Slidmatnings Instälning Rave 670 BigPipe

i HATE phazer

Välkänd medlem
Hejsan, rivit motorn pga haveri... rev även lös skivan till slidmatningen, sedan kan jag inte se nån märkning?:confused:

Nån som vet hur man ställer in den i grundinställning? nångon sa att man måste ha en speciell gradskiva, men det måste ju gå att mäta på kolvarna hur som står eller?

Mvh//Martin
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
svårt att förklara!
men vänstra kolven skall vara högst upp som möjligt. d ser du med skruvmejsel från tändhålet uppifrån.
öö sen skall skivan vara så att halva cirkeln skall vara på över sidan just innan den når hålet. om du förstår?
kanske borde ta en bild så att du ska förstå
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
men du ser ju hur det ska bli.. lägg höger kolven högst upp och skivan på nedersidan av vänster hål..

det är så svårt att förklara med ord.
bäst att du låter en göra som kan det kanske?
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
jorrå nog kan jag det få på den är inga problem, har inte skotern hemma och hadde för mig att det va riktigt fin lir med skivan, men kanske är som på filmen, för det finns ju olika grader på skivan och därför jag undrar men den ska ju va orgininal så...

Tackar så mkt för filmen...
 

skoterräven

Välkänd medlem
4 feb 2007
646
0
16
västernorrland
det är inte alls så där enkelt du måste veta exakt gradtal för din motor och på 670 kan det skilja både på årsmodell och på skidoo och lynx men din handlare har en tabell där det står.sedan gör du så att:du tar en gradskiva(helst rotax original men det går med en från skolan också)och gör en rits på stängningsvinkeln tex 53 grader,sen en rits på öppningsvinkeln tex 205 grader.därefter sätter du höger kolv på ö.d.p EXAKT,och monterar skivan,passar den dåligt prova att vända på den, den är assymmetrisk. sen snurrar du motorn ett halft varv och tittar så det ser bra ut på andra cyllen,sen surrar du tills du har kommit ett varv då skall ritsarna stämma om du gjort rätt.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
det är inte alls så där enkelt du måste veta exakt gradtal för din motor och på 670 kan det skilja både på årsmodell och på skidoo och lynx men din handlare har en tabell där det står.sedan gör du så att:du tar en gradskiva(helst rotax original men det går med en från skolan också)och gör en rits på stängningsvinkeln tex 53 grader,sen en rits på öppningsvinkeln tex 205 grader.därefter sätter du höger kolv på ö.d.p EXAKT,och monterar skivan,passar den dåligt prova att vända på den, den är assymmetrisk. sen snurrar du motorn ett halft varv och tittar så det ser bra ut på andra cyllen,sen surrar du tills du har kommit ett varv då skall ritsarna stämma om du gjort rätt.
jag tycker då att det är enkelt.. maskinen tar då ingen skada om du sätter fel du tappar bara effekt ( :

sen så som jag sa så tycker jag att du låter någon som kan göra det så du sätter rätt på en gång..
 

i HATE phazer

Välkänd medlem
ja men det är ju det jag inte vill att den ska tappa effekt, då måste man bort med skiten igen... å hålla på krångla igen, vill ha den rätt direkt slippa krångla sen har nya kolvar å vev därför vill jag att ALLT ska stämma... Ska man lämna den till verkstad för en sån sak, ja hade jag haft råd så:p allt har gått åt på renoveringen å när man ändå har fixat allt annat så ska väl en sån hår grej gå att lösa själv...

Tackar skoterräven, ska höra med återförsäljare vad dom tycker...
 
S

StoxResearch

i HATE phazer:
Varför inte fråga mig som nån skrev, :p Nä, skämt åsido...

Att ställa in skivan är inte så svårt som man kan tro. Om man inte har en gradskiva så kan man lista ut hur man gör själv mha lite matte. Alternativt så kan man följa dessa råd:

1. Tryck fast variatorn på vevaxeln så att den sitter. Behövs ingen bult.

2. Sätt fast en ståltråd någonstans i motorn eller chassit och sätt den ganska nära den rörliga (breda) delen av variatorn.

3. Sök reda på Övre Dödpunkt (ÖD) för någon av kolvarna, vilken som helst (jag brukar ta den på PTO sidan). Detta gör man helst mha en indikatorklocka, men ett skjutmått funkar också (om man försöker vara så noga som möjligt). Använder man skjutmått är det risk att man bommar ÖD med 2-3 grader, men det är inte så kritiskt. När du har ställt en av kolvarna i ÖD, så gör du ett streck på variatorn precis under/framför ståltråden och skriver "ÖD". Nu vet du när kolven är i ÖD mha ståltråden.

4. Mät omkretsen på variatorn mha mammas måttband. Anteckna detta värde. Vi kallar detta värde "Omkr." from nu.

5. Räkna ut/ta reda på vad du vill ha för ungefärlig öppningstidpunkt på insuget. Detta värde anges i "Grader innan ÖD". Vi kallar detta Insug Öppnar (IÖ). Gör motsvarande för när insuget ska stänga. Detta kallas "Grader efter ÖD". Vi kallar detta Insug Stänger (IS).

Vad innebär detta? Jo det innebär att insuget öppnar ett visst antal grader INNAN ÖD och stänger ett visst antal grader EFTER ÖD. Jag har för mig att för standard Lynx 670 ska dessa värden vara ca: IÖ 135-145 grader innan ÖD, IS 70-80 grader efter ÖD. Jag minns inte exakt. Observera att om man kuggar om skivan så ändras dessa värden lika mycket. Byter man/slipar man skivan så ändras de inbördes förhållandena också.

6. Nu gäller det att omsätta dessa värden till nåt man kan använda. Låt oss anta att du tror att insuget ska öppna (IÖ) 140 grader innan ÖD. Då omsätter du det till hur långt variatorn ska röra sig på följande vis: Sträcka på variatorn öppning (SÖ) = Omkr*IÖ/360. Anteckna. Du vet alltså nu hur mycket 140 grader motsvarar på variatorns yttre skiva.

Gör samma sak för stängningen, anta tex att insug stänger (IS) 75 grader efter ÖD. Sträcka på variatorn stängning (SS) = Omkr*IÖ/360. Anteckna.

Nu har man alla värden. Dags att ställa in skivan.

7. Gör nu ett streck på variatorn som motsvarar insugets öppning innan ÖD (SÖ). Detta gör man genom att mäta med måttbandet motors från strecket för ÖD (som man redan gjort) precis det mått SÖ som man fått fram. Skriv "IÖ" bredvid detta.

Gör samma sak för stängningen, fast mät medurs från strecket (måttet SS) och gör ett streck och skriv "IS" bredvid.

Nu vet man grovt hur man vill att insuget ska öppna och stänga sedan. Nu tar vi fram skivan.

8. Ställ motorn i ÖD. Vrid motorn mot rotationsriktningen (medurs) tills du är vid det läge (IÖ) som man ritat på variatorn. Nu ställer du helt enkelt in skivan så att insuget kommer att öppna/har öppnat så nära den positionen som möjligt. Obs! Skivan går att vända. Nu vrider du motorn i rotationsriktningen och kollar när insuget stänger och hoppas att det är nära (IS) som du har kladdat på variatorn.

9. Om du inte är nöjd, gör om punkt 8. igen. När du är nöjd är du färdig!

Observera att det är omöjligt att pricka dessa värden (IÖ och IS) exakt. Det gäller att hamna i ett rimligt område, jag har angett sådana värden ovan för 670n.

Det går även att göra omvänd procedur när man mäter öppnings-/stängningstider. Låt oss anta att du har en skiva på plats och vill ta reda på när den öppnar innan ÖD. Vrid motorn medurs tills insuget stänger. Gör ett streck på variatorn. Mät avståndet från det strecket till ÖD strecket, vi kallar det X. Öppningstidpunkten blir nu IÖ = 360*X/Omkr. Då vet du alltså exakt när insuget öppnar innan ÖD. Motsvarande går att göra för tidpunkten när insuget stänger.

Detta kan verka komplicerat, och det är det också, :) Men om man lyckas förstå vad det är man gör så är det inte så farligt. Ta hjälp av några kompisar. Ställ gärna fler frågor om du behöver, :) Det är faktiskt inte farligt ifall ni lyckas kugga skivan nåt hack fel, så länge bestyckningen är ok för den inställningen. Ställer man skivan fel så går skotern som ett arsle, det är allt. Man kan också (oftast) ändra egenskaperna för motorn genom att kugga om, bättre i botten eller bättre på topp.

Lycka till!
 
Last edited: