2
3
Ingen skillnad rent tekniskt, mer än kamhöjden.
Däremot så är det skillnad på hur kammarna är uppbyggda. Den med 19mm kammar har en typ av fullblockskam som går hela vägen från höger till vänster, lite grann som originala mattan. Men origanal var i stort sett en rak kam, men den nya har lite "svängningar" för bättre grepp.
Mattan med 25mm kam har ett kamsystem som bara tar delar av varje delning. Den ska skotta sig fram lite bättre i lös snö.

En 25mm matta kommer inte att kollidera med bandtunneln.
Då är ju valet enkelt, då kan man ju investera i slides mm, för samma peng. 🙂 Nu ska skotern igång!!
 
Reactions: mas