Snödjupet

Hur nöjd är du med snödjupet

• Inte alls

Röster: 6 9,8%
  • Det har varit en normal säsong

Röster: 14 23,0%
  • Så här bra har det inte varit på länge

Röster: 30 49,2%
  • I år är det f-n för mkt, går ju inte att köra ospårat

Röster: 11 18,0%

• Totalt antal som röstat
    61

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
I början på säsongen så jagade alla snön, nu är det tyst :).

Hur nöjd är ni med snödjupet denna säsong?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Berrob: Visst har vi haft sjukt mkt snö i Piteå.. Jag är spy less att skotta och nu har det vräkt ner i ett dygn...

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Vemdalen:
En dålig inledning på året med plusgrader och regn en bra bit in i December ledde till en mycket dålig botten, att sedan snön kom i små mängder stötvis utspritt över en lång period med extrem och ihållande kyla har gjort denna säsong relativt dålig, iaf jämfört med föregående år. Tror aldrig jag har upplevt en vinter där temperaturen under sen december-januari-tidig februari aldrig steg över -25 även på dagtid, sen saknades också de här idiot-snöfallen som ger så fin puderåkning... Som mest tror jag det kommit en decimeter på en gång... istället för som förra året då det damp ner närmare en halvmeter under helgen vecka 4.... Det var mäktigt!

På senare tid har det töat och frusit på om vartannat, vilket gjort att snön sjunkit ihop fort, och fått en riktigt tjock skare där snön frusit till, och under vilken snön fått en mycket konstig porös konsistens som är mycket svåråkt, so fort skidorna skär ner under skaren är man körd, iom att det inte finns någon botten att fästa i, utan mattan bara slirar på mossan och stenarna...

Svarar därmed att jag inte alls är nöjd med snödjupet iår, och hoppas att säsongen 10-11 bär med sig bättre snöförhållanden!

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Vemdalen:
En dålig inledning på året med plusgrader och regn en bra bit in i December ledde till en mycket dålig botten, att sedan snön kom i små mängder stötvis utspritt över en lång period med extrem och ihållande kyla har gjort denna säsong relativt dålig, iaf jämfört med föregående år. Tror aldrig jag har upplevt en vinter där temperaturen under sen december-januari-tidig februari aldrig steg över -25 även på dagtid, sen saknades också de här idiot-snöfallen som ger så fin puderåkning... Som mest tror jag det kommit en decimeter på en gång... istället för som förra året då det damp ner närmare en halvmeter under helgen vecka 4.... Det var mäktigt!

På senare tid har det töat och frusit på om vartannat, vilket gjort att snön sjunkit ihop fort, och fått en riktigt tjock skare där snön frusit till, och under vilken snön fått en mycket konstig porös konsistens som är mycket svåråkt, so fort skidorna skär ner under skaren är man körd, iom att det inte finns någon botten att fästa i, utan mattan bara slirar på mossan och stenarna...

Svarar därmed att jag inte alls är nöjd med snödjupet iår, och hoppas att säsongen 10-11 bär med sig bättre snöförhållanden!
Mkt bra sammanfattning precis så jag känner oxå

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Man kan säga att jag köpte fel sorts skoter i år:p Nästa år blire en lång så då hoppas jag på mkt snö och gärna en bättre botten.

Tycker det är för mkt snö för min skoter. går att köra men är inge kul när man ligger på gränsen och inte törs leka:p

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Botten suger i år det kan jag hålla med om men man får gräva bra länge för att nå den :)
Plogvallen på min uppfart här hemma är 2++ meter hög (är så glad att det är en hjullastare som gör jobbet åt mig)

Dock så tror jag säsongen kommer sluta tidigare än vad många tror, inte pga snön utan pga isarna.
Finns fan inte ett vattendrag som inte har en massa med flövatten. Här ute på havet så gick RX'1an djävligt tungt i lördags och den brukar ju iaf orka med 100++ i ospårat före (GPS hastighet). Blir nog ingen pulkdragning på havet i Påsk ..

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dock så tror jag säsongen kommer sluta tidigare än vad många tror, inte pga snön utan pga isarna.
Precis samma tänker jag, Det har visserligen varit en kall vinter, men det har ändå snöat, vilket gjort att snön isolerat kylan från att tränga ner i isarna och "Bygga" på istjockleken.
Så kärnisen är inte så tjock under snösörjan som ligger ovanpå isen.

Snön kom ju också rätt så tidigt i år, började redan lägga i början av Oktober, innan det fanns någon riktig tjäle att prata om. Sen har det bara späds på allt eftersom.
Vi har inte heller haft några tödagar sedan i November, så snön är hur lös som helst rakt igenom.
Så tror jag att snötäcket som är bra över metern, kommer att sjunka ihop och försvinna rätt så fort, när det nu blir varmare. Allra helst då det som sagt inte heller är just någon tjäle, så det tinnar det även underifrån.

Så här har vi egentligen inte heller haft så lång säsong, trots att snön kom tidigt och att vi haft stort snödjup hela vintern.
För det har ju varit så kallt, ändå långt in i Mars månad, vilket gjort det otrevligt att vara ute med skotern.