Stämmer nog inte då Skellefteå trakten fått grymma snömängder i dagarna. Smhi borde skaffa bra många fler mätstationerEnligt smhi.se så har just nu Höglekardalen mest med snö med sina 62 cm.
Vi har ju nära till höglekardalen ;-)I Östersund har vi ca 3-4 cm. Enligt prognoserna blir det ingen bättring, och om ca 1 vecka ska det gå över till plusgrader och regna.....
Spelar tjälen egentligen någon roll bara det kommer tillräckligt mycket snö?men det är absolut inge bra att det kommer massor nu, för finns inte en tillstymelse till tjäle, och inge isar. det blev ju kallt först nu då det började snöa, men där det kommit mycket snö nu kommer det ju aldrig bli bra isar och tjäle
Ja till våren bland annat. När varmgraderna kommer så kommer snösmältningen gå grymt mycket fortare. Snön smälter rakt igenom och ner i backen.Spelar tjälen egentligen någon roll bara det kommer tillräckligt mycket snö?
Med andra ord så kan en tidig vintersäsong betyda kort vårsäsong?Ja till våren bland annat. När varmgraderna kommer så kommer snösmältningen gå grymt mycket fortare. Snön smälter rakt igenom och ner i backen.
Nja, jag hade väntat iaf. Lär ju inte vara nån direkt botten så risken att köra sönder maskinen lär ju vara överhängande. Dessutom så är ju isarna fortfarande osäkra skulle jag tro. Men om det verkligen suger i skotertarmen kan du ju frakta upp och köra på nån oplogad skogsbilväg eller nåtÄr det värt att åka emot bydalen för att få testa släden? I Östersund finns det knappt så man vågar ta ut den ur garaget.
Första turen brukar vara att åka till bakvattnet och köra direkt upp på ansätten.. Någon som vet mer om läget där?Nja, jag hade väntat iaf. Lär ju inte vara nån direkt botten så risken att köra sönder maskinen lär ju vara överhängande. Dessutom så är ju isarna fortfarande osäkra skulle jag tro. Men om det verkligen suger i skotertarmen kan du ju frakta upp och köra på nån oplogad skogsbilväg eller nåt
Leden från Höglekardalen upp mot Hosjöbotten går just på en grusväg. Ypperligt ställe att rasta högertummen på. Inga stenar ivägen och inte över några vatten.Nja, jag hade väntat iaf. Lär ju inte vara nån direkt botten så risken att köra sönder maskinen lär ju vara överhängande. Dessutom så är ju isarna fortfarande osäkra skulle jag tro. Men om det verkligen suger i skotertarmen kan du ju frakta upp och köra på nån oplogad skogsbilväg eller nåt