Skrammel problem!

Indy_sks

Aktiv medlem
12 jan 2007
78
0
6
Hudiksvall
Tjena

Har införskaffat mig en Indy trail 500 med sks boggy

den är inte körd någonting i min ägo, provlyssnade på den när vi köpte den men inget lät dåligt då men när jag kom hem så började den skrammla i variatorn på låg varv inte när man varvar!

Vad kan detta nu vara och vad behöver åtgärdas? går det att köra denna säsong och åtgärda detta nästa år?

Hur mycke kostar det om det är akut?

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
51
Älvsbyn
Precis sådär gjorde min variator innan jag blev tvungen att helrenovera den.
För min del var det primärvariatorn.

Jag skulle alltså inte i ditt ställe köra en meter till utan att kolla upp den.

Ta loss primärvariatorn.

Ta sedan loss locket, och fjädern och känn på den inre och yttre glidbussningen hur mycket de glappar.
Känn sedan på rullarna i korset, samt vikterna.

Allt detta ska sitta ganska tajt, och inte glappa mycket, skivorna ska glida lätt utan att vicka för mycket
samt att rullarna i korset ska kunna rulla fritt utan att de glappar.

För mig kostade ALLA slitdelar till variatorn inkl vikter ca 2600:-
jag vet inte om det är billigt eller dyrt, men jag hade bråttom...

Lycka till...

Last edited:

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
51
Älvsbyn
okej tack ssnd

om det är detta kan man fixa det själv i verkstaden lr blir det att lämna in det?
Jag fixade allt själv, men blev tvungen att göra en avdragare till korset
Bild på denna: http://www.pixbox.se/pic_show_id6642895.html

Men det är noga med att man gör allt rätt, och inte skadar bussningarna eller variatorn under arbetet, för då blir det dyrt...

Är du osäker, så brukar en lokal skoterpulare inte ta mer än ca 500:- för att göra jobbet, om du slänger in din variator och en påse med nya grejjer.
Detta kan vara ett billigt alternativ till att kanske sabotera variatorn.

Jag hittade alla mina delar genom den här killen
http://www.blocket.se/vi/9341086.htm?ca=1_12_s

Lycka till !!!
Mvh ssnd

Indy_sks

Aktiv medlem
12 jan 2007
78
0
6
Hudiksvall
okej tack får se om jag lämnar in den eller gör det själv.

men kunde inte hålla mig från provkörningen så var ut och körde en sväng nu.

den varvar knappt över 7000 varv och går inte mycket mer än 80-85.
tillslagsvarvet är på ca 3.800 varv.

men den är hyfsat pigg ett tag vid en 6-7 tusen varv är som om den vill varva mer men det är något som stryper den!!

ha det bra därute

Indy_sks

Aktiv medlem
12 jan 2007
78
0
6
Hudiksvall
ne det är väl något sådant som är boven i dramat
men ska frakta skotern till en polaris verkstad nån dag och kolla hur diagnosen lyder..kommer nog bli dyrt känner jag på mig.typiskt att allt ska krångla när det vita guldet har kommit!

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
51
Älvsbyn
Låna en avdragare till prim-variatorn istället, och frakta dit variatorn istället.
Jag tror i alla fall att det är där ditt problem ligger

Kanske lite lättare mot att frakta dit hela maskinen...

ne det är väl något sådant som är boven i dramat
men ska frakta skotern till en polaris verkstad nån dag och kolla hur diagnosen lyder..kommer nog bli dyrt känner jag på mig.typiskt att allt ska krångla när det vita guldet har kommit!

Indy_sks

Aktiv medlem
12 jan 2007
78
0
6
Hudiksvall
ja kanske det vet inte jag..men tyckte den gick lite sakta..ungefär 90 men kanske går snabbare efter den hunnit komma upp i fart..kan tilläggas att det var blötsnö då också..men varför e varvräknaren graderad till 10 000 om den bara ska varva 7?

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
fick tag i en spritt ny primär variator inkl vikter för 2500kr. Det enda som saknades var fjädern, men den kunde jag ta i från min gammla variator. Det var den lokale Polaris Åf som hade monterat elstarts kit och fått 2 st variatorer över. Finns en kvar i fall någon behöver. Ring Ockelbo Gummiservice

Indy_sks

Aktiv medlem
12 jan 2007
78
0
6
Hudiksvall
okej

det var iallafall hela variatorn som var slut.
byta vikter lager bussningar allt!

skulle kosta ungefär 5000 och ska hämta hem henne imorn tror jag.

i kostnaden ingår också matt sträckning och nytt tanklock

colinmcrae

Välkänd medlem
6 nov 2005
198
0
6
Åshammar
Du skulle ha beställt en sådan variator som jag köpte då har du fått det för halva priset och dessutom fått en helt ny

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Du skulle ha beställt en sådan variator som jag köpte då har du fått det för halva priset och dessutom fått en helt ny
härligt att säga det nu när du hört att han betalat redan då blir han ju snarare besviken än att han får tips..

Indy_sks

Aktiv medlem
12 jan 2007
78
0
6
Hudiksvall
haha jo men vill ha det klart snabbt så brydde mig inte så mycket i vad det kostade

var iallafall inte variatorn som skramlade.
dom på verkstaden hade inte tagit bort variatorn startat och testat så det lät fortfarande när variatorn var fixad (även fast den var helslut)
men det visade sig vara svänghjulet som hade vibrerat loss på hemfärden då vi köpte den.
inget svårt problem dvs är fastskruvat riktigt nu och skotern går mycket bra med tanke på sin ålder.

ssnd

Aktiv medlem
26 dec 2005
90
0
6
51
Älvsbyn
Skönt att höra att det fixat sig tillslut...
Har själv varit ute idag på en långtur, och det
är riktigt ***** skoj trots att man kör en gammal slö maskin...