Sladdriga Gripperskidor

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Upptäckte i slutet på säsongen att gummit till mina gripperskidor var slut. Skidorna ställde sig gärna rakt upp i lössnön. Misstänker att om jag köper originalgummi så blir det så igen. Någon som har ett bra tips om att alternativ till originalgummit?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ski-doo skidgummin fungerar klockrent till det.

Gummi är ju lite plastiskt så problemet för gripperskidornas skidgummi är att gummit trycks ut på bredden efter lite användning. Ski-doos skidgummi är fullbredd så det trycks inte ut någonting. Givetvis blir även dessa gummin utslitna över tid men de håller sig på rätt ställe och håller mycket längre.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ski-doo skidgummin fungerar klockrent till det.

Gummi är ju lite plastiskt så problemet för gripperskidornas skidgummi är att gummit trycks ut på bredden efter lite användning. Ski-doos skidgummi är fullbredd så det trycks inte ut någonting. Givetvis blir även dessa gummin utslitna över tid men de håller sig på rätt ställe och håller mycket längre.
Funkar de rätt av på Gripper? Vet att asker montera gummin från nån C&A skida även de är fullbreda och håller betydligt längre. Problemet är att de är tunnare i botten än original så det behövs en platta under så gummit hamnar i rätt höjd.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jo det fungerar rakt av, nu är det ju inte millimeterpassning men den sitter tajt och fint i alla fall och den verkar hålla bra. Jag monterade den inte men jag tyckte att det passade perfekt och enligt ägaren så duger det alldeles utmärkt. Tror det var nånstans på internet han hittat tipset.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Från summit xm. Men tror det är samma gummi allihopa. Jag har i alla fall bytt stål på ett par blade-skidor och utan att mäta så såg de skidgummina exakt likadana ut.

Har inte själv kollat upp priset men han sa att de kostade runt en hundring pr styck och det är inte alls ett dumt pris.