Sks 700 -02, avgasportläckage?

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Märkte idag på farsans sks 700 att dett "puffade" ur avgasportarna? Luft, avgaser? Ska det vara så eller ska det vara helt tätt?
Tacksam för svar!
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Jo jag vet att det är packningar men jag undrar om någon vet om den ska "släppa" ut luft på något sätt att det är därför det "puffar"?
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Någon som vet säkert hur det ska vara? Känns som de flesta gissar sig fram, skulle vara tacksam för ett säkert svar? :D
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Nej det ska inte komma luft där,om du monterar bort skruvarna så ser du hur det ser ut innuti,det sitter en liten fjäder + ett membran där,kom ihåg när du monterar den om du tar lös hela huset att det finns hål i huset som ska matcha i cylindern,vrider du den fel så funkar inte avgasporten,på en del skotrar finns 2 hål och en del bara 1
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
På min gamla Rmk 700 -02 så puffade det ut ur avgasportarna.
Och membranet var inte sönder..? samt att avgasporten inte går sätta fel.
För skafftet på ventilen är osymmetriskt. Så sätter man den upp och ner så går den inte skjuta ända in.
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
det "puffar" alltid lite om du håller för hålet, eftersom membranet rörs därinne under gång så blir det ju lufttryck utan hålet skulle inte porten kunna öppnas. Däremot ska det ju inte grisa eller komma avgaser den vägen då är det nåt galet. Går skotern som den ska? isåfall är nog allt i ordning, brukar märkas om portarna inte lirar.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
På min gamla Rmk 700 -02 så puffade det ut ur avgasportarna.
Och membranet var inte sönder..? samt att avgasporten inte går sätta fel.
För skafftet på ventilen är osymmetriskt. Så sätter man den upp och ner så går den inte skjuta ända in.
hur lätt som helst att vrida huset fel när man har locket öppet om man nu har dom som bara har 1 hål
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Det brukar vara fullt normalt att det åker masa avgaser genom avgasporten :) Däremot så ska det inte läcka något genom avgasventilen och ut genom huset, men det syns rätt fort om det blir svart mysig olja där.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
köpte själv nya membran till min 700 idag, gick på strax över 700sek för båda.

mvh