Slidmatning



Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Jag har knäckt mässingdrevet som driver slidmatning, vattenpump och oljepumpen på min Summit 583 -96
Är det vanligt, jag har i alla fall aldrig hört någon som har råkat ut för det på någon Rotax tidigare.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nej detta är inget vanligt fel, men det händer lite då och då.

Har du tagit reda på varför ( bronsdrevet ) sliddrevet gått sönder ?

Om jag inte minns fel så kostar drevet ca. 800 - 900 :-

+ att du måste pressa isär vevaxeln osv osv.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Nej jag hittar ingen orsak till varför sliddrevet gått sönder (ännu) lagren verkar vara i rätt så bra skick, men jag får söka vidare efter någon orsak.
Varför måste jag ta isär vevaxeln? drevet på den verkar inte vara något fel på?!

"Den som letar han söker".....eller hur var det nu.
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Du har så rätt zTeve, det är drev nr: 20 som jag menar och det är av brons.

Men jag har fortfarande inte hittat någon orsak varför det har gått sönder.
Det är i alla fall helt rent på kugg.
 
Senast redigerad av en moderator:

Totland

Medlem
7 apr 2006
6
0
1
37
ÅS
slidmatning

hej crossover.
har du oljepumpen ikopplad?
det första du måste kolla är ifall att slidmatningen få olja som den ska.

nu när det hänt så måste du kolla så att axeln som drevet sitter på är 100 rak,
sedan när du monterar ihop nya prylarna så ska någon som kan, justera in slidskivan så den blir 100 rätt, annars kommer din skoter gå skit eller inte alls...

mvh Niclas
 

Crossover

Välkänd medlem
22 mar 2006
150
0
6
Hej Totland, och tack för tipsen. Jag har oljepumpen i drift och det verkar som att slidmatningen får olja som den ska. Men jag undrar om den är känslig för den kan ha sugit lite luft, men är inte riktigt säker.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
De båda sliddreven smörjs med hjälp av ett så kallat "självtryck" , detta betyder att du alltid måste ha olje nivån i oljebehållaren högre än den höjden som de båda dreven befinner sig på.

Som du säkert märkt redan så har sliddrevens grova oljeslangar inget som helst att göra med motorns oilinjection.
Vilket är en vanlig missuppfattning.