Drivaxeln lossnade från lagret som skurit på Vänstra sidan samt försköts/ drogs ca 5 cm bakåt av mattan och som en följd av detta trycktes axeln in något i växellådan på H sida.
I och med att drivaxeln försköts bakåt på Vsida gick ena gaffeln för växelfunktionen sönder och det stora drevet för backfunktionen nötte i lättmetallen något på H sida.
Lagret på Högra sidan såg ut att trycks snett ut genom den trekantiga lagerhållaren. Vet ej om lagret tagit skada eller rört sig på axeln. Utanför lagret mot splinset som växeldreven
sitter på ser det ut att vara en lagerbana ? (eller kanske en distansbussning) Men är det så måste isåfall lagret tryckts längre in på axeln. Men borde det inte vara en annan diameter på axeln åt det hållet ? Alltså omöjligt. Lagret känns Ok när man snurrar på det. Axelns längd utanför lagret ca 24mm. Bussning/lagerbana 6mm, splines 18mm.
På V sida ser man axeländan och en bussning med insexskruvar. Mätar man axeltappen som har suttiit i lagret så förefaller det inte ha varit med mer än ca 7mm.
Lagret på H sidan sitter fast och har haft olja hela tiden så man kan ev skippa att byta det ? om det nu inte har förskjutits på axeln ?
Men ifall det ska bytas hur gör man. Måste man ta ut drivaxeln och pressar ut lagret och senare på. För att sedan föra in den sidan i växellådan för att sedan trycka in axeltappen i lagret på variatorsidan ? Min fråga till forumet är hur går man tillväga för att byta lagrena ?
Blev en omständig beskrivning men hoppas på någon som gjort samma jobb tidigare, som kan bidra men erfarenhet. Det kanske är ungefär på samma sätt i många skotrar.
I och med att drivaxeln försköts bakåt på Vsida gick ena gaffeln för växelfunktionen sönder och det stora drevet för backfunktionen nötte i lättmetallen något på H sida.
Lagret på Högra sidan såg ut att trycks snett ut genom den trekantiga lagerhållaren. Vet ej om lagret tagit skada eller rört sig på axeln. Utanför lagret mot splinset som växeldreven
sitter på ser det ut att vara en lagerbana ? (eller kanske en distansbussning) Men är det så måste isåfall lagret tryckts längre in på axeln. Men borde det inte vara en annan diameter på axeln åt det hållet ? Alltså omöjligt. Lagret känns Ok när man snurrar på det. Axelns längd utanför lagret ca 24mm. Bussning/lagerbana 6mm, splines 18mm.
På V sida ser man axeländan och en bussning med insexskruvar. Mätar man axeltappen som har suttiit i lagret så förefaller det inte ha varit med mer än ca 7mm.
Lagret på H sidan sitter fast och har haft olja hela tiden så man kan ev skippa att byta det ? om det nu inte har förskjutits på axeln ?
Men ifall det ska bytas hur gör man. Måste man ta ut drivaxeln och pressar ut lagret och senare på. För att sedan föra in den sidan i växellådan för att sedan trycka in axeltappen i lagret på variatorsidan ? Min fråga till forumet är hur går man tillväga för att byta lagrena ?
Blev en omständig beskrivning men hoppas på någon som gjort samma jobb tidigare, som kan bidra men erfarenhet. Det kanske är ungefär på samma sätt i många skotrar.
Attachments
-
{memory} MB Visningar: 16
-
{memory} MB Visningar: 16
-
{memory} MB Visningar: 15