Slå av lyset rmk

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Den svarta som ligger i vardagsrummet. Eller var det den som jag knutit fast grannens hund med....?

Kanske ska vara lite tydligare med din fråga??
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vill du släcka halvljus men kunna köra helljus vid mörker?

Jag med :)

Vilken kabel ska jag knipsa?
 

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Det är väl bara sätta en brytare på jordkabeln till lyset. Enklast lär vara att trampa ut i garaget, lyfta på huven och kolla vilken det är, är ju busenkelt att spåra.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Vad är det som kan hända med elsystemet?

Anledningen för min del är utseende i situationer där lyset inte är nödvändigt ... Typ vacker marsdag långt från leden.
 

danyra

Aktiv medlem
12 dec 2013
50
0
1
Exakt , varför vill man stänga av lyset ? Har ni inte läst vad som kan hända med elsystemet när man kopplar bort lyset på pro rmk ?

Nä det har jag inte läst men jag tror jag skiter i det så inget går sönder i elsystemet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
http://www.snowest.com/forum/showthread.php?t=327596 hittade denna tråd, men om jag förstår första inlägget rätt så är det framförallt riktat till de som även modifierar skoterns elsystem i övrigt (såsom turbo-åkare etc)??

Kontentan är iaf att om något galet händer så dumpas ampere/värme rätt in i ECU:n vilket kan få trista konsekvenser?

(Kanske är rätt jävla snyggt med ljus ändå...) :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Han nämner turbo då det oftast är de som plockar bort ljuslyktorna. Det som händer är att om man tar bort "naturlig" belastning från elsystemet som lampor, handtagsvärmare osv så kommer belastningen på regulatorn att öka. Detta kan döda regulatorn vilket normalt gör att du får köpa en ny regulator för hundra kr. Men på 13/14 Poo så är regulatorn för ickekritiska funktioner inbyggd med regulatorn för ECUn så dödar du den kommer inte maskinen fungera alls... Och spontant misstänker jag att den nya regulatorn är betydligt dyrare.

Men vill man köra utan lysa så får man helt enkelt se till att belasta elsystemet motsvarande det som försvinner, t.ex installera en till regulator som han föreslår i tråden.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Precis vad jag tänkte skriva ;)

Han nämner turbo då det oftast är de som plockar bort ljuslyktorna. Det som händer är att om man tar bort "naturlig" belastning från elsystemet som lampor, handtagsvärmare osv så kommer belastningen på regulatorn att öka. Detta kan döda regulatorn vilket normalt gör att du får köpa en ny regulator för hundra kr. Men på 13/14 Poo så är regulatorn för ickekritiska funktioner inbyggd med regulatorn för ECUn så dödar du den kommer inte maskinen fungera alls... Och spontant misstänker jag att den nya regulatorn är betydligt dyrare.

Men vill man köra utan lysa så får man helt enkelt se till att belasta elsystemet motsvarande det som försvinner, t.ex installera en till regulator som han föreslår i tråden.
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
vad händer med elsystemet utan lyse?!?! inte hört om de?! kan nån förklara? ^^
Bamsegrill förklarade ju:

" Det som händer är att om man tar bort "naturlig" belastning från elsystemet som lampor, handtagsvärmare osv så kommer belastningen på regulatorn att öka. Detta kan döda regulatorn vilket normalt gör att du får köpa en ny regulator för hundra kr. Men på 13/14 Poo så är regulatorn för ickekritiska funktioner inbyggd med regulatorn för ECUn så dödar du den kommer inte maskinen fungera alls... Och spontant misstänker jag att den nya regulatorn är betydligt dyrare.

Men vill man köra utan lysa så får man helt enkelt se till att belasta elsystemet motsvarande det som försvinner, t.ex installera en till regulator som han föreslår i tråden. "
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Bamsegrill förklarade ju:

" Det som händer är att om man tar bort "naturlig" belastning från elsystemet som lampor, handtagsvärmare osv så kommer belastningen på regulatorn att öka. Detta kan döda regulatorn vilket normalt gör att du får köpa en ny regulator för hundra kr. Men på 13/14 Poo så är regulatorn för ickekritiska funktioner inbyggd med regulatorn för ECUn så dödar du den kommer inte maskinen fungera alls... Och spontant misstänker jag att den nya regulatorn är betydligt dyrare.

Men vill man köra utan lysa så får man helt enkelt se till att belasta elsystemet motsvarande det som försvinner, t.ex installera en till regulator som han föreslår i tråden. "
Tack

vad händer med elsystemet utan lyse?!?! inte hört om de?! kan nån förklara? ^^
För att vara tydlig så om du har en -11 är det mao. inte lika kritiskt att koppla in extra belastning. Men är väl ändå rekommenderat då du fortfarande kan bränna regulatorn och tappa bromsljus, handtagsvärmare osv.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Med regulatorn är det voltregulatorn du menar då?
För bränna en sån är ju inget man gör för skojs skull. Så länge man inte bajsar pengar.
Den som kunde gå sönder på gamla dragon maskinerna. Och i sin tur bränna styrboxen men lite otur.

Enklast är nog att ersätta lampan med ett motstånd isåfall för att inte riskera att bränna nått.
Vet dok att tex Stenman kör utan motstånd i sina maskiner utan ljus och där fungerar det bara fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk