Skoterna kallstartar med 1 stift men inte med 2, vad är fel?

A Lindeman

Ny medlem
28 dec 2011
2
0
1
Jag har en Yamaha Enticer II -98 som går hur fint som helst när man fått igång den. Problemet är när den stått ett tag (en natt, några veckor eller månader). När den stått länge brukar jag hälla i lite bensin i cylindrarna och dra i snöret. Den brummar igång men stannar direkt. Detta upprepas flera gånger och ibland måste jag sedan låta den stå nån timme innan jag kan få igång den med hjälp av ytterligare en "sup".
När den väl startat går den bra och jag kan ge mig ut på nån timmes tur, så den blir ordentligt varm. Om jag stannar den går den bra att starta igen när den är varm. Men om jag väntar tills nästa dag är det samma problem igen, helt död.
Av en slump kom jag på att det i detta läge fungerar att ta loss ena stiftet och dra i snöret, då startar den och går på ena cylindern!. Sen stannar jag motorn, sätter tillbaka stiftet och direkt startar den nu på båda burkarna och går hur fint som helst.

Vad kan vara felet? det är ju inte ovanligt med svårtartade skotrar som stått ett tag, men bara en natt ska ju inte vara nåt problem. Och varför startar den med ett tändstift i men inte med båda?

Kan tillägga att den är ganska trögdragen när den är kall.