SLP Powder Pro skidor, placering?

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Hej
Har precis hämtat hem min nyinköpta Xp, fick även med ett par SLP Powder Pro som jag tänkt sätta på inför vintern. Men ser på fästplattan att man kan flytta den fram ellet bakåt beroende på hur långt fram/bak man vill placera skidorna. Det finns ett steg framåt, ett i mittan och ett steg bakåt.

Kan ni förklara vad skillnaderna blir och vad man får ut av att placera dem på de olika ställena?:hmmmm2:

Vill ha säkra svar, har också mina egna teorier men vill gärna ha det bekräftat.;)
 

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Sätter du skidan så långt bak som möjligt blir den mer rank och svänger skarpare.
Sätter du skidan så långt fram du kan kommer den bli mer "touring". Vet inte hur jag ska förklara riktigt men du kanske fattar?
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
mjo men om jag inte vill att den ska bli tungstyrd men ändå bättre fäste på leden än original skidorna samtidigt som jag kommer att köra puder mest hela tiden, vr ska ja placera skidorna då?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
mjo men om jag inte vill att den ska bli tungstyrd men ändå bättre fäste på leden än original skidorna samtidigt som jag kommer att köra puder mest hela tiden, vr ska ja placera skidorna då?
Framåt.
Den kommer dock att bli mer känslig på styrningen än om du har dem bakåt.
Prova dig fram, enklast så.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tycker att styrningen är helt perfekt med att ha dem så. Man vill ju känna vad man håller på med också!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har skidorna i mittenfästet. De funkar prima både på stenhård led och pudersnö.
Tycker att styrningen är helt perfekt med att ha dem så. Man vill ju känna vad man håller på med också!

:eek: Men herre guuuu...... Lite seriösare svar om jag får be !

Det beror ju självklart på vilken maskin man har samt vad man själv gillar , hur boggien är stäld/viktförskjutning etc etc
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
:eek: Men herre guuuu...... Lite seriösare svar om jag får be !

Det beror ju självklart på vilken maskin man har samt vad man själv gillar , hur boggien är stäld/viktförskjutning etc etc
För ditt svar var jätte bra............
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
:eek: Men herre guuuu...... Lite seriösare svar om jag får be !

Det beror ju självklart på vilken maskin man har samt vad man själv gillar , hur boggien är stäld/viktförskjutning etc etc
Sedan beror det på vad man har ätit innan också!


Eller så kanske trådskaparen kände sig osäker och ville ha några omdömen från personer med dessa skidor hur de suttit och hur de beter sig?
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Sedan beror det på vad man har ätit innan också!


Eller så kanske trådskaparen kände sig osäker och ville ha några omdömen från personer med dessa skidor hur de suttit och hur de beter sig?
Någon som fattar iaf:) har satt dem i mitten nu
 

muttann

Medlem
14 aug 2008
46
0
1
ö-vik
Dom beter sig ganska likt på dom flesta nya skotrar, framåt bättre och stadigare på led, bakåt, lite lättare å göra tvär svängar i puder