Skuren Xlt

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
hej min xlt har skurit o jag undrar om det går att borra upp den eller horna upp den ??
cyllarna är väl inte nicasilbehandlade eller ??
vet nån av någon hemsida som säljer kolvar ruskigt billigt ??
hittade ett par kimpex kolvar för 469kr men jag vågar som inte köpa kimpex. nån som vet nån sida som säljer tex snopro kolvar ?? eller nåtliknande
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
du jag vill inte veta. blir ändå nog dyrt att köpa pirat kolvar. kostar ju ändå 450kr styck. men men jag ska beställa från Duells
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
NU vill jag fast ställa orsaken till att den skar. jag glömde lufta systemet efter att jag fylt på glykol.. när jag skruvade upp cyllarna så var O-ringarna som tätar mellen cylindrarna o topparna så got som borta. jag kunde skruva upp topp bultarna med fingrarna. Det är mest repor i cylinderna närmast vatten pumpen o minst på cylindern närmast variatorn. och reborna är på avgas sidan. och topparna o grenrören är alldeles vita inuti.
har skurningen berot på att den har dragit i sig glykol för kylkanalerna i cyllarna var krut torra. och skotern har dragit mellen 6-7 liter milen de sista milarna. vill bara veta om det är pga glykolen ?? för bensin bör den ha fått.
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Generellt sett så är det så här:

För dålig kylning (lite kylmedia t.ex.) så skär dom på insugssidan.

För tunn bränsleblandning (t.ex. tjuvluft) så skärs det på avgassidan.

Repiga kolvar behöver inte innebära nåt problem på kort sikt, dock bör man kolla upp det. Körde min Storm 2-300 mil utan problem sen jag upptäckte mina repiga kolvar. Bytte dom av en helt annan orsak (SBS, tappade en i golvet...)

Har motorn dragit glykol så blir förbränningsrummet "renspolat" ser ut ung. som den är splirrans ny.

Lite bilder hade kanske hjälp till att felsöka just ditt problem :)

/lars
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
orginal kolvarna går ju på runt 1000 lappen styck har jag för mig att jag betalade.. :p men inte riktigt säker.
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Såg att du ställt frågor om bestyckningen också och att du evt. hade lite för små munstycken.

Den har skurit i din ägo?
Har maskinen gått i fjällen förut?

I fjällen kan man normalt bestycka ned ett par steg (2-3 beroende på höjd) och tar man ned en sådan maskin till havsnivå finns det risk för att den går för tunnt!

Var det möjligen du som fick problem ute på Tavlefjärden i vintras?


Till min storm gick orginalkolvarna på runt 1500 ... plus kolvbult 300 och kolvringar för 300/st... = 2400/st Jag köpte Wiseco som var tillräckligt dyra..

Dom som borrade mina cylindrar hävdade iallafall att Kimpex/Snopro är schyssta. Tyvärr har dom inte överdimension till Storm :(

/lars
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
okej nej jag har inte varit i tavelsjö.
skotern går 3 mil norr om skellefteå o jag köpte den av en bekant som har kört med den i 3 år o har haft piporna på. o jag han köra 15 mil med den
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Ingen som vat ungefär vad det kostar att borra upp cyllarna ?? o vad kostar en liten portning o vad ingår i en billig portning ??
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Borrning+honing på SMT i Umeå gick på 500kr/cylinder

Bara honing tror jag gick på 2-300, kommer inte exakt ihåg vad jag betalade och det var dessutom ett paketpris med kolv. (på en annan skoter)

/lars
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
gick det på 500kr per cylinder att borra upp den o en kolv ingick ??
det lät alldeles för billigt.
jag ska höra med en bekant om det går att horna upp. annars så får jag lämna in dem på Borning på Motormecano i Skellefteå
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Har lämnat in cyllarna nu på borrning.
ska jag tänka på nått spec då jag får tillbaka dem ??
ska man vikta kolvarna ??´
Och en sak som jag har funderat på ett tag, spelar det stor roll om jag kommer börja köra de första tankarna med pipor ?? eller ska jag köra med orginalavgassystemet ?
 

orphanus

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Umeå Sverige
puttputt.mys.li
Blev det Snopro eller ?

Duells säger följande om Gjutna kolvar (Snopro/Kimpex)

Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar.

1. Om den gamla kolven är defekt - undersök orsaken och korrigera felaktigheten. För lite bränsle, tändstift/tändningsfel eller luftläckage är de vanligaste orsakerna till brända kolvar.

2. Om den gamla kolven har splittrats eller är helt genombränd - demontera vevhuset och rengör noggrant från metallrester.

3. Före montering av kolv - kontrollera cylindern beträffande slitage, konicitet eller ovalitet. Vid differenser upp till 0,07 mm kan cylindern honas med sten nr. 200-300. Vid större skillnader rekommenderas borrning eller omfodring. OBS! En CROME eller NIKASIL-cylinder kan aldrig borras utan måste omfodras, men är den i god kondition kan den honas med sten nr. 500.

4. Har cylindern omfodrats - för att undvika ringbrott måste alla horisontella portkanaler vara avfasade. Fasningen skall vara med c:a 1,2 mm radie och utföres enklast med slipduk eller rundfil genom portöppningarna.

5. MONTERA ALDRIG CROME-RINGAR I EN CROME CYLINDER! Motorn skär ögonblickligen! Kolvringar av molybdenstål kan användas i alla typer av cylindrar. OBS! Förvissa dig om att din cylinder är CROME, förväxlas lätt med NIKASIL.

6. Kolvarnas ändgap måste kontrolleras före montering på kolven. Placera varje ring löst i cylindern. Acceptabelt ändgap är 0,25 - 0,60 mm. Vid felaktigt ändgap måste ringen filas ner till rätt mått. Regeln är:
vid kolvar upp till diam. 65 mm = ändgap 0,09 - 0,11 mm.
vid kolvar större än diam. 65 mm = ändgap 0,11 - 0,15 mm.

7. Före montering av kolvar ska alla rörliga delar rengöras och smörjas med olja 10W30. Kolven monteras med pilen pekande mot avgassidan, utom Polaris där pilen ska peka mot magnetsidan. Kolvbultarnas låsringar monteras varsamt, inga brytningar eller bändningar, förvissa dig om att låsringen kommit korrekt i låsringsspåret. LÅSRINGENS ÖPPNING SKA PLACERAS NEDÅT. Komprimera ej låsringen mer än att den knappt går in i kolvbultshålet. För hård komprimering av låsringen kan medföra att spännsten försämras och låsringen kommer ur sitt läge vid extremt höga varvtal.

8. Montera kolvringarna på kolven. Tänk på att vissa kolvar är försedda med Keystone-kolvringar, dessa är koniska och kan lätt placeras felaktigt. Kontrollera att kolvringen går fullständigt in i ringspåret och att ringgapet slutes helt över kolvringsknastret. Smörj med olja 10W30.

9. Placera en ny fotpackning på vevhuset, komprimera kolvringarna och låt försiktigt cylindern glida ner i position. Före montering av topplocket ska vevaxeln vridas för hand, kontrollera att kolven med ringar rör sig fritt i cylindern.

10. Renoverade snöskotermotorer kräver viss inkörning. Justera förgasaren till en något fetare bränsleblandning. Undvik att köra på extremt höga eller låga varvtal, variera körhastigheten och accelerera ej med fullt gaspådrag. Efter motorrenovering måste extra olja tillföras bränslet. Följande rekommenderas:
Motorer med oljeinjektor-smörjning -> blanda in 2% tvåtaktsolja till de första 20 liter bensin och kör på den bränsleblandningen tillsammans med den normala oljeinjektions-smörjningen.
Motorer för förblandat bränsle -> kör motorn på en fetare bränsleblandningen, de första 20 liter bränsle rekommenderas 5% oljeblandning.

11. Alla Sno Pro-kolvar är gjutna och levereras kompletta med kolvringar, kolvbult och låsringar.

INFORMATION OM ANODISERADE/TEFLONBEHANDLADE KOLVAR
Kolvar som är anodiserade/teflonbehandlade framgår i tabellen. Undantag kan förekomma då vi under säsong kan komma att komplettera från annan leverantör.




Själv kommer jag att köra in mina nya kolvar med effektpiporna men blanda i extra olja i bensinen (2%).


Vad menar du med "vikta kolvarna" ?


/lars
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
Blev det Snopro eller ?

Duells säger följande om Gjutna kolvar (Snopro/Kimpex)

Några "KOM-IHÅG" vid monteringen av kolvar.

1. Om den gamla kolven är defekt - undersök orsaken och korrigera felaktigheten. För lite bränsle, tändstift/tändningsfel eller luftläckage är de vanligaste orsakerna till brända kolvar.

2. Om den gamla kolven har splittrats eller är helt genombränd - demontera vevhuset och rengör noggrant från metallrester.

3. Före montering av kolv - kontrollera cylindern beträffande slitage, konicitet eller ovalitet. Vid differenser upp till 0,07 mm kan cylindern honas med sten nr. 200-300. Vid större skillnader rekommenderas borrning eller omfodring. OBS! En CROME eller NIKASIL-cylinder kan aldrig borras utan måste omfodras, men är den i god kondition kan den honas med sten nr. 500.

4. Har cylindern omfodrats - för att undvika ringbrott måste alla horisontella portkanaler vara avfasade. Fasningen skall vara med c:a 1,2 mm radie och utföres enklast med slipduk eller rundfil genom portöppningarna.

5. MONTERA ALDRIG CROME-RINGAR I EN CROME CYLINDER! Motorn skär ögonblickligen! Kolvringar av molybdenstål kan användas i alla typer av cylindrar. OBS! Förvissa dig om att din cylinder är CROME, förväxlas lätt med NIKASIL.

6. Kolvarnas ändgap måste kontrolleras före montering på kolven. Placera varje ring löst i cylindern. Acceptabelt ändgap är 0,25 - 0,60 mm. Vid felaktigt ändgap måste ringen filas ner till rätt mått. Regeln är:
vid kolvar upp till diam. 65 mm = ändgap 0,09 - 0,11 mm.
vid kolvar större än diam. 65 mm = ändgap 0,11 - 0,15 mm.

7. Före montering av kolvar ska alla rörliga delar rengöras och smörjas med olja 10W30. Kolven monteras med pilen pekande mot avgassidan, utom Polaris där pilen ska peka mot magnetsidan. Kolvbultarnas låsringar monteras varsamt, inga brytningar eller bändningar, förvissa dig om att låsringen kommit korrekt i låsringsspåret. LÅSRINGENS ÖPPNING SKA PLACERAS NEDÅT. Komprimera ej låsringen mer än att den knappt går in i kolvbultshålet. För hård komprimering av låsringen kan medföra att spännsten försämras och låsringen kommer ur sitt läge vid extremt höga varvtal.

8. Montera kolvringarna på kolven. Tänk på att vissa kolvar är försedda med Keystone-kolvringar, dessa är koniska och kan lätt placeras felaktigt. Kontrollera att kolvringen går fullständigt in i ringspåret och att ringgapet slutes helt över kolvringsknastret. Smörj med olja 10W30.

9. Placera en ny fotpackning på vevhuset, komprimera kolvringarna och låt försiktigt cylindern glida ner i position. Före montering av topplocket ska vevaxeln vridas för hand, kontrollera att kolven med ringar rör sig fritt i cylindern.

10. Renoverade snöskotermotorer kräver viss inkörning. Justera förgasaren till en något fetare bränsleblandning. Undvik att köra på extremt höga eller låga varvtal, variera körhastigheten och accelerera ej med fullt gaspådrag. Efter motorrenovering måste extra olja tillföras bränslet. Följande rekommenderas:
Motorer med oljeinjektor-smörjning -> blanda in 2% tvåtaktsolja till de första 20 liter bensin och kör på den bränsleblandningen tillsammans med den normala oljeinjektions-smörjningen.
Motorer för förblandat bränsle -> kör motorn på en fetare bränsleblandningen, de första 20 liter bränsle rekommenderas 5% oljeblandning.

11. Alla Sno Pro-kolvar är gjutna och levereras kompletta med kolvringar, kolvbult och låsringar.

INFORMATION OM ANODISERADE/TEFLONBEHANDLADE KOLVAR
Kolvar som är anodiserade/teflonbehandlade framgår i tabellen. Undantag kan förekomma då vi under säsong kan komma att komplettera från annan leverantör.



Själv kommer jag att köra in mina nya kolvar med effektpiporna men blanda i extra olja i bensinen (2%).


Vad menar du med "vikta kolvarna" ?


/lars
Har du börjar köra med din än ??
isåfall hur långt ?