Slö i starten.

POWER1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
Jag undrar lite om min skoter, en Indy 440 -94.
Den är väldigt slö i starten, men blir otroligt rapp när den kommer upp i varv. Tillslagsvarvet ligger på ca 4,200 och skall enligt verkstan inte vara för lågt. Dom säger att felet är att just den modellen av 440 jag har får för mycket soppa och vill bluddra upp till närmare 6,000 varv. Det verkar vara så.
Deras förslag är att fila till trottlarna lite så den får mer luft vid lägre varv. Kan det vara något?
Förändras inte hela registret då?

Jag är skitskraj att den skall gå sämre på fullvarv eftersom den är helt sanslöst pigg när den kommer upp i varv. Vid bra före är 150-160 km/h inga problem(!!) På en 440!!

Vågar jag låta dem fila på trottlarna??
Finns det något bättre alternativ?
Utom att höja tillslagsvarvet till 6,000....
 

Hasse Gashäng

Välkänd medlem
1 jan 2000
184
0
6
Kolla först om remmen är riktigt spänd, det verkar som din skoter startar på "tvåan".
Sen kan du också kolla lågfartsmunstyckena, kan vara både för stora eller för små!
Kolla också hur luftskruven står, du kanske måste skruva ut den ett halft varv eller så.
Ring till en seriös polarishandlare och be å få veta vilken förgasarbestyckning din skoter ska ha.
Börja inte slipa trottlarna, det låter inte som en seriös lösning.
Kolla remspänningen först, kanske dax å byta rem?
 

Putte2

Rookie sledder
1 jan 2000
7
0
0
Som tidigare sagt, gå ner i lågfartsmunstycke. Eller så provar du att montera UFO-trottlar. Har gjort det på en MXZ:a förut och det fungerade bra. Om du väljer att göra det så gå ner till hälften så stora lågfarstmunstycken samt en storlek STÖRRE huvudmunstycke. Detta är en bra grundinställning. Om du inte ids göra detta är det bara att spänna sekundärvariatorn ett hack....
 

POWER1

Rookie sledder
1 jan 2000
5
0
0
Jag tackar för tipsen!
Skall kolla lite extra på sekundären. Det kan nog vara så att den behöver spännas en smula. Jag kommer liksom aldrig riktigt upp i varv. Ligger ca 1000 varv under vad den borde göra på fullvarv...

Frågan är bara hur mycket jag kan låta den övervarva i starten. Varvtalet sjunker ju när man får upp farten lite.
Vid full fart skall den varva 7800, men i starten skall det väl normalt varva lite extra? Hur mycket mer tål den??