Släpvagnsbygge modell stor!

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Hadde också tänkt å bygga en boggi vagn med likadan mått! Men hittar fan ignen vagn som är lämplig! för rätt kurs!
lr jo, men 100 mil bort, å åka det med en ruten husvagn, vinter nää tack
 

Projectman

Ny medlem
12 dec 2010
2
0
1
LULEÅ
Mycket trevlig vagn!
Har själv varit och hämtat en Polarvagn model: Diplomat från 1970. 500kr. Som skall bidra till släp/trailer.
Tanken är 3-4 skotrar och kanske en och annan bil.
Ser framemot att höra hur den gick igenom SBP!
Har en fråga också, -varför har du dubbla baklyktor? Finns ju tex. dessa som biltema säljer http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=42-176
Har läst ALLA dessa "husvagn till släp" inlägg men vad tycker du att du/ni hade kunnat gjort bättre eller kanske gjort på ett annat sätt?
Mvh// Rolle.
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
helt stört snyggt=)
tackar :)

Mycket trevlig vagn!
Har själv varit och hämtat en Polarvagn model: Diplomat från 1970. 500kr. Som skall bidra till släp/trailer.
Tanken är 3-4 skotrar och kanske en och annan bil.
Ser framemot att höra hur den gick igenom SBP!
Har en fråga också, -varför har du dubbla baklyktor? Finns ju tex. dessa som biltema säljer http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=42-176
Har läst ALLA dessa "husvagn till släp" inlägg men vad tycker du att du/ni hade kunnat gjort bättre eller kanske gjort på ett annat sätt?
Mvh// Rolle.

ja det ska bli intressant att se hur det går hos SBP ;) vi tog bubbla lyktor för all fylla ut rampen lite däribak... såg så fjuttigt ut med bara ett på varje sida :)
om vi hade kunna gjort något bättre?hmmm de är inget som jag tänkt på iaf...


Jädrans, det här ser bra ut. Bättre än fabriks:D
:):)



riktigt fint vagn. vart har ni hittat nå info om har man ska bygga? eller prövar ni er fram bara?
nja vi har mest bara utgått efter våra egna tankar å bara kört på :)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Kungbygge måste jag få säga men vafan grabbar, hittade ni ingen bättre bil att robba
fälgarna på än en sketen Opel Ascona!!!!!!!!!!!!! aluminium ska det vara på en så pass
flådig släpkärra och till sist hoppas den går igenom isen..........SBP.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Tror det även finns nån typ av bestämmelser att det ska vara någon form av skärm över hjulen, men är inte hundra... annars ballt!
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Kungbygge måste jag få säga men vafan grabbar, hittade ni ingen bättre bil att robba
fälgarna på än en sketen Opel Ascona!!!!!!!!!!!!! aluminium ska det vara på en så pass
flådig släpkärra och till sist hoppas den går igenom isen..........SBP.

haha vadårå.. dom är ju fräsha ju :p
känns som att fälgar är lite skitsamma... kommer ju knappt att sinas sen när hjulhusen är på plats...

Tror det även finns nån typ av bestämmelser att det ska vara någon form av skärm över hjulen, men är inte hundra... annars ballt!
mkt riktigt, hjulhus och stänklappar är på gång :)
vi funderade på om man skulle göra en sån fet lastbilstänka längst bak över hela.. men de skulle bli så jäkla dyrt så vi kommer nog att köra med en liten bakom varje hjul istället..
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
vi funderade på om man skulle göra en sån fet lastbilstänka längst bak över hela.. men de skulle bli så jäkla dyrt så vi kommer nog att köra med en liten bakom varje hjul istället..
Nu vet jag ju inte hur seriöst det måste vara. Eller om det öht. fungerar.
Men lokala byggvaruhuset har säker någon typ av gummitmatta som ska vara till golv.
Säljs på löpmeter, så det är bara att köpa så mycket man behöver. Går ju även att sätta två bitar i bredd om mattan är för smal.
Kan inte kosta många kr.
Ett tips iaf.
 

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Gummimatta finns på biltema, det kommer att vara otroligt halt på den plywooden. Jag skulle rekommendera riktig släpvagnsplywood!
 

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
nu är släpkärran besiktigad och klar :)

gick tyvärr inte att regga upp till 1500, så den vart 1400
vi får lasta 820kg så de kommer bli typ 100 kg överlass.. men men i mina ögon är det godkänt :p

här är lite bilder, har dock ingen bild när den är lastad...





här är trianglarna bara tillfälligt flytta pga besiktning




 

700enduro

Välkänd medlem
23 maj 2010
302
0
16
Luleå
Sjukt snyggt släp ni har byggt!.. ett riktigt skotersläp ! ni har aldrig funderat att göra släp och börja sälj som en affärsidé när detta blev så bra? :)
/Johan
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag hade ett likadant släp som jag sålde för ett par år sen, lite reflektioner om jag skulle bygga ett till:
Maxbredd: 230cm. Det är skitsmalt på fjällvägarna med 250...
Positionsljus: Infällda. Se ovan anledning...jag vet ärligt talat inte hur många jag har bytt ut under åren!
Annars är det störtskönt när man ska åka, bara att köra på och knyta fast-inget trixande med att få plats med grejorna är myyyycket behagligt.

Just det, många öglor överallt är väl investerat!
Sen är det alltid skönt att dra stora släp, mycket mer lättdraget än dom vanliga 750-vagnarna!
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Skoj att se andras släpvagnsbyggen! Byggde ett skotersläp själv i höstas för två skotrar. Har kört 150-200 mil med det nu lastat och det går fint. Satte ett reservhjul och en låda i aluminiumdurkplåt fram på dragbalken. Perfekt med lådan att ha spännband, spade, fälgkors och någon dunk med 2-taktsolja där. Finns väl några saker som jag skulle ändrat på om jag hade byggt ett släp igen, men det är inga större saker. Byggde även ramp bak på släpet som underlättar lastningen avsevärt.
Har planer på att bygga ett boggiesläp nu i sommar inför nästa vinter.