slutburk

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
en fråga ang slutburken...


jag åker xf800


original burken är stor å tung.. liknar en från en bil nästan som ett z inuti
skrikburk är ju typ en rakt igenom burk.. typ en raceburk till en bil


vad skiljer dom i mellan ? (skoter eller bil)


skulle man kunna ta en bil dämp å pula dit eller hur ´viktig är slutburken


Med vänlig hälsning johan
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Originalslutburken är jätteviktig då den kan se till att vi fortsatt får åka snöskoter i Sverige.

En slutburk med rakt rör igenom blir att låta alldeles för mycket, det retar upp folk som sen försöker få snöskoteråkningen förbjuden.
Så snälla, låt originalburken sitta kvar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag kan lätt tänka mig att polisanmäla alla som kör skoter med icke original ljudnivåhöjande avgassystem. Det är väl bara böter och ny regbesiktning som får en del att fatta.

Om alla kom överens om att vi stenhårt polisanmäler skiten skulle snorungarna inte våga sig ut innan originalljuddämparen sitter på plats och vi kan fortsätta att köra skoter.

Got it?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte bara skillnad mellan slutburkar för skoter eller bil utan det är en hel vetenskap hur de är dimensionerade, även om en burk av fel utförande kanske skulle kunna göra viss nytta som ljuddämpare är det inte alls säkert att motorn går som den ska med den.

Ett problem, förutom folk som byter ut ljuddämpare mot olämpliga saker, är ju originalslutburkar som tappar sin ljuddämpande förmåga med tiden, det kan vara perforerade rör inne i burken som rostar sönder eller vibrerar av och lägger sig på botten, eller dämpmaterial som pulveriseras och blåser ut med avgaserna. Och ofta är slutburken alldeles för dyr som reservdel för att man ska kosta på en sån till en gammskoter, så länge den gamla burken sitter där och ser någotsånär hel ut. Det är ju inte alla som är nog händiga för att skära upp den gamla burken och renovera den heller.
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
ok... :)
ett någorlunda bra svar.

om jag nu inte har en orginalburk utan har enskrikburk å vill ha en tystare burk utan att ha sönder motorn å tycker att en orginalburk är på tok för dyr..
kan man då bygga en egen ??
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag kan lätt tänka mig att polisanmäla alla som kör skoter med icke original ljudnivåhöjande avgassystem. Det är väl bara böter och ny regbesiktning som får en del att fatta.

Om alla kom överens om att vi stenhårt polisanmäler skiten skulle snorungarna inte våga sig ut innan originalljuddämparen sitter på plats och vi kan fortsätta att köra skoter.

Got it?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hänger mer än gärna på det där med att polisanmäla alla de lågintelligenta jävlar som drar omkring med bröl-burkar.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
ok... :)
ett någorlunda bra svar.

om jag nu inte har en orginalburk utan har enskrikburk å vill ha en tystare burk utan att ha sönder motorn å tycker att en orginalburk är på tok för dyr..
kan man då bygga en egen ??
Borde väl finnas en begagnsd originalburk på någon av alla de skoterskrotar som finns i landet.
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Ni vet väl att efter år 2000 ger i princip alla slutburkar 3-15 hästar mindre än standard burken.
Vill du att folk ska stå å peka på er, å säga varför köper han inte en 550 fläkt istället för att sänka effekten på sin motor!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hur funkar slp.s slutburkar?dom har ju relativt låg ljudnivå&man får ju bort flera kilon på nyare maskiner, så är väl bästa sättet å lätta skotern utan att det låter som man ska flyga till månen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Låg ljudnivå relativt andra skrikburkar? Ja kanske.
Låg ljudnivå relativt original ljuddämpare? Knappast.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
4-Takt = rakarör= Går NÄSTAN jämt något bättre
2-Takt = rakarör= går piss då dom kräver exakt mottryck = en bil dämpare funkar inte,
ska man ändå byta så ska man köpa en som är avsedd för maskinen/motorn, SLP är ganska normaö ljudnivå,låter som original på lägre varv,något högre på högre varv,Tikka burkarna är hyfsat lika,lagom ljudnivå på lågvarv,vassare på högre varv om man inte väljer Wildsound för då retar man på sig allt å alla
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Lika att sätta slp burk eller hel system, kan däremot inte säga om bara burk ger +/- på effekten, känts som std.
Haft slp system på en del av maskinerna&ljudnivån har varit typ som std.på lägre varv&lite crispigare på höga, dom som retar sig på hur slp.s ljud låter, retar nog sig på skoter ljud hursomhelst.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är just ljudet på högre varv som retar andra människor. Och som på sikt tar bort möjligheten att köra skoter i fjällvärlden och i närheten av bebyggelse.


Sent from my iPhone using Tapatalk