Skoterolyckor

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Det börjar bli lite mycke olyckor nu tycker jag, som att åka i stockholms skärgård verkar vara lite vågat när inte ens isarna i norr är säker än och dessutom ta med hela familjen på turen och detta innebär ju att skoter hatarna har fått mer vatten på kvarn så man får hoppas att det lungnar ner sej med olyckor och att folk tar det lite lungnare framöver.
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Verkligen. Var rädd för att farsan skulle sluta betala lite av bensinen när man kollade nyheterna igår. Hoppas folket skärper sig..
Sen är det ju inte speciellt kul att folk skadas och dör av skoterolyckor.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Norden_AN skrev:
Kör man ihjäl sig på en led så får man skylla sig själv men är det på en sjö och man drunknar är det en annan. Man får ta sitt ansvar och tänka före man agerar.
Otroligt korkat sagt!!
Om man studsat av skotern efter led och bakomvarnade kommer och kör över en...får man då skylla sig själv?!
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
zTeve skrev:
Otroligt korkat sagt!!
Om man studsat av skotern efter led och bakomvarnade kommer och kör över en...får man då skylla sig själv?!
Trist då det händer. Var det någon du kände? För du tänkte väl på olyckan i Björna? Själv bor jag bara några mil därifrån men har ännu inte hört vem det var. Verkligen otur. Först studsa av och sedan bli överkörd av bakomvarande. Kan man misstänka att det gått lite fort samt för korta avstånd mellan skotrarna? Som jag förstod det på bilden i ÖA så var det i det närmsta väg där det hände.

Vet av en som var bekant med dom som åkte ner i vaken i Sthlm, trist det med. Själv skulle jag aldrig drömma om att vilja köra skoter så långt söderut dessutom på hav. Men det går kanske bra oftast?
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
mikaelvoss skrev:
Trist då det händer. Var det någon du kände? För du tänkte väl på olyckan i Björna? Själv bor jag bara några mil därifrån men har ännu inte hört vem det var. Verkligen otur. Först studsa av och sedan bli överkörd av bakomvarande. Kan man misstänka att det gått lite fort samt för korta avstånd mellan skotrarna? Som jag förstod det på bilden i ÖA så var det i det närmsta väg där det hände.

Vet av en som var bekant med dom som åkte ner i vaken i Sthlm, trist det med. Själv skulle jag aldrig drömma om att vilja köra skoter så långt söderut dessutom på hav. Men det går kanske bra oftast?
ja det var den olyckan jag tänkte på...bor även bara nån mil med vad jag VET så känner jag ingen inblandad...
Visst kan de ha gått för fort de vet jag inget om, men iofs är lagliga 70km/h tillräckligt för att det ska gå illa....och mörker och att det snöade gjorde nog inte saken bättre...mycket tråkigt när sådant här händer...
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
zTeve skrev:
Visst kan de ha gått för fort de vet jag inget om, men iofs är lagliga 70km/h tillräckligt för att det ska gå illa....och mörker och att det snöade gjorde nog inte saken bättre...mycket tråkigt när sådant här händer...
Jo visst är det bidragende omständigheter.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
zTeve skrev:
Otroligt korkat sagt!!
Om man studsat av skotern efter led och bakomvarnade kommer och kör över en...får man då skylla sig själv?!
Varför ska man studsa av skotern för? Om inte annat för att var talanglös förare? Att köra 50km/h på en led är jävligt fort och om man inte vet hur man parera gupp och vilken hastighet man bör hålla så ska man öva ett tag till på lägdan.

Edit: Läste lite fler inlägg och beklagar om du är upprörd över om det hänt nåt där du bor. Och i mitt resonemang så ingick inte snöfall och mörker, vilket det var nu eller? För då är det ingen bra sikt precis.
 

rmk700-99

Medlem
13 dec 2004
42
0
1
uppland
skoterkörning o alkohol

Jag är själv 30 bast och kör ganska hårt o fort efter leder o i puder men men jag kör alltid alltid nyckter, att köra på fyllan eller efter någon starköl det är varken smart eller tufft men ändå är det väldigt vanligt att folk kör så flertalet som dör är onyktra män över 40 år. Örsköldsvik man 40 år död.
valbo man 43 år död. Gävle man 20 år krock med trä onykter häktad
 

tanthalas

Aktiv medlem
2 dec 2005
54
0
1
stockholm
Det man blir lite orolig över när media börjar uppmärksamma skoteråkningen är ju att det kan komma någon form av kampanj emot skoteråkningen.

Naturligtvis är dessa olyckor som inträffat mycket tragiska men det är ju ändå mycket lite som händer om man jämför med biltrafiken.
 
E

ejwbegysv

Det som är lite tråkigt är att det är en "skoterolycka" når folk kör igenom isen och drunknar... Varför säger dom inte "pimpelolycka", "skridskoolycka" osv. när folk går igenom isen?

Ni skrev ovan att man inte kan studsa av skotern om man är nykter osv..

Min fyrmänning 45 år när han dog, körde fint och lugnt efter en led och blev plötsligt kastad av skotern och fick den över sig.. Anledningen var att han hade fastnat med skidan i en rot... Hade han kört fort som han brukar så hade han aldrig fastnat där.. I tidningen står det så klart "föraren var troligtvis onykter" vilket han så klart inte var...

Killen som körde in i broräcket efter Gördalsvägen i Älvdalens kommun blev troligtvis överkörd av bakomvarande skoter.. Bägge 2 fulla som stryk och ingen hade hjälm.. Är uppe i domstolen nu.. Man blir så arg när dom förstör för oss andra som kör som folk. Kan säga att det var inte kul att trycka in den killen i ambulansen.. han var helt sönder...
 

Hrd

Aktiv medlem
28 dec 2005
90
0
6
Gävle
Råkar bo i Valbo och det har varit snorhalt ute i lederna eftersom vi hade lite slask som frös till is och sen pyttelite snö på det. Alltså måste man köra lungt i lederna vilket den där mannen kanske inte gjorde så det är bara beklagligt. :(
 

JohnVanB

Välkänd medlem
28 dec 2005
148
0
6
Timrå
Lite skrämmande att läsa inlägg där det står att :

Citerar zTeve
Otroligt korkat sagt!!
Om man studsat av skotern efter led och bakomvarnade kommer och kör över en...får man då skylla sig själv?!


Studsar man av skotern så har man kört för fort!!! Då spelar det ingen roll om man har kört 20km/h eller 100 km/h. Man har således kört fortare vad man kan hantera...

Lika dumt som att man skyller bilolyckor på halkan...

/
JohnVanB
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Vet inte om vissa missförstått men olyckan där en man studsade av skotern var alltså inte föraren utan passageraren som föll av.

Jag har nu hört rykten om vem det var iallafall. Ingen jag känner men han bodde enligt rykten i Trehörningsjö där jag är ganska ofta.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
JohnVanB skrev:
Lite skrämmande att läsa inlägg där det står att :

Citerar zTeve
Otroligt korkat sagt!!
Om man studsat av skotern efter led och bakomvarnade kommer och kör över en...får man då skylla sig själv?!

Studsar man av skotern så har man kört för fort!!! Då spelar det ingen roll om man har kört 20km/h eller 100 km/h. Man har således kört fortare vad man kan hantera...

Lika dumt som att man skyller bilolyckor på halkan...

/
JohnVanB
Tack!
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
ejwbegysv skrev:
Ni skrev ovan att man inte kan studsa av skotern om man är nykter osv..

Min fyrmänning 45 år när han dog, körde fint och lugnt efter en led och blev plötsligt kastad av skotern och fick den över sig.. Anledningen var att han hade fastnat med skidan i en rot...
JohnVanB skrev:
Studsar man av skotern så har man kört för fort!!! Då spelar det ingen roll om man har kört 20km/h eller 100 km/h. Man har således kört fortare vad man kan hantera...
Norden_AN skrev:
ejwbegysv anledningen att din fyrmänning åkte av skotern var för att han körde för fort och inte visste hur man hanterar en skoter....han borde även ha rekat området så pass att han visste att det fanns en rot just där!!! (ironisk)

Visst är det ungefär så ni menar JohnVanB och Norden_AN !?!


Nej jag kvarstår vid min stådpunkt...olyckor kan hända hur duktig, nyckter och "långsamt körande" förare du än är!!...
 
Last edited:
E

ejwbegysv

zTeve skrev:
ejwbegysv anledningen att din fyrmänning åkte av skotern var för att han körde för fort och inte visste hur man hanterar en skoter....han borde även ha rekat området så pass att han visste att det fanns en rot just där!!!
Skojar du? vet du vart alla stubbar/rötter/stenar osv är i hela skogen? Är väldigt lätt att missa i lössnön..

Jag skyller inte hans död på hastigheten, jag skyller det på oturen och ödet.