Skotern startar ej. Är i fjällen... 600sdi..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag är fortfarande lite lur på battriet... men jag vågar inte säga hej förren du testat..

Har du nån polare att testa byta batteri med?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Håll M knappen inne och blinka med hel o halv ljuset, En kod bör då komma upp i displayen. Skriv av den och återkom så får vi se om nån vet vad den betyder. (Om det kommer nån)
 

Linxskidoo

Välkänd medlem
31 okt 2011
179
1
6
www.youtube.com
jo han köpte ett nytt batteri för en vecka sen, men problemet fortsatte. men nu har det inte hänt igen sen vi kleta på vasselin på stiften! men vem vet kan bara vara tillfälligheter att den inte har lagt av än så länge
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en kompis har problem med sin 600 sdi med startreläet, ibland vägrar den att starta och ibland dör den, men han lyfter av batterikabeln så går den några veckor innan den gör så igen
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Prova byta plats på startrelät och ljusrelät, de ska fungera om de är relät som har farit.

De är så för mig också, var idag och köpte ett vanligt hella extraljus relä för 90;- ist för orginal för 670;- hos åf, men den hade samma tendens att stanna när jag hade satt dit det från början, då putsade jag lite på kablarna och polarna på batteriet.
För när den stannar så måste jag lyfta av kabeln på batteriets + pol fram och tillbaka och sen startar den och går ett tag.
 
A

axelsson_vpg

Prova byta plats på startrelät och ljusrelät, de ska fungera om de är relät som har farit.

De är så för mig också, var idag och köpte ett vanligt hella extraljus relä för 90;- ist för orginal för 670;- hos åf, men den hade samma tendens att stanna när jag hade satt dit det från början, då putsade jag lite på kablarna och polarna på batteriet.
För när den stannar så måste jag lyfta av kabeln på batteriets + pol fram och tillbaka och sen startar den och går ett tag.
Jag har bytt plats på reläna och provat köra med/utan de ena och kors å tvärs. samt bytt säkeringen 30a inget resultat, tagit isär allt jag kan hitta under motorn.

Laddad batteriet och provat montera kompisens batteri.. Ingen skilldnad.

Nu är man hemma igen och är riktigt less, jävla brp!!

Jag har inte X paket så jag har ingen M-knapp för att kolla koder men jag har en S-knapp och provade med den och de fungerade inte.

Jag far och lämnar skiten till Kalix maskiner i luleå imorgon så får dom väl ta den då dom har tid, gissningsvis om nån vecka...

Om de skulle vart relä skulle väl inte startmotorn rulla på fint samt avgasknallar lite då å då?
 
Last edited:
A

axelsson_vpg

På Tisdag ska den in på kalix maskiner, jag återkommer om vad felet var så de kanske hjälper nästa som får detta fel ..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Be att dom tar en skärmdump att bifoga fakturan när de kört diagnosen i BUDS så det inte uppfinns onödiga åtgärder!
 
A

axelsson_vpg

Tjoho,

Tog komptest idag.

Höger cylinder hade 8
Vänster cylinder hande 9

De är väl inge bra? Bör man byta kolvar osv?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
fyll någon matsked 2-taktsolja genom tändstifthålet, Stiger kompen = taskiga ringar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tjoho,

Tog komptest idag.

Höger cylinder hade 8
Vänster cylinder hande 9

De är väl inge bra? Bör man byta kolvar osv?

Nog ska hon gå i alla fall, var det kall i dagens utomhusklimat eller +20 inomhus.

Som nedan, ge en liten mängd olja och dra runt, ge en sup och starta
 
A

axelsson_vpg

Hade samma fel som du allt funka men den starta inte visa sig att jordkabeln på starrelät var löst.

Hmm, men gick den på starten då som min gör ? Den tuggar på snabbt på starten och pumpen surrar igång.

Jag har tagit lös alla relän och ska dra och köpa så man har tills senare.. Fanns inte på min lokala bilaffär.

Verkar inte vara samma relän i min -08 Xp som andras sdi 07 och ner?

Nån som vet var jag kan köpa eller äre original som gäller?

Hittar man ett relän som ser lika dant ut, är de bara att köra på de eller kan något annat paja?
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
när batteriet är urtaget och du försöker dra igång den hostar den till något alls eller är den lika död utan tändning som om dödaren skulle vara på?
Förstå mig rätt säger inte att det är fel på dödaren utan beter den sig så? dvs ingen reaktion, ingen reaktion, ingen reaktion och plötsligt så startade den?
eller har den bara startat med batteriet inkopplat?
 
A

axelsson_vpg

när batteriet är urtaget och du försöker dra igång den hostar den till något alls eller är den lika död utan tändning som om dödaren skulle vara på?
Förstå mig rätt säger inte att det är fel på dödaren utan beter den sig så? dvs ingen reaktion, ingen reaktion, ingen reaktion och plötsligt så startade den?
eller har den bara startat med batteriet inkopplat?
Den har inte startat... Bara när jag skulle av med den från släpet. Jag står och gnuggar på elstarten/snöret och soppa pumpen går och ibland kmr de an av gasknall. INGEN tillstymmelse till att starta alls..
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
när batteriet är urtaget och du försöker dra igång den hostar den till något alls eller är den lika död utan tändning som om dödaren skulle vara på?
Förstå mig rätt säger inte att det är fel på dödaren utan beter den sig så? dvs ingen reaktion, ingen reaktion, ingen reaktion och plötsligt så startade den?
eller har den bara startat med batteriet inkopplat?
En SDI startar inte utan batteri.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
min sdi som jag hade så hade relät dött så ingen el funkade alls men det gick att starta med snöret då batteriet var i.
Konstigt fel iallafall, hoppas du får det löst fort