Skotern fortsatt gick utan gnista

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Häromdan så var jag med om en vääääldigt konstig sak. Jag hade kört fast med skotern på sjön i slasket och nyss kommit loss och ställt skotern på ett fruset spår. Då stängde jag av först på tändningslåset, skotern fortsatte och gå, drog sen ur nödstoppen, skotern gick ändå. Men va i h*lvette tänkte jag, och öppnade huven och röck ur tändhattarna, skotern fortsatt och gå ändå i runt 3 sekunder efter det. Vad i hela friden beror det på?
 
J

JagLuktarGott

Om motorn rusade lite, eller varvade mer än vanligt på tomgång osv.. så kanske stiften vart så varma att dom började glöda och självtände, antagligen pga du gasade mycket för att komma lös? och så rörde den sig kanske inte särkilt mycket så därför kan det ha blivit så. Fortsätter den göra sådär, så skaffa varmare stift så löser det sig! :)
 
Last edited:

kanonis

Medlem
17 jan 2005
44
0
1
35
Solna
Hände liknande sak för mig, hade lånat morfars widetrak för att åka å tanka. Kommer till macken och stänger av med nyckeln, inget händer. Provar med nödstoppet, samma sak. Åker hem igen och bollar ideér med morfar och vi kommer fram till att antagligen så är sladden från nyckeln och nödstoppet (dem sitter på samma) har nog åkt ur eftersom morfar var ute å sladdade ledsystemet i byn kvällen innan. Mycket riktigt så hade sladden hoppat ut.. Mycket underligt men det löste sig iaf..
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Om motorn rusade lite, eller varvade mer än vanligt på tomgång osv.. så kanske stiften vart så varma att dom började glöda och självtände, antagligen pga du gasade mycket för att komma lös? och så rörde den sig kanske inte särkilt mycket så därför kan det ha blivit så. Fortsätter den göra sådär, så skaffa varmare stift så löser det sig! :)

Jo, jag hade ju gasat lite där i slasket. Och jag som kör på en siffra kallare än rekommenderat. :)
 
J

JagLuktarGott

Okej, men då var det ju antagligen de som var problemet :b
 
Last edited: