Skoterval kring 25-30tkr

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Dags för skoterköp med en prislapp runt 25-30tusen. Nu vill jag höra vad ni rekommenderar som första skoter, har kört mycket skoter innan och vill ha en skoter som jag kan ha några år. Jag vill ha någon typ av "lekskoter" som går bra med ett härligt drag så jag som sagt slipper byta skoter redan nästa år. Jag kommer åka skoterleder, kanske till fjällen då och då osv. Vill dock inte hålla på skruva varje dag.
Det jag vill veta är:
Vad ska jag välja för cc? Och varför?
Vad för märke? Även varför?
Lång eller kortbandare?


Tacksam för svar.
 

hensu

Medlem
11 dec 2008
16
0
1
Sandviken/Gördalen
Jag har ju alltid gillat polaris och har dessutom varit i valet och kvalet precis nu vad jag vill ha för skoter och om du ska köra rätt mycket ledkörning skulle jag välja en polaris XC alternativt en polaris Edge 500 eller 600.
hållbara skotrar och jäkligt sköna.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Jag har ju alltid gillat polaris och har dessutom varit i valet och kvalet precis nu vad jag vill ha för skoter och om du ska köra rätt mycket ledkörning skulle jag välja en polaris XC alternativt en polaris Edge 500 eller 600.
hållbara skotrar och jäkligt sköna.
Okok, vad ligger toppfarten runt med en 500/600cc då?
 
B

Biosteel

160 låter ändå ganska hårt. farten är sjukt relativ. har för mig att F7 inte gjorde mer än 160 ärliga ?... och toppfarten på en 500/600 är allt från 100 till 140 :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Jag tror dock 150-160 är relativt troligt :)

Beror ju visseligen på drevning också, vissa är högre drevade än andra :)


Men vem bryr sig om toppfarten bara det är bra klipp i grejerna :D
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Men vem bryr sig om toppfarten bara det är bra klipp i grejerna :D
EXAKT!!!

Undrar när förstagångsköpare ska sluta ställa denna fråga. Toppfarten är TOTALT ointressant. Det som har betydelse är hållbarhet, körbarhet på gropiga leder och i trånga kurvor, körställning, lössnöegenskaper osv. Man utnyttjar inte toppfarten ens en gång per år när man fattat vad skoterkörning handlar om...

Menar inte att vara grinig mot dig grabben, men ställ andra frågor, jag lovar att du får bättre ledtrådar inför ditt skoterköp på det sättet.

För övrigt finns det en jättebra sökfunktion på detta forum, prova söka litegrann så finns det massor av trådar angående köpråd i din prisklass. Lycka till med köpet! :hello: