Skumt fel på Assault 800 09

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Fått till uppgift att lösa min goda väns problem med sin 09:as Assault 800. Har funkat klockrent i tre år men nu har den börjat gå dåligt på fullgas. Är som att ecun bryter nått så den bara vill varva 7500. Låter som ett reaplan på fullvarv som nu är 7500. Den går som vanligt i alla register o tomgången är normal. Sitter aaen pipa på och pc5. Han har testat att byta tempgivare och lagt in nyaste mappen (bara för att testa) och tagit bort pc5. Har läst av felkoder efter check engine blink. Var bl.a. Tempgivarfel. Ingen skillnad. Kolvar bytt för 250 mil sedan. Tror inte på avgasportstrul. Någon som upplevt liknade problem?
Har god erfarenhet av den här motorn då jag själv kört en 10:a i två år och läste var enda tråd på svenska o amerikanska sidor. Det här felet har jag aldrig stött på. Som sagt låter som ett reaplan på maxvarv, nästan som att den går tokfett men ändå inte. Den håller dock varvet..
Tips önskas. Kan det vara spridarfel?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Eller kan det vara avgasportarna som spökar ändå? Kan man få "reaplansljud" när dom inte vill öppna riktigt?
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
kolla slutburken!
jag har varit med om att polaris slutburkar har rasat ihop invänndigt
i mitt fall så tappade den effekt på varv och även varv!
det kan säkert låta rätt konstigt också
min lät däremot inte speciellt annorlunda!
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Felet är inte variatorrelaterat. Avgassystem bytt utan framgång. Genomgång av avgasportar str på tur. Finns det några andra givare ( temp. givare bytt) som kan styra att motorn inte vill varva strax över 7000.