Skoterresa 2014

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Jag och några polare ska till fjällen i februari/mars, mer exakt Arjeplog.
Var runt Arjeplog är skogsåkningen bäst?
Samt var tycker du att man ska bo?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
borga, klimpfjäll, kittel, riebnes, vouggatjålme, marsfäll.. finns många ställen 40 mil från skeå :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jaha nu läser jag att du skrev skogsåkning.

Det var ju något helt annorlunda och då kan jag faktiskt rekommendera några ställen åt dig.

Boende i Arjeplog är väl kanske inte det lättaste men om halva Norrbottens wannebe-gruvtroll* lyckas hitta boende i Kiruna så ska väl du kunna hitta boende i Arjeplog. Hotell Silverhatten, Hornavan hotell, Simloc Hotel är de största men det finns flera mindre hotell och dessutom brukar kommunen hyra ut rum på elevhemmet där gymnasiestudenterna bor. Visst är det kanske inte det coolaste med en massa studenter men det är fräscha rum och billigt boende, dessutom är inte elevkullarna så stora numer så plats finns det.

Jag utgår från att du kommer bo i Arjeplog antingen att köra bil någon mil till skotern eller att köra skoter direkt till ställena från Arjeplog centralort men skicka PM så ger jag instruktioner om vars de okända ställena utan turister finns.

*Måste förklara begreppet wannabe-gruvtroll: Ett gruvtroll är en gruvarbetare som bor i malmfälten. Han (eller hon) måste tala en Kiruna/Gällivare-dialekt och ha jobbat i någon form av gruvindustri. Men det viktigaste är att gruvtrollen osar av manlighet. De pratar och tänker bara manligt, dvs svart-och-vitt, industridamm, tunga maskiner och en skvätt hemkört i morgonkaffet. De kommer från dessa orter och har haft ett jobb inom Boliden eller lkab väntande ända sedan de slutade mellanstadiet, var du än går i organisationen har gruvtrollen badat bastu eller druckit hembränt med nån av arbetsledarna och delar barndomsminnen om ditt och datt.
Ett wannabe-gruvtroll är en grabb(eller tjej) som jobbar i gruvindustrin men kommer från någon annanstans i Norrbotten. De talar en dialekt som visserligen kanske betraktas som manlig i Stockholm men i Malmfälten imponerar dem inte på någon. Ett wannabe-gruvtroll är ofta lite tagen av att vara på en arbetsplats med maskiner värda flera miljarder som är större än hus och trots att de bor i kollektiv eller barackläger gör lönen att de känner sig "lite" bättre än de vanliga dödliga när de kommer tillbaka till hembyn varannan vecka. Det är wannabe-gruvtrollen som gör de svettiga arbetsuppgifterna anställda åt någon underentreprenör medan lk- och Bolidengrabbarna sitter och fikar och tar sin eftermiddagslur.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
*Måste förklara begreppet wannabe-gruvtroll: Ett gruvtroll är en gruvarbetare som bor i malmfälten. Han (eller hon) måste tala en Kiruna/Gällivare-dialekt och ha jobbat i någon form av gruvindustri. Men det viktigaste är att gruvtrollen osar av manlighet. De pratar och tänker bara manligt, dvs svart-och-vitt, industridamm, tunga maskiner och en skvätt hemkört i morgonkaffet. De kommer från dessa orter och har haft ett jobb inom Boliden eller lkab väntande ända sedan de slutade mellanstadiet, var du än går i organisationen har gruvtrollen badat bastu eller druckit hembränt med nån av arbetsledarna och delar barndomsminnen om ditt och datt.
Ett wannabe-gruvtroll är en grabb(eller tjej) som jobbar i gruvindustrin men kommer från någon annanstans i Norrbotten. De talar en dialekt som visserligen kanske betraktas som manlig i Stockholm men i Malmfälten imponerar dem inte på någon. Ett wannabe-gruvtroll är ofta lite tagen av att vara på en arbetsplats med maskiner värda flera miljarder som är större än hus och trots att de bor i kollektiv eller barackläger gör lönen att de känner sig "lite" bättre än de vanliga dödliga när de kommer tillbaka till hembyn varannan vecka. Det är wannabe-gruvtrollen som gör de svettiga arbetsuppgifterna anställda åt någon underentreprenör medan lk- och Bolidengrabbarna sitter och fikar och tar sin eftermiddagslur.
Aaaahahahahahaha! Underbart! :)
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Vouggatjålme, Borga eller Saxnäs?
Vi vill ha brant skogsåkning och mycket snö runt veckorna 5-6.
Jag kan inte svara för Vouggatjålme då jag inte varit där. I Borga finns det bra körning men största fördelen med borga är att det bara är 2mil transport till saxnäs :) Saxnäs har allt runt knuten. Korta transportsträckor till allt från myrsurf till fjällbjörk och grymm granskog med mycket lutning. Jag skulle bokat boendet på marsfjäll.se Ingela och wesslanmed personal är fantastisk.
 

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Låter bra, hur är snömängden runt vecka fem i området Borga/Marsfjäll/Saxnäs?
Det är barmark i Borga då så åk absolut inte dit.




Nä men det brukar var bra med snö, dock har det en tendens att vara riktigt jäkla kallt.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Hur brukar lederna runt Saxnäs vara? Underhålls de ofta? En kompis o jag kanske åker däråt v 5.
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Kan rekommendera Grönfjäll, riktigt bra friåkning och grymma leder om man har den böjelsen.
Bor gör man enklast i stugbyn och Anna-Lena som har den är toppen.
Vill man ha tipps på bra ställen att köra på är det bara att prata med Patrik som har verkstaden eller med Viktor.
Garanterar att ingen blir besviken på körningen där.