Skotern blir överhettad

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej.

Körde med skaters I sälen Nu över nyår men blir lite orolig när det templampan blinkar samt att det står temp i displayen.
Jag såg det dom gångerna när min sambo körde och det gick lite långsammare på mindre leder. Är detta något som är vanligt? Tror vi körde i 15 kmh. Vi har även en till skoter som är en polaris som också den lyser temp när vi körde.

Kollade kylarvätskan och tyckte den var på en hyfsat normal nivå i båda skotrarna men märker heller inget när jag kör och det då går lite snabbare?
Vad ska man tänka på vad gäller kylning av en snöskoter, tycker min sambo borde kunna köra i hennes egna tempo.

Skotern är en arctic var F6 från 2008
Tack för lite tips och trix

//Niklas
 

MickeF7

Välkänd medlem
30 mar 2013
172
0
16
Bispgården
Om de inte är nå fel på maskin så gissar jag att det är packade leder? Stänker för lite snö upp under kylen, kör av leden ibland ut i lössnön så kyler de bättre
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Men är inte skotern vattenkyld? Jag tänker att när jag gasar på så blir den kallare när kall lift strömmat in. Men samtidigt vågar inte sambon köra snabbare på mindre vägar så nig borde väl kylaren klara hantera? Har jag fel? Är 2-takt så känslig?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är det stenhårt på leden så kyler det extremt dåligt. Kylsystemet bygger ju på att det slungas upp snö i tunneln där kylaren sitter. Och då när din sambo kör i sitt tempo så kanske det inte slungas upp tillräckligt med snö. En åtgärd man kan göra är att montera isrivare som hjälper vid riktigt hårda förhållande men som MickeF7 sagt så får man ibland vika av leden så det kyler ordentligt. Och fartvinden kyler inte tillräckligt på en vätskekyld maskin. Därför är 550f att rekommendera när det är riktigt hårt då den motorn har kylflänsar och fläktar som kyler ned motorn. Men dom går också varm så det räcker när det är varmt i luften.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom är vattenkylda, men de har inte luftkylare som på en bil.¨
Det sitter kylelement i tunneln ovanför mattan som ska kylas av snön som kastas upp från mattan.
Är det väldigt hårda spår och man kör sakta så blir snösprutet obefintligt och maskin kommer gå varm.
Man får problem med de flesta skotrar då det är stenhårda spår, som jag gissar på att det är i sälen nu.
Man kan montera isrivare som skrapar i snön och kastar in snö i boggin vid hårt före.
Men åker man för sakta får man problem även då.

Är det mer normal snö och din sambo inte sitter och smyger i 10-15km/h precis hela tiden så tror jag inte du kommer ha några större problem.
Det är ett extremt hårt före för tillfället.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sen så har ( ialla fall hade) Arctic flera nivåer på varning. På min F7:a så började Check engine blinka vid en temperatur, sen så lös den konstant sen så tändes varningslampan. Kommer inte ihåg exakta grader men det skiljde rejält mellan första varningen och röd lampa. Dock så mår 2t inte bra av att pressas vid höga temperaturer så man bör ta det lungt om den är varm. Dessutom så ställs ECU:n om så att motorn blir slöare när man närmar sig överhettning.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Tack för bra svar!

Känns som om jag får leva med att skotern kan bli överhettad i dessa förhållanden. För precis som ni skriver så är det väldigt hårt underlag i Sälen just nu. Sen har vi även åkt två på skotrarna vid ett par tillfällen och jag antar att det inte är helt optimalt.

På tal om det. Funderar på att köpa en annan skoter och byta ut den äldre polarisen. Och då tänker jag att vi köper en med ett click on säte. Vad har ni för erfarenhet om det och hur funkar det att åka två på dom, är dom bättre i dämparna?
Gärna lite tips på bra modeller.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Du behöver inte leva med överhettningen om du kostar på isrivare som mont på någon minut. Det är ett måste för ledåkare 4takt som tvåtakt. Man löser inte problemet helt men de blir 7 reser bättre!
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Ja det verkar uppenbart att man inte kommer ifrån att skotern blir överhettad när man kör på leder. Men ska absolut kika på om jag kan ta och installera en isrivare. eller om jag helt enkelt ska be henne att sluta köra på led =)


Tack för bra respons!


//niklas
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är normalt inga som helst problem att köra led, vid normalt före kan du köra precis hur långt som helst utan att den ska gå varm. Finns många som aldrig kört bredvid en packad skoterled, någonsin...
Vid hårdare före kan isrivare behövas, med dessa nere har du heller ingen begränsning i hur långt du kan åka.

Men om man åker så sakta så att mattan inte kastar upp snö i tunneln kommer den till slut gå varm.
Hårddrar man det så skulle man kunna köra en maskin varm i lössnö, krypkör väldigt försiktigt utan snösprut från mattan tillräckligt länge så blir den varm även i detta fall.

Du får helt enkelt lära din kära gasa lite mer ;-)
Jag gissar att det inte kommer bli något problem, när hon fått några mil bakom styret kommer hon våga hålla lite högre fart, då kommer problemet vara ur världen.
Man behöver inte köra fort hela tiden för att det ska funka, kommer man upp i kanske 25-30 km/h lite då och då så brukar det räcka. Mellan dessa tillfällen kan man ju såklart köra saktare, men kanske inte för länge.