Skydd

woodrocker

Medlem
13 feb 2012
28
0
1
Blir nog att handla upp lite skydd.
De vore ju grymt om man fick men för livet bara för att man snålat in på skydden.

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Har hittills bara kört med hjälm, men när man läser om alla olika skydd ni andra använder får man ju sig en tankeställare... Funderade lite över å köpa ryggskydd/platta för nån vinter sen, men de vart aldrig av å föll väl i glömska... Såg nu att de fanns mjuka ryggskydd med intelligenta molekyler, å de tycker ja låter intressant, ska ta en ny funderare på de... :p Hur stor användning har man egentligen för en hel väst å nackskydd om man kör "normalt" efter leden å klättrar/leker i små backar å drivor i fjällen? Hur mycke klumpigare/osmidigare känns dom skydden, tappar man rörlighet?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Man tappar inte i rörlighet, skydden är smidiga. :)
Man tappar betydligt mer i rörlighet den dag man kraschar... :(

Det är grymt lätt hänt att krascha. Det behöver inte ens gå fort, det räcker med lite otur så ligger man där. Jag råkade själv ut för ett litet missöde för några år sen. Nån sekunds ouppmärksamhet resulterade i hjärnröntgen en lördagkväll. Då är man rädd kan jag säga. Jag hade tur den gången, det blev "bara" 4 trasiga framtänder och hjärnskakning.

Efter den sjukt läskiga händelsen har jag satsat på fler skydd. Som jag alltid har på mig, även när jag "bara" ska provköra lite.

Surt

Välkänd medlem
26 dec 2011
204
0
16
Västmanland
Någon som har eller har provat tek vest freestyle..Är det ett bra skydd och är det nån som vet va det kostar i sverige?
Eller är det någon som har tipps på nå schyst!!

samurai

Välkänd medlem
12 nov 2011
171
5
6
Borlänge
Hejsan jag är sugen på en ny väst har bara haft ryggskydd tidigare har tekvest tex prolite Max samt supersport fullgott ryggskydd i sina västar.

Och ha för guds skull skydden på, även om du bara ska ut och "prova" skotern tex. Har nackskydd när jag tävlar dock slarvade jag tidigare med den vid friåkning. Det lider jag av idag då jag överhoppade ett hopp och landade platt och snett pga vindbyar och skadade nacken och fick whiplash, vilket jag förmodligen inte skulle ha fått om jag bara tagit på mig nackskyddet, är för övrigt ett leatt.

Annars kör jag med tekvest, evs ledade knäskydd och nackskyddet. Samt naturligtvis hjälm.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Slog sönder ett knä för 6 år sedan pga att jag inte hade knäskydd.
Åker nu med leatt nackskydd. Alpinestars skyddsväst (kompatibel med nackskydd) vilket är viktigt så nackskyddet sitter rätt!
Samt thor knäskydd och Hmk tofflor som känns stabila.
Så klar kan ju allt ändå hända men man har ju då försökt skydda sig så gott det går.

Sent from my iPhone using Tapatalk