skotern rappar

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
ja nu är det så att skotern rappar på mattan å de vill jag åtgärda så snabbt som möjligt min kompis pappa sa att de kan vara drivhjulen..... själv har jag ingen aning å är tacksam för svar :)
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Kan räcka med att spänna mattan i de flesta fallen. Annars är det drivhjul gjorda för fönsterdrift som gäller, förutsatt att mattan är gjord för det
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Är du säker på att det är mattan 8ggr av 10 är det kedjan som rappar fast man tror det är mattan.
Kolla så du har rätt spänning på både mattan och kedjan sen kan du kolla hur taggarna inne i mattan ser ut om dom är trasiga/nötta.

Vad är det för skoter förresten?
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
jag har provat spänna mattan å då slutade de å rappa ett tag å sen när jag skjutsade så började de rappa igen :( mattan är inte sliten på taggarna emmm skotern är en arctic cat ext,efi 550-93 .... fönsterdrift ? ken ring?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Hur mycket slack har du på mattan nu då?

Kolla kedjan ändå hur gammal är den?

Det är vanligt att dom rappar iom att det inte finns någon justerbar sträckning utan bara en fjäder som ska hålla emot och när kedjan blir sliten å lång så räcker inte fjädern till, jag hade en Wildcat 700 -93 med samma system å den rappade hela tiden när jag dubbat den så det greppade.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Det låter som att du råkat ut för samma sak som jag gjorde.
Jag och en polare hade en JAG 3000 som rappade,
Vi spände mattan och då blev det bra ett tag,sen så efter kanske 30min så började den igen att rappa...Och då upptäkte vi att det var drivaxellagret som var helt slut.. Hoppas jag kunde hjälpa till..

Mvh Jonas
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
det var till stor hjälp för de är så jäääävvllllaaa tråkigt att fisköra ligga 50 med polare på å gasa i ett gupp = rappar men tackar ska ta in den i garaget å kolla =). mattan är nog sträckt till max >.<
 

jonch

Medlem
6 feb 2007
48
0
1
de är samma på min polaris indy 500, det rappar hela ***** tiden när man gasar på lite grann, har mattan på de sträckaste och kedjan har ja spänt tillräckligt. och inga lager dåliga. så ja undrar vad som kan vara felet.
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
ska ta in min i helgen kan ju skriva sen om jag hittar felet kanske är samma på din polaris.
 

gu77a

Välkänd medlem
15 dec 2006
212
0
16
kalix
jag tog och spände kedjan var ganska onödig konstuktion på kedjehuset dock men då sluutade den rappa ett tag! ååå vad less man blir ! :(