slutburkar!?

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Hur kan den förstöra? Tar man bort slutburken låter den väl inte bättre? Är det verkligen folk som tar bort slutburken?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
ska du köpa en slutburk så köp en slutburk av tikka med mild sound så slipper folk fler med slutburk som drar förbi och låter som skotern har 4000hk men igentligen så är det bara värdelös ljuddämpning.

bara 15åringar som vill ha en skoter som låter så.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
tror inte de är märkbart att man tappar nått i kraft, den är ju lättare så de kanske jämnar ut sig.

Man måste väll köpa pipa + slutburk för att de ska ge nått?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
det finns burkar som ger 2-5hk men bättre att köpa en pipa till då, slutburk förstör för alla pga det jävulst höga ljudet och det stör alla omkring, min farsa är själv skotertok, men när våran granne är och kör på lindan 1km bort i ca 40 minuter med res och burkningar, då blir han jävulst less och känner nästan för att ringa snuten, så även dom inbitna kan lessna. haha men det är ju ditt egna val, men fattar inte varför det måste låta illa.
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
ska du köpa en slutburk så köp en slutburk av tikka med mild sound så slipper folk fler med slutburk som drar förbi och låter som skotern har 4000hk men igentligen så är det bara värdelös ljuddämpning.

bara 15åringar som vill ha en skoter som låter så.
Eftersom slutburken inte ger några extra hk är det väl ljudet man är ute efter om man köper en? Tror ju inte jag skulle köpa en "mild sound" om jag ville ha en slutburk direkt.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
jag har en bender slutburk på min srx 700. och den lever inte om som satan men ett dovare ljud blir det... men srx:en skriker ju rätt ut när man trycker in gasen iaf hehe..
några mer hk kanske det inte blir. iaf så märker man inte av det... men min svarade mycket bättre på gasen nu med den nya burken och så blev den ju mycket lättare:)


Eftersom slutburken inte ger några extra hk är det väl ljudet man är ute efter om man köper en? Tror ju inte jag skulle köpa en "mild sound" om jag ville ha en slutburk direkt.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Tror ju inte jag skulle köpa en "mild sound" om jag ville ha en slutburk direkt.
Jag vill åt det ettriga "braaap" ljudet som man får av dem, men jag vill inte att ljudnivån ska bli högre än orginal. Burkar som bara låter högt hatar jag.
Mild sound kanske skulle vara något för mig då? Hmm...
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
ska du köpa en slutburk så köp en slutburk av tikka med mild sound
Tyvärr så har inte Tikka kvar Mild och wild burkarna (iaf inte till Rotax Sdi, andra märken vet jag inte), utan säljer nu bara en burk som ligger någonstans mittemellan i ljudnivå!
Av vad framgår av testerna som Tikka gjort så kan den ge upp till 5% ökning av hk på låga register och ca 1% ökning på toppvarven. Sen kan man justera mottrycket i burken men några skruvar beroende på hur man kör.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag testade att sätta burk på min enduro 700. Den gick mycket bättre på låga varv och från stillastående, så bättre acc gav den men jag tog bort den. Den levde ju om så förbannat att man själv blev irriterad! Tänk vad andra ska tycka!?
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
Tikka burken som jag har tycker jag lever om i värsta laget när jag var och provkörde den.låter grymt härligt på låga varv men när varven kommer över 6500 så låter det för mycket för mig. Dock då jag körde så hade jag inte monterat dit dom medföljande fjädrarna så avgasportarna ska öppna vid rätt varvtal, sen hade jag inte justerat mottrycket rätt. vet inte om detta kommer göra någon skillnad. Det får visa sig den 2 feb då jag kommer ta skotern på en tur!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag kunde själv köra med SLP burk i 30 mil innan jag sålde skiten :)
Rappare från start upplevde jag det oxå som.:confused:

Fast, en kompis kör med speedtech bruk på sin edge 500, låter riktigt skönt. Den är inte alls så högljudd!

//Rasmus
 

Tjernell

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
47
Hudiksvall Sverige
En slutburk ger ingen extra HK, kan i vissa fall tom ge sämre prestanda på högre varv. Ska du ha mer effekt måste du ha en pipa.

Det enda det ger är ett högre ljud som du kan uppleva att det går snabbare, men det är bara ljudet och inget annat.

Sedan så stör en slutburk, om man inte har en väldigt tyst då vill säga, omgivningen önödigt mycket. Men det är ett coolt ljud...
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
En slutburk ger ingen extra HK, kan i vissa fall tom ge sämre prestanda på högre varv. Ska du ha mer effekt måste du ha en pipa.

Det enda det ger är ett högre ljud som du kan uppleva att det går snabbare, men det är bara ljudet och inget annat.

Sedan så stör en slutburk, om man inte har en väldigt tyst då vill säga, omgivningen önödigt mycket. Men det är ett coolt ljud...
Märkligt att tex. Tikka får dom resultaten (ökning av hk) då dom "bänkar" dom!