Slides åkte av under körning??

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Var med om en lite tråkig sak i helgen.
Hade vart ute och åkt med mig IQR 2011 i ca 1,5 timmar. Efter det tog vi en liten paus på ca 30 min och efter det när jag skulle åka vidare så låg helt plötsligt ena slidesen bredvid skotern, så den har alltså ryckts bort från fästet/skriven och dragits med mattan runt?! Min första tanke var att dom blivit varma och sen frusit fast vid pausen, men är det möjligt att det kan frusit så hårt så att den dras loss? Hade nämligen problem med att få på den och fick använda mig av en gummiklubba, så känns väldigt mysko att det ska kunna slitas ur spåret och åka av?
Någon som har några teorier och förslag på hur man ska göra för att undvika detta igen?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hade du glömt att skruva dit stoppskruvarna som håller fast dom där fram i boggieskenan?

Edit: Pucktvåa ;)
 

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Dom sitter fast med en skruv längst fram och den var ditskruvad! Skruven sitter fortfarande kvar så slidesen har ryckts bort från fästet :s
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Har hänt för mig också, hade en nedsänkt bult som satt på original slidesen men när jag böt slides kolla jag aldrig att dom nya inte hade ett håll för nedsänkt skalle utan för en vanlig bult. Så då funka bulten som en kniv istället så då flög slidesen genom mattan.
 

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Har hänt för mig också, hade en nedsänkt bult som satt på original slidesen men när jag böt slides kolla jag aldrig att dom nya inte hade ett håll för nedsänkt skalle utan för en vanlig bult. Så då funka bulten som en kniv istället så då flög slidesen genom mattan.
Där har vi det!!
Tack så mycket för alla svar! :)