Slö F5

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Har nyss köpt mig en en F5 -03. Cylindrar och kolvar ska vara bytta vid 150 mil. Variator ska vara kittad, vet ej exakt vad som är gjort på den. i Övrigt så är skotern orginal. Det är min första arctic och min första 500cc, har åkt större maskiner förut. Nu till frågan, jag tycker den är slö på lägre varvtal, den vill lixom inte accelerera riktigt förräns runt 7000varv då kickar den till riktigt duktigt. Är det jag som är bortskämd med större kubik eller är det nått som är galet på skotern. Kan även tillägga att den är riktigt tjurig att få igång när den är kall, tål ingen gas alls och choka är bara glömma, då surar den ner sig direkt! Man för dra och dra och dra så man blir svettig och den små tänder bara till! Varm startar den galant! Misstänker att den kan vara för fett ställd!Ös på med svar och teorier vad jag ska kolla upp och göra för att få en rapp och trevlig maskin:rock:
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Nu till frågan, jag tycker den är slö på lägre varvtal, den vill lixom inte accelerera riktigt förräns runt 7000varv då kickar den till riktigt duktigt. Är det jag som är bortskämd med större kubik eller är det nått som är galet på skotern.

Hade samma problem med min f5:a, löste det genom att byta till f7.
 
B

Biosteel

tycker du ska kika "det vanliga" som tex stiften rengöra av gasportarna osv :)
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Stiften har jag kollat, och dom var jävligt svart så att den får för mycket har jag konstaterat, men att den ska bli så slö av det tror jag inte, detär ju inte så att den bluddrar utan den går rent hela registet, men självklart ska jag åtgärda det. Avgasportarna har jag inte kollat...ska göra det så fort tid finns. Är det bara skruva upp dom och rengöra eller är det nått man bör tänka på? Ska dom justeras in på nått visst sätt?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Vet tyvär inte hur avgasventilen ser ut på AC men på polaris är det bara skruva upp 2skruvar rengöra och stoppa tillbaka.

Men har avgasgiljotinen kletat fasst vilket är mycket möjligt om den går för fett, Så tappar du nästan alla botten drag eller topp drag beroende på i vilket läge ventilen har fastnat. En rengöring av avgasportarna kan göra enorm skillnad i draget.
 

Fucked up demon

Välkänd medlem
1 jan 2000
308
0
16
Östersund
Tog upp och rengjorde avgasventierna i kväll och hittade inget fel eller nått defekt med dom utan dom gick lätt och funkade som dom skulle. Men däremot så verkar inte servot till vajrarna funka...servot rör sig ingenting, tog bort variator remmen och varvade upp den men det rörde sig inte ändå? Nån som vet vid vilket varv dom ska börja röra på sig? Sen så är nog en genomgång av förgasarna på tiden då den inte direkt gick rent på nått varvtal utom fulla spätt...så det är nog det som är felet att den är så slö på låga varv.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tog upp och rengjorde avgasventierna i kväll och hittade inget fel eller nått defekt med dom utan dom gick lätt och funkade som dom skulle. Men däremot så verkar inte servot till vajrarna funka...servot rör sig ingenting, tog bort variator remmen och varvade upp den men det rörde sig inte ändå? Nån som vet vid vilket varv dom ska börja röra på sig? Sen så är nog en genomgång av förgasarna på tiden då den inte direkt gick rent på nått varvtal utom fulla spätt...så det är nog det som är felet att den är så slö på låga varv.
Kolla längst ned på dina primärskivor. Där kommer du nog att ha en oregelbunden cirkel med skador efter att du tomkört maskinen utan rem?
Det är nog med att man klappar skivor när man blåser en rem...

Öppnar vid 7250 och stänger vid 6900.