SKOTERTRÄFF i västernorrland 20 januari Fjärdingen

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Nu är det äntligen dags för Skoterträff och den går av stapeln på Fjärdingen söndag den 20 januari kl 10-14

På plats kommer Sollefteå servicecenter (Ski-doo) och GTM (Arctic Cat) att finnas och ställa ut maskiner.

Kan även förekomma annan form av nasare också.

Vi själva kommer naturligtvis att sälja kaffe, dricka, hamburgare, lotter mm.

Dragningen av presentkortet gällande medlemsavgiften kommer att dras under träffen.

Sprid gärna detta till alla skotervänner, ju fler desto roligare.

Finns även möjlighet att åka bil ända fram

Vägbeskrivning från Hedströms Åkeri i Helgum

Varmt välkomna!

Helgums skoterklubb

Helgums skoterklubb på facebook
 
Last edited:

Benzz

Aktiv medlem
9 okt 2009
56
0
1
Kramfors
För oss som bor längre bort och ev inte kan ta skotern hela vägen, finns det möjligheter att köra bil till sjön?
 

elBjurro

Aktiv medlem
4 feb 2006
54
0
1
Ska se om man kan skramla ihop ett gäng från Forsmo som åk dit å hannel lite burgar iaf!
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
lynxboondocker800: Låter fint det! :)

Benzz: Japp det det går att åka bil ända upp. Annars kan ni ev åka skoter från helgum. Blir nån mil. (ca3 har jag för mig) kan kolla mer exakt om nån vill. Och det ska vara markerat så man hittar.
Är det intressant kan jag kolla runt var ni kan parkera bil och släp.

elBjurro: Helt rätt! :)

//Jumjum
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Navigationsfundering, om man korsar 87an i örbäck, kör man sedan mot ledinge kraftverk å förbi utskovet(vindskyddet) å den vägen, eller kan man köra från helgum mot husnäs å komma uppöver finnsjön å de där? Vilken väg rekomenderar du? Har varit å vinglat för lite i dom där trakterna på skoter...
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Du kan köra båda vägar.
För om du fortsätter förbi utskovet en bit kommer du till till avstickare på leden som går till Musksjön.
(dit ska man inte åka, Ökänt för dålig is) strax efter kommer leden från Helgumssjön/husnäs på, som sedan går upp över mot fjärdingen.

Jag tog leden över utskovet upp sist, och via husnäs hem för att jag tror den var mindre sönderkörd. men det vet jag ju inte till hundra..
Nackdelen kanske är att man då måste korsa sjön.


Värt att tänka på.

Man ska/bör inte ligga på södra sidan neråt helgum om man kommer ut på sjön från leden i husnäs.
För ledingeån kommer ut en bit nedanför och där är det väldigt dålig is.



Men kolla på Helgums skoterklubbs facebook sida och gör ett inlägg i forumet eller på loggen.
Kanske är fler som vill sluta upp, och då kan man där bestämma tid och plats vart man ska mötas.
 

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Ok, kanske kör via utskovet då man iaf kanske hittar den vägen... :p Var där å vinglade för nån vecka sedan å letade leden som går mot bispgården/hammarstrand.
Synd att vägen vid snöskallen var så väl plogad då, samt att vi tyckte skyltningen var lite dålig just där man kommer ut på den vägen nedanför örbäck, oklart åt vilket håll man skulle svänga på vägen...
 

Jumjum

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
1
18
Utanför Sollefteå, Helgum.
Hallå igen!
Nu har jag varit ute i veckan och trackat med gps.
Har nu ritat in lederna jag åkt och laddat upp dem, har bara "kluddtaggat" (läs namngett) lederna.
Men man ser ju vart de går på kartan.. Fort kommer.. :)


Här är länken: http://skoterleder.org/?zoom=12&lat=63.18682&lon=16.77824&layers=B00000TF
Testa gärna att byta lager till tex google hybrid uppe i högra hörnet på sidan.

Sedan vägen vid kronikehemmet/snöskallen brukar ej vara plogad, därav brist på skyltning vilket håll man skall åka.. men håller med, behövs mycket mer, både här och där..

Men, har man en "smartphone" så kan man gå ut på m.skoterleder.org så kan man se vart man är direkt på kartan.
Och är leden trackat med gps så får man ju en fingervisning vart man skall åka.
Får man en fråga om att tillåta din position bör man ju svara ja på denna ;)
Nu är ju inte spåren lika exakt som bilgps, kan nog skilja x antal meter.. men bättre än inget.

Tipps: kolla denna tråd om ni missat den: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=55245
Helt suveränt, tack Rosangen för ditt projekt!
Jag skall försöka fixa lederna här omkring.


lynxboondocker800: Snabbast upp är nog via husnäs, men kan vara lite förvirrade när man kommer upp på lägdan efter sjön. inge skyltat alls. sedan just i början när man kommit in i skogen delar sig leden som ett Y. skoterleden går åt höger där, det vänstra är ett privatspår som nån har sladdat/plogat upp själv.
Men ska se om jag hinner åka dit själv och göra några skyltar.

Skickar med en bild från igår kväll då jag och en kompis drog sladden upp till fjärdingen samt trackade leden i -23. Vart 6mil.

Vindskyddet vid fjärdingen:


Mvh Jim