Skotern driver framåt på tomgång...

pliSSken

Ny medlem
16 dec 2008
4
0
1
Hej,
Har en Polaris IQ FS-Touring-06, som har börjat bete sig underligt.
Den startar lätt, och jag brukar alltid låta den stå på tomgången några minuter för att bli lite varm innan jag börjar köra. Men om jag börjar gasa tills den driver framåt och sedan släpper gasen, så fortsätter skotern framåt. Jag måste bromsa för att den ska stanna, och då "dör" skotern.

Om jag däremot startar skotern och nästan direkt kör säg ett par hundra meter och sedan släpper gasen så stannar skotern som normalt.

Har googlat problemet men den vanligaste orsaken verkar vara ny variatorrem och att den inte är "inkörd". Jag har inte bytt variatorrem eller gjort några justeringar alls.

Vad beror detta på?
Ska man justera variatorn på nåt sätt? Smörjning?
Byta rem?
Mvh, A
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Kolla över variatorerna så inget e paj å slitet,skulle jag börjat med, om den har funkat förut och inget har gjorts på maskin.
Bussningar,rullar osv.om de e en Team sekundär så e de vanligt att ställa skruven för remmen äter sig igenom inre skivan.då blir remmen mera spänd.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Gissar att det är en bussning i primären som kärvar så att den inte går tillbaka.
Ta isär och kolla så att allt löper lätt...
 

pliSSken

Ny medlem
16 dec 2008
4
0
1
Stort tack för era svar!
Skall kolla upp dom när jag hinner, förhoppningsvis i helgen...
Mvh, A
 

david_tomten

Välkänd medlem
21 sept 2012
112
0
6
luleå
hade samma sak. tillslut skar variatorn. rullarna nötte in i gotset så långt så att variatorn inte kunde fara tillbaka.

kom ihåg att aldrig smörja en variator btw.