Slirdrev till Yamaha

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Nån som vet om det finns?:rolleyes: El någon annan slirfunktion som tex: Polaris som har drivaxel med slirfunktion. Fattar inte varför Yamaha inte har nånting. Alla andra märken har nån form av slirfunktion för att klara kedjan.:hmmmm2:
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Han pratar om ett drev med en koppling i som gör att det slirar vid extremt höga belastningar, tex på crossbanan där du landar med fullgast och får fäste.
Istället för att kedjan ska gå av eller du åker på att rikta vevaxeln... eller drivaxeln för den delen...

Ski-doo kör med slirdrev och Polaris med en "sliraxel" där drivjulen slirar på axeln vid högbelastning.... Enkelt beskrivet.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Deras _Racing_ modeller har slirdrev, knappast sitter det på någon produktions skoter.

Men kollar du på Nytrona som går på banan nu så har de garanterat slirdrev.

Sen ser jag ingen mening varför en vanlig "svensson" ska ha slirdrev?:rolleyes:
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Deras _Racing_ modeller har slirdrev, knappast sitter det på någon produktions skoter.

Men kollar du på Nytrona som går på banan nu så har de garanterat slirdrev.

Sen ser jag ingen mening varför en vanlig "svensson" ska ha slirdrev?:rolleyes:
Nej, det finns ingen mening till det! Ingenting som en ledåkare ska köpa.. Lägg pengar på bättre matta eller v-kitt istället.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Som vanligt på detta forum så är det ett ***** tjat om vad man ska köpa ist! Nu är det så att ja redan har 38mm NY matta,non-slip,öhlinare,fatbar styre,variatorkitt osv! allt man vill ha! även förstärkt bulkhead osv. Varför ja vill ha slir drev är för att det behövs! 3st kedjor=kedjehus har gått nu då ja har hoppat osv så jo det behövs. billigare att få tag på ett sånt drev än byta kedja å kedjehus fler gånger. varför tror ni dom sätter slirdrev el annan slirfunktion på andra skotrar som exempelvis ski-doo å polaris? För att det inte behövs? Sen om ja vill ha slirdrev vare sig det behövs el inte är vell min ensak? vill ja lägga pengar på det å undrar om det finns, å eventuelt kan få tag på det så va fan ska alla bekymra sig om vad ja ska köpa ist då för?!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
En kompis hade samma fundering för ett par år sedan till en srx 700 och hittade inget i sverige

Han hittade dock en firma i usa som kunde specialgöra ett åt honom, har för mig att det inte var direkt gratis men vill du ha namnet på firman så ska jag försöka kolla upp det

Vill dock passa på att föreslå 2 saker

1.Släpp på gasen i landning istället så slipper du problemet
2.Tagga ner litegrann och försök vara lite tillmmötesgående när folk här försöker hjälpa dig, dom är nog inte lika sugna på att svara nästa gång du ställer en fråga
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
En kompis hade samma fundering för ett par år sedan till en srx 700 och hittade inget i sverige

Han hittade dock en firma i usa som kunde specialgöra ett åt honom, har för mig att det inte var direkt gratis men vill du ha namnet på firman så ska jag försöka kolla upp det

Vill dock passa på att föreslå 2 saker

1.Släpp på gasen i landning istället så slipper du problemet
2.Tagga ner litegrann och försök vara lite tillmmötesgående när folk här försöker hjälpa dig, dom är nog inte lika sugna på att svara nästa gång du ställer en fråga
Ja de vore schyst! Köpte han drevet sen el strunta han i det el kom på en annan lösning?

för att svara på dina förslag: 1. har även gått sönder efter led då det var massa smågupp,osv (och för att alla inte ska behöva bekymra sig så kan ja även säga att bägge dreven är kollade och utbytta,kedjorna har varit spritt nya yamaha orginal,drivaxeln är uppsatt i svarv för att kolla så den inte är krokig,även sekundär axeln, så det är inte något annat som är fel) 2. Är grymt less på alla viktigpettrar som ska berätta vad alla ska köpa å vad dom ska gör ist, visst bra att dom ger förslag men nu frågade ja inte köpråd.
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Det går inte att bygga om så man kan ha ski-doos slirdrev på yamma-axlarna då? annars tror jag på Yamaha_nisses förslag med kraftigare kedja.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Ja jag vet inte om det går? har inte kollat noga på hur ski-doo drev ser ut. men kankse kan vara något.. nej de med bredare drev går inte.. för hur ska man kunna få dit ett bredare drev när det bara sticker ut en visst antal mm som drevet ska få plats på på axeln. Ska vara isf om man tar sekundär axel å drivaxel från en srx då. Dom har ju 15w kedja.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
nej de med bredare drev går inte.. för hur ska man kunna få dit ett bredare drev när det bara sticker ut en visst antal mm som drevet ska få plats på på axeln. Ska vara isf om man tar sekundär axel å drivaxel från en srx då. Dom har ju 15w kedja.

Har, du testat?
Viper/Srx drev _Passar_. That's it!

Har fått den rek. av gamal "cross förare" tänker själv göra det på min Mountain Max då jag har ökat mitt effekt uttag så markant!

Sen vet jag att bengan säljer 17Wide drev som bör passa..
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Har, du testat?
Viper/Srx drev _Passar_. That's it!

Har fått den rek. av gamal "cross förare" tänker själv göra det på min Mountain Max då jag har ökat mitt effekt uttag så markant!

Sen vet jag att bengan säljer 17Wide drev som bör passa..
Nepp det har ja inte. har bara utgått från listor osv..Men vill egentligen inte göra så heller. För då blir den svagaste länken drivaxeln ist. Eftersom dom brukar gå av bara man monterar pipor. Fick förövrigt tag på en person som hade slirdrev men han hade bytt in dom hos en handlare som sålt dom vidare. Dom hade även sålt slirdrev till yamaha förr.. så det finns ju nånstans.:hmmmm2:
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Nej, det finns ingen mening till det! Ingenting som en ledåkare ska köpa.. Lägg pengar på bättre matta eller v-kitt istället.
har man haft ett slirdrev på skotern och är van att dra på direkt i landningarna eller just före så går det inte att sluta och i det fallet behöver man slirdrev.
jag drog 2 kedjor under 1vinter för att jag inte ville betala 8000 för ett slirdrev. hade bara tur att jag inte drog hela huset när kedjorna gick av.
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Vilken års har du? Efter års 2000 har de förstärkta drivaxlar.

Men finns säkert slirdrev. Polaris drev passar ju på yamaha har jag för mig!
00:a, Jo klart att det finns nånstans men man måste hitta dom:eviltongue: Vad för polaris drev syftar du på då?