Skotern går dåligt i "fjällen"

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Har en xc500sp -00 som går klockrent hemma i gävle. Men åker upp till funäsdalen en vecka/år och där går den mycke sämre samt drar mycke bensin så den går för fett. var ner till shellmacken där dom har polaris verkstad och frågade lite. han sa att jag inte skulle bestycka omden utan skruva på en justerskruv, antar att han menade brännsleskruven. Sena sa han att de var inbildning att den gick sämmre och att de bara var vi från gävletarkten som hade dom problemen....är de så :eek: de var bara min som gick sämmre (bara jag som körde polaris)

Jag testade aldrig att justera nå men tänkte göra de i år, har läst lite trådar om bestyckning men hitade inget som "passade" mig

så ska jag justera på förgasarna eller byta munstycken? nån som har varit med om samma sak på polaris, tycker att Skidoo, A C och yamaha klarar sig bättre.
 

Martin_

Medlem
19 nov 2006
34
0
1
Gällivare
Tryck skillnaden i luften i fjällen och låglandet ger olika förhållanden i bränsleblandningen, normalt ska det väll inte göra någon större skillnad men om du provar att bestycka om den när du far till fjällen så kommer den ayy gå bättre! prata med någon som är bra på det där med bestyckning så kan han nog ge bra råd på vad du skall ha för storlek.
 
R

Robin

igentligen ska väl skotern gå snålare i fjällen? eller....
brukar vanligt vis inte vara märkbar skillnad om du inte skulle haft en 440 för dom är lite petiga på bestyckningen.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
igentligen ska väl skotern gå snålare i fjällen? eller....
brukar vanligt vis inte vara märkbar skillnad om du inte skulle haft en 440 för dom är lite petiga på bestyckningen.
Skotern går fetare i fjällen pga. att det är mindre syre på samma mängd luft högre upp!
och du kan utan problem känna skillnad även på en "icke 440" skoter...beror helt på hur skotern är bestyckad och hur högt fjället är!

(är därför man har efi :cool:)
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag antar att du har Kehin förgasare(-97till -02 på sina liberty motorer) på din skoter och dom är ruggigt känsliga för olika höjdskillnader.
Jag har haft flera maskiner som gått klockrent på lägre höjd för att gå rent ut sagt uruselt på högre höjd.
Med ett par Mikunigasare skulle du få mycket mindre problem.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Har du kollat färgen på stiften när du är på hemmaplan i Gävle för om du ligger på gränsen till för högt bestyckad där vid havnivå så kan den gå extremt surt i fjällen men optimerar du den för havet så brukar det funka hyfsat på normal fjällhöjd men ska du klättra upp på dom högre topparna så kommer den fortfarande att sura endel
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Har du kollat färgen på stiften när du är på hemmaplan i Gävle för om du ligger på gränsen till för högt bestyckad där...
Jag har inte kollat stifften, men förmodligen är de som du säger att den går lite för fett hemma redan.

Jag vet att de är mindre syre på högre höder och att dom får lite mer då men tycker att de är så stor skillnad.

skulle ha jämnfört med en likadan maskin vad dom kör med för munnstycken. borde väll vara lika på en edge 500 -01? en jobbarkompis har en sån som han har fått ombestyckad efter på en polaris verkstad.

Tackar
//Fredde
 

snowrider_69

Ny medlem
25 nov 2006
4
0
1
Sundsvall
Ett bra mätetal är att varje 300 meter över havet ger en effektmiskning på ca 5%. Det gäller oavsett hur man bär sig åt eftersom fysikens lagar styr detta.
Låt säga att du har ca 95 hk vid havsnivå och Funäsfjällen ligger 900 meter över havet (hypotetiskt eftersom jag inte varit där) så har du tappat nära 15 hk.

Anledningen är tunnare luft på högre höjd -> mindre syre till samma förhållande bränsle vilket ger en fet gång.
Lägger du dessutom på hög utetemperatur under t ex. våren bli syrehalten ännu lägre -> fetare gång på motorn.
Turboladdade motorer får en viss kompensation eftersom de är överladdade och kan kompetensera känslan en del.

Jag har haft samma problem i andra fjäll på en XCR 800, men det blev åtminstone betydligt bättre trots faktisk effektförlust med att justera in bränsleskruvarna ett kvarts varv.
 
14 jan 2007
28
0
1
Gävle
Har du fått någon ordning på maskin annars har du ju ett diagram under huven om hur den ska bestyckas efter grader och höjd över vattnet.

mvh mackan från gävle som ochså har åkt trepipa i fjällvärlden samt i gävle.
 

hardinth

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Gävle
hehe, jag är också från Gävle, hade för några år sedan en XCR 600 -SP, Vilken "Love-Hate" relation jag och skotern hade, när den gick bra så gick den så in i h**vete, Men det var sällan, oftast så "brölade" den och var svår att få upp i varv, jag höll på och bestyckade ner den men kom aldrig riktigt i mål, Tror det var en kombination av bestyckning och variator problem på min i varje fall...

Är det jag som inbillar mig eller är det jäkligt mycket snack om bestyckning när man kör polaris? JAg övergav märket och har haft Yamaha samt nu en Renegade och har aldrig bestyckat om dom maskinerna, dock var ju dom lite nyare modeller förståss...

PS Min gick lika dåligt i gävle och i tex funäs, dock gick den sämst när det blev + grader...

//T