Skruva fram hastighetsmätare

Lord Carl

Medlem
9 okt 2011
26
0
1
Hej
jag har en kompis med en supersport 550 vars hastighetsmätare fick bytas på försäkringen efter en liten crash, och som nu står på 6mil. och han ska nu sälja skotern, och undrade om man kunde skruva fram hastighetsmätaren till det den gamla stog på? kan man sätta mätarwiren i en skruvdragare eller?
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det kan man men det beror lite på hur många mil man vill ha, jag provade det en gång och kommer jag ihåg rätt tror jag kom upp i omkring 40 km/h med en skruvdragare dvs 4 mil i timmen ska du då ha 400 mil innebär det 100 timmar :)
 

Lord Carl

Medlem
9 okt 2011
26
0
1
ojdå då är det bäst man har lite fritid om man ska få upp den i ca 300 mil, kanske går lite snabbare med nån hardcore slagborrmaskin då :heh:
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Det tar ju ändå sin lilla tid. Jag vet inte om hastighetsmätaren pallar att man drar upp den i 1000kmh då ska den ju ändå hålla på i 3 timmar för 300 mil :)
 

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
Enklast kanske är att ringa en skoterskrot och höra om dom har nån mätare som gått "ungefär" det du ska ha?
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Skönt att det finns någon som vill skruva fram mätaren iaf nog inte många som skulle gjort d. Så d ska ni ha kredd för :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det måste gå att ta isär mätaren så mekaniken är frilagd. Då kan man knacka ur axeln som siffrorna sitter på en bit, lyfta axeln en aning så att siffrorna frigörs från kuggarna som flyttar dom. Sedan bara att vrida fram den mätarställning man önskar.

Att ge akt på när man återmonterar, är att kuggarna som flyttar siffrorna har hel och halvkuggar. Se till att halvkuggarna inte hamnar på en 9 a, då den ska dra fram 1 an till vänster. Alltså helkugg på 9 till höger och 0 till vänster. Sedan viktigt att alla siffror sitter på linje när man knackar tillbaks axeln. Risk finns annars att halva siffror bläddras fram.

Inte lättförklarat med text, men kolla konstruktionen innan du knackar ur axeln på ena sidan. (Vänter sida, förslagsvis eftersom kugghjul flyttar siffran längst till höger).
Inte alls komplicerat egentligen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk