Skrammel

Andreas

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Östersund
Visit site
Hej, jag har ett problem..
Det började igår när jag körde, har inte hört det förr. Det "skramlade" när jag körde, speciellt när jag släppte gasen och "gled in". Det lät som att det var från variator, kedjehus-hållet!
Kan det vara för lite olja i kedjehuset?

Tacksam för svar!
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Feb-03 kl 08:37 PM (CET)]kan det vara för lite olja? det är väl bara slita upps stickan och kolla??
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, eller skruva ur nivåplugg eller hur det nu ser ut. Det finns inte oljesticka i kedjehuset på alla skotrar, men det brukar stå i instruktionsboken hur man kollar oljenivån. Kolla också där vad som står om kedjespänning!
 

Ricke

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
längst fram på kedjehuset har du en bult till kedjesträckaren. du känner igen den på att de sitter en mutter längst in mot kedjehuset. lossa den muttern och kruva in bulten så långt de går FÖR HAND. Inga verktyg får användas!. lås sen igen muttern längst in. Då vet du att kedjan är nog sträckt.
Hissa sen upp skotern och gasa och släpp gasen och lyssna vart de skramlar. kan vara nått lager som håller på att säga upp sej från vidare tjänst.. Byt olja i kedjehuset e ju ett annat bra tips /Rickard
 

Andreas

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Östersund
Visit site
Ok, jag ska prova spänna den och byta olja, i alla fall fylla på!
Men det är ganska bågt att komma åt skruven där man tappar ut oljan.. Har för mig att man får ta bort pipan/ljuddämparen..

Det är en Exciter SX!
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Prova att byta rem, det är inte helt ovanliga ljud när remmen blir för lång
 
A

Andreas

Har bytt för ca 20 mil sen till en Yamaha Originalrem, det satt en Dayco Topmax där tidigare.. kan den vara för lång?