Sks 700 -99 tvärdör

Snöbert

Prospect sledder
11 feb 2018
4
0
0
Hjälp! Har en Polaris sks 700 -99 som startar och går hur fint som helst i ca 10-15 minuter, sen bara tvärdör den helt utan förvarning. Går sen inte att starta, ingen gnista på nåt av stiften. Väntar jag en längre stund kan den starta igen och så sker samma sak igen.

Har provat byta stift, rengjort förgasarna, ny soppa, bytt statorn samt cdi-boxen men inget hjälper..

Tips och idéer på vad det kan vara som strular mottas gärna😀
 

Snöbert

Prospect sledder
11 feb 2018
4
0
0
Ja, den var helt ny så det känns konstigt att den skulle ha pajjat igen? (Om det var den som det var fel på)
 
Last edited:

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har du bytt tändspole också? Eller är den inbyggd i CDI-boxen?

Prova att kyla misstänkta saker med snö och se om den kommer igång snabbare.

Skumma kabelfel kan man också tänka sig - t ex kortslutningar i kablage till tändningslås, stoppknapp på styret, nödstopp mm. Polaris är ju inte direkt känt för att ha allra bästa kvalitet på elmontage, kabelstamsbygge och sånt.

En annan möjlighet är dåliga jordningar. I synnerhet om tändspolen bara är ansluten med en kabel till CDI-boxen och återledningen ska gå genom chassijord.
 

Snöbert

Prospect sledder
11 feb 2018
4
0
0
Ja, tändspolen är inbyggd i cdi:n. Måste vara nåt som kortsluter när den blir varm känns det som, men där tar mitt kunnande tyvärr slut. Kan det ha nåt med tempen/ kylaren att göra eller är det bara elen som spökar?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Prova koppla bort alla kablar som går till nödstoppen, gashängsbrytaren, för att utesluta att något är fel med dessa grejer.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Snöbert

Prospect sledder
11 feb 2018
4
0
0
Tack alla som tar sig tid att försöka hjälpa till med idéer😀 Ska se om jag får tag i nån som kan kolla på det där med kablarna till gasen och stoppen mm och hur det fungerar.