Slöhet i djupsnö

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Hej
Har en f7 som blir slö som fan i djupsnö efter hårdare körning.
Har ni några ider på hur man får upp varven på motorn så den kommer över de magiska 7200 då portarna öppnar? Har funderat på att fila bort lite på vikterna.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
bra fråga trollet , felkoder ? öppnar APVn när du lyfter upp makinen å gasar ?
vilka vikter har du ? har ngn satt dit för tunga så kan du lätta dom , annars låt bli !
vad varvar den då det är hårt ? har den DD så kan sekundären vara slut ..
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Portarna fungerar kanonfint öppnar vid 7200 men problemet är att den inte orkar upp i de varven efter körning i djupsnö. Det är en med kedjehus och har nyss bytt rullarna.
Den går bra en stund varvar ca 7700-7800 men blir bara slöare och slöare.
På hård led varvar den 7800-8000
Det är orginal vikter tror det var 75g.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det låter ju motorrelaterat om den går sämre och sämre vid/efter belastning. Fast det kanske inte hjälper dig så mycket.

Det man kunde sänka sig annars är väl att remmen inte kliver tillbaka när du släpper gasen, så att du startar på en hög växel nästa gång du gasar. Men som du beskriver det så går den bara sämre utan att ha med det att göra?

Edit: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=36594 det kan inte vara så jävligt att nån har vänt portarna fel?
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Motorn går kanon om jag kör ut på led så orkar den varva ut eller om man kommer över ett krön eller ett gupp så att mattan lättar från backen då öppnar den portarna igen då det går lättare...
Nog växlar variator tillbaka den tar igån sig lätt.
Har en kompis med en f7 men med dd som också blir slö vid hård körning djupsnö.
Hur är det med era? Är era pigga efter 15min burkning och skrå körning i ca 50 cm puder?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
03.an har 63.5 g vikter och 04,05 och 06 med kjedja har har 70 g , , det är DD modellerna som ska 75 g , har du viktat för tungt kan de bli att motorn tappar varv då pipan blir stekhet
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Du kan vara något på spåren. Det är en f7as motor från 05-06 i ett f5 chassie från 03.
Kanske ska fixa lite lättare vikter då?
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Går snålt vid tungtföre låter det som. Tappar effekt när den får jobba för att den blir för varm.

En motor måste ha mer bensin ju mer den belastas. Min skoter va lika tills jag böt till Dial-a-jet.

Varvade ur lätt efter vägar och leder och gick perfekt. Efter en 5-10 minuter i pudret på fullgas mattades den av.

Vek jag ut på skoterleden igen och drog ur han på fullgas 100m så gick den bra igen.

Jag har dock förgasare. EFI är djävulens påfund.

Bara mina 2 cent!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den går knappast snålt , en motor har ju samma belastning om den ger full effekt i bromsbänk , på led , is eller i djupsnö , i djupsnö är ju kylningen rikigt bra , skillnaden har med andra saker att göra , när man använder full effekt vid låg fart så står luften under huven still dessutom arbetar varaitorerna vid ett inneffektivt arbetsområde hög : remtemp , piptemp ..

vad har du i sekundären ? jag körde med 75 g vikter i min lätt trimmade f7 ext ett år , gick som ett skott i dragracing med halvvarm pipa men tappade kollosalt med varv då då jag tex cruisat länge med låg belastning men i det område där avgastempen är som högst 6800-7000 varv ...
 

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Hmm, jag köper det lite. Men häng på ett tungt släp efter skotern så får du hålla mer gas för att hålla samma varv. Tillslut finns det inge mer gas, styret tar emot. Börjar tappa varv. Ge den lite primer och den varvar upp. En slump?

Tetsa bestycka en skoter för fett(alt. lägg i choken), då går den på leder och vägar där belastningen är mindre. Ut i snön och den surar ner sig, för den blir mer belastad.

Jag citerar från thunderpoducts: Feeding fuel linear to engine load means being jetted properly whether you are pulling a heavy engine load like a hard hole shot with good traction or just cruising easily on hard pack at 40mph. Various speeds and engine loads require changes in your fuel curve.

Men som sagt, lämnar den full effekt i bromsbänk så borde den ju inte gå snålt, men hur vet vi att den ger full effekt i bänken? Oftast går dem ju för fett från fabrikerna iofs, inte för snålt.

EDIT: Sorry för OT
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag har aldrig tappat mer än som max några 100 varv oavsett hut tungt de har gått , har iofs inte prövat med ett släp , de är en dåligt sekundärbestyckning som inte klarar att hålla varven i första hand , först säger du att man ska köra på primern för att få upp varven i snön , sen tvärt om att en fet bestycknng funkar då det går lätt men surar ner sig i snön ? , de borde ju märkas i bänken ? de som händer där är att fetare bestyckning ger lägre effekt vid lägre varv , vilket säkert kan hjälpa ett variatorsystem som inte förmår att hålla motorn i rätt varv ...
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Gick ut och kollade lite i premiär variatorn sitter det en gul fjäder med vit markaring. I sekundär variatorn sitter det en grön fjäder i det hålet som den blir mest spänd eller vriden i.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
PRIMÄRvariator, inte premiär :)

Men det är ju inte där ditt problem sitter. Om du byter fjäder för att komma till rätta med problemet så symptombehandlar du istället för att orsaksbehandla. En F7:a ska inte gå som du beskriver det. Alltså är någonting fel. Och det är knappast fjädrarna (om de inte är av eller helt slut).
 

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
odysse skev:
03.an har 63.5 g vikter och 04,05 och 06 med kjedja har har 70 g , , det är DD modellerna som ska 75 g , har du viktat för tungt kan de bli att motorn tappar varv då pipan blir stekhet

Då borde jag istället för att byta vikter för 1500:- Kunna köpa rätt fjäder för 500:-
Min PRIMÄRvariator:) och motor är till för en skoter med dd årsmodell 05-06 och nu sitter motorn med variator i en skoter med kedja årsmodell 03.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
gulvit i primären är std på alla f7 årsmodeller , den hårdaste Arctic grön fjädern verkar vara std i f5-03 sekundären tillsamans med 51 g helix , byter du till f7:ans rödvita sek fjäder blir det bara sämre , du kan ju pröva byta primärfjäder men jag skulle börja med vikterna istället , borde ju vara lätt att få tag på begagnat ......

men som trollet skriver kan ngt annat vara fel , din uppsättning borde inte varva 7000 i snö om den varvar 8000 på led .... är skotern std i övrigt ?