Slutburk

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
hej. funderar på att ta bort min ljuddämpare och sätta dit ett rakt rör.

kommer det att förstöra motorn på nått sett? förutom att jag kommer tappa effekt





Tacksam för svar
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Varför fan ska du göra det? xD klart du måste ha en ljuddämpare för rätt motstånd osv:p
Men köp en lättviktsburk/oljudsburk som vissa kallar det!
 

kona_92

Välkänd medlem
18 jul 2008
204
0
16
sollefteå
tänkte bara testa "bygga" ett eget rör (för skojs skull), men undrade om skotern kommer skära,
det där med motstånd har väll inte så mycket med burken å göra? den är väll därför man har en exspanssionskammare? (stavning?)
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
skära tro jag inte den kan göra men den kmr troligvis sgå som ett lass koskit.
Ljudämparen har visst med motståndet att göra,de är därför man stoppar om dom(på crossar iaf) och de är ju lika + att ljudet blir lägre me riktig stoppning.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej.

Jag funderar på att ta bort min ljuddämpare och sätta dit ett rakt rör.

Kommer det att förstöra motorn på nått sätt ?

Förutom att jag kommer tappa effekt.

Tacksam för svar

Nej , det kommer inte att förstöra motorn så länge det är själva ljuddämparen du tar bort.



OBS !! : Skilj på Expansionskammare och Ljuddämpare !!



Här har du en tråd där det står en del matnyttigt :

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=14488



.
 

Rotax454

Välkänd medlem
12 dec 2008
384
0
16
Älvdalen
hej. funderar på att ta bort min ljuddämpare och sätta dit ett rakt rör.

kommer det att förstöra motorn på nått sett? förutom att jag kommer tappa effekt

Du kan ju lika gärna borra hål i din slutburk då :) är nog bättre än sätta dit ett rakt rör
 

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
roligt att testa? snarare patetiskt men om man inte fattar att det kommer låta som en påse skit o gå illa och tror att skotern skär så är det ju bara att testa. Snacka om att idotförklara sig själv om man gör nått sånt och ens vågar ta upp det i en tråd. Sorligt
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Vill du nu prompt testa hur den låter är det ju bara ta bort slutburken och sen stänga huven i med hörsel proppar och sen starta den.. stanna den.. konstatera att det lät inge bra.. skaka lite på huvvet montera orginal :p eller en så kallad "levaomburk"