slangar till avgasportar

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
tjenare!

Tänkte ta och rengöra avgasportarna på skotern då jag ändå håller på att skruva.
Men jag blev lite fundersam på dessa slangar som går till avgasportarna?



bara dra ur medans man rengör och sedan stoppa tillbaka?
 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
De är bara ta lös men va noga när du sätter tillbaka dom för dom får absolut inte läcka för då öppnar inte avgasportarna som dom ska och då tappar du massa effekt
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Lånar tråden lite,

Jag har en iqr från 2008.

Mina avgasportar verkar vara pluggade. Ska det vara så eller ska det inte vara så ?


 

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Lånar tråden lite,

Jag har en iqr från 2008.

Mina avgasportar verkar vara pluggade. Ska det vara så eller ska det inte vara så ?


nä dom ska inte va pluggade dom ska ha vakium i slangarna. så är dom pluggade så öppnar dom inte som dom ska så du har gått misste om massa effekt dära
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Lugna sig lite nu...
pluggade ves ventiler kan vara både för och nackdel. Men är dom pluggade så tappar man inte massa effekt som det påstås ovan..
Det som händer när man pluggar dom är att dom då fungerar som dom äldre ves motorerna, dvs dom styrs enbart av cylindertrycket och fjädern. På dom nyare med slangar så styrs dom av ecu:n när dom ska öppna, detta för att till största delen spara bränsle. Med pluggade ventiler så kan man få lite kraft på mellanregistret om man låter ventilerna öppna tidigare. Dock drar det mer soppa.. pluggar man ventilerna på en originalmaskin så kan man få problem med DET då den ev får för lite soppa på mellanregistret. Antar att iqr:en ovan är med förgasare och då lär bestyckningen i förgasarna vara anpassad till detta.

men åter till topic så kan det vara bra att även rengöra slangarna då det med åren blir lite gojs i dom.
 

mendop

Välkänd medlem
13 jan 2010
218
0
16
undersåker
Lugna sig lite nu...
pluggade ves ventiler kan vara både för och nackdel. Men är dom pluggade så tappar man inte massa effekt som det påstås ovan..
Det som händer när man pluggar dom är att dom då fungerar som dom äldre ves motorerna, dvs dom styrs enbart av cylindertrycket och fjädern. På dom nyare med slangar så styrs dom av ecu:n när dom ska öppna, detta för att till största delen spara bränsle. Med pluggade ventiler så kan man få lite kraft på mellanregistret om man låter ventilerna öppna tidigare. Dock drar det mer soppa.. pluggar man ventilerna på en originalmaskin så kan man få problem med DET då den ev får för lite soppa på mellanregistret. Antar att iqr:en ovan är med förgasare och då lär bestyckningen i förgasarna vara anpassad till detta.

men åter till topic så kan det vara bra att även rengöra slangarna då det med åren blir lite gojs i dom.
Okej, då vet jag. Ska kolla det imorgon. Men då borde man ju kunna ställa öppningstiderna genom att förlänga eller korta ned slangarna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.093
894
113
Stora Blåsjön
Okej, då vet jag. Ska kolla det imorgon. Men då borde man ju kunna ställa öppningstiderna genom att förlänga eller korta ned slangarna?
Rent teoretisk så borde man kunna göra det till viss del, men man får nog ha riktigt långa slangar då för att märka någon skillnad... när öppningen (stängningen av slangen) sker bestämmer ecu:n som har ett inprogrammerat varvtal som detta ska ske vid.
Fast har man längre slangar så lär man bara kunna senarelägga öppningen av ventilen vilket inte ger någon mer effekt.
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
En fråga till, ena avgasporten går mkt lättare än den andra, om man håller den upp å ner så glider den in om ni förstår hur jag menar