Skotern startar men dör...

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Har en Arctic Cat T660 som startar när man vider på nyckeln men den dör på en gång...någon som har förslag på vad som kan vara fel? Och ja, det finns soppa ;-)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Såhär brukar det funka med insprutningsmotorer (ja, du har en sådan):

När du vrider på nyckeln går bränslepumpen kanske 1,5 sek för att bygga upp ett bränsletryck. Sedan när ECU får signal om att motorn snurrar (kanske via en vevaxelsensor eller liknande) så slår den på bränslepumpen igen. Vissa motorer har separata reläer för dessa två funktioner. Du bör därför kolla så att

1. Relät slår på när du vrider på tändningen (känn med handen om det klickar)
2. Det slår på igen när startmotorn går (går också att kolla genom att lossa bränsleledningen och se om det kommer bensin när du kör startmotorn).

Jag skulle se ovan felsökning som basal och mest sannolikt kommer du att hitta att den inte får bensin när du kör startmotorn. Relä eller vevaxelsensor eller vad den nu använder för teknik för att mäta att motorn går.
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Om du nyss bytt batteri. Kolla så du inte glömt någon kabel.
Har vart med om ett identiskt problem som det du beskriver då.

Annars är det som dom tidigare sagt bränslepumpsrelät som är den troliga boven
 

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Tack för svar...har dock inte bytt batteri...jag hade varit ute och kört skotern i ca 30 minuter när den bara dog...och sen när jag skulle starta den igen så hade den detta symptom.
Är det någon expert här som kan säga mer exakt var relät sitter? Jag har för mig att det är 4st relän som sitter i hop...det är alltså något av dom? Eller finns det fler relän i skotern?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är det som på alla andra 4taktare 2002-2006 eller nå liknande så är det säkringsdosan nere vid batteriet och sedan relä nr 1.
Kommer ju förbi ett par sådana varje månad i verkstaden men vill minnas det ser likadant ut på dom flesta..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du känner med handen vilket som slår till när du vrider på tändningen, möjligen kan du följa kabeln till bränslepump också.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Det verkar inte vara något fel på reläna...det kommer hit en kompis i morgon som ska kolla på skotern...han var också inne på att det kan vara gashängsbrytaren. Vi får väl kolla upp resterande tips då också.
Ingen som har någon mer gissning så länge?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Har du kastat om reläna?
Dra ur kontaktstycket för gashängsbrytaren.

Tyvärr må jag säga att jag vart med om så mycket dumma elfel på just 660 modellerna.
Värt å kika mer är ju kablaget överlag från styret och nedöver. Skaver styggt vid styrstången på vissa modeller.
Du har även en kabelstam till tändningen som går in under motorn som skavt av på vissa.

Så nu har jag räddat din onsdag natt
 

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Tack för all hjälp hittills...har dock inte fått igång skotern än pga av att startmotorn jävlas och inte slår av...så polaren har inte kunnat hjälpa mig med det andra felet än då startmotorn är inlämnad på ett ställe som inte har så bråttom att titta till den ;-). Någon som vet vad det kan vara för fel när startmotorn inte slår av? Den fortsätter att gå tills man vrider av nyckeln.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Låter ju som att startmotorn funkar, skulle kolla startreläet, låt ju som att den hängt sej eller får konstant ström, kan vara nyckeln som hamnar i läge 3 för tidigt. Sära på lågsidan vid startreläet så vet du ju om det är reläet eller nyckeln. Att du skull fått + kortslutning efter reläet låter långsökt
 

gregg99

Medlem
10 jan 2011
36
0
1
Kom på en sak...skotern går ju inte att stänga av med nyckeln...man måste trycka in nödstoppen ;-)
Tack för tipsen andylee...någon som har nått mer tips så länge? Polaren skulle titta till skotern så fort han får tid.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Varsågod! Ofta funkar det så att nyckel, stoppknapp, nödlina och brytare i tummen jordar cdi och släcker tändningen. Av erfarenhet vet jag att jordningen i nyckeln kan vara bruten vid kall motor för att sedan sluta efter typ 10 min, hade exakt detta problem med en skoter i fjol. Värt att kollas!