Skotersläp

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Jag har tänkt bygga ett nytt släp i höst. Förhoppningsvis ska jag få plats med 4 skotrar på den. Grunden är en husvagn från nån gång på -60 som huset rivits bort på, bara ramen återstår. Har tänkt förstärka ramen lite och sedan lägga sträckmetall över hela, utom hjulen som ska få stänkskärmar såklart. Någon som har tips och råd?
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Se till att man kan sätta spännband efter hela kanten, man måste alltid trixa och flytta nån skoter nån dm fram eller tillbaks för att få balansen rätt. Då är det smidigt om man är obegränsad av öglor på kanten.

Öglor i mitten är jävligt bra men funkar bäst för att spänna bakdelen av en skoter. Egentligen, för att spänna fram skulle man nästan vilja ha två rader med öglor på flaket en bit ut från mitten, parallellt med varann då. Sen kan man göra en list som man kan dra lösa öglor efter så man får dem var man vill ha dem, eller plocka bort efter behov.

Snåla inte på bredden. Ska man dra 4 skotrar blir det stort, lika bra att göra det ordentligt på en gång. Det är manligt med 6 meter långt flak.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Grannen byggde ett släp.För att kunna besikta måste kanten förstärkas med
sidobalk över eller under flaket, så kolla med besiktningen innan du börjar
svetsa.
 
E

Ej medlem/Inloggad

lars skrev:
Jag har tänkt bygga ett nytt släp i höst. Förhoppningsvis ska jag få plats med 4 skotrar på den. Grunden är en husvagn från nån gång på -60 som huset rivits bort på, bara ramen återstår. Har tänkt förstärka ramen lite och sedan lägga sträckmetall över hela, utom hjulen som ska få stänkskärmar såklart. Någon som har tips och råd?
Ta formplywood istället, tänk på att styrstålen biter sig fast ordentligt i plåt.. iaf i aluminium!
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
En fråga bara :confused:

Vad har du för totalvikt/belastning på axeln?
Det brukar vara så att en husvagn har en ganska klen axel.
Då totalvikten oftast är ganska precis. Har du en vagn från 60-talet så är väl totalvikten relativt blygsam. Om det inte var en "herrejösses-vagn"
Kanske 1250 kg? Boggivagn!

Bygg då inte för kraftig påbyggnad. Då får du inte lasta 4 st skotrar! :eek:
Totalvikten/maxlasten på axeln = din på byggnad PLUS skotrarna.
4 st skotrar á 275 kg tankade. Blir liksom ganska tungt.
Då får din påbyggnad inte väga mycket.

Kolla först innan du bygger. :rolleyes:
 

XC600

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
Släpvagn

Har själv funderat i dom banorna, men jag tror att jag ska tillverka ett nytt "husvagnsgolv" med kraftigare reglar och med en plastskiva(med tanke på styrstålen)på toppen. Sen kan man ju montera fästögglor med genomgående bultar där man har träreglarna.
Jag har dock inte pratat med besiktningen om detta och hört hur dom ställer sig till detta.
Men det är ju klart, jag hade inte tänkt få upp mer än två skotrar och kanske en pulka.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Tack för era svar.
Märker att förberedelserna är viktigast här.
Ska först kolla vilken typ av (enkel) axel som sitter på. Är det 950 kg eller mer, som jag tror att det är, så kanske det går... Leif, vi kör sportskotrar! ;)

Sen måste det kollas med besiktningen, hur ska den vara förstärkt, vilka krav finns osv... Har fått reda på att bredden max får vara 2.60m men längden spelar mindre roll, så länge det är rimligt. 6 meter flak bör ju räcka, men då blir det en fråga om att kapa befintlig ram och göra en helt ny.
Och då börjar det bli lite jobbigt! Allt ska ju stämma precis också.

Måste nog tänka över detta närmare, kanske är det bättre att köpa ett annat utgångsobjekt. En gammal biltrailer kanske... :rolleyes:
 
E

ejwbegysv

För långa vagnar blir lätt gungiga om det inte är en boggie vagn.. + att dom tar i fartgupp och sånt mycket lättare