Snöskoterolyckor- vart är vi på väg?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Läser i gårdagens Östersundspost om ännu en tragisk snöskoterolycka.

http://op.se/lanet/harjedalen/1.4630774-man-dog-i-skoterolycka

Bakgrunden är i dagsläget ointressant med den tragik det medför för anhöriga, närstående osv och tankarna går naturligtvis till dem i första hand.


Fritt från dessa så ställer jag mig frågan sedan länge vart vi är på väg och varför olyckorna händer, klarar inte dagens snöskoterförare av att hantera riskanalys, klarar vi inte av dagens maskiner eller är det rent bara otur/orutin där tragiken lika gärna kunde inträffat på landsvägen, på crossbanan eller på en cykelväg?.

Tål att funderas på då den sk statistiken blir mörk!!
Visst den är baserad på tidningsrubriker och kan inte, pga brist på fakta och analys tas på något större allvar rent statistiskt, slutsatser måste dras från ett betydligt mer genomarbetat material.

Min personliga uppfattning är att vi alla i ett långsiktigt perspektiv har ett ansvar där jag med alla inkluderar samhället, oss snöskoterförare, våra sk företrädare på nationell nivå som tyvärr bara representerar max 30% av oss men även så måste marknadens ansvar inkluderas med alltifrån handlare, snöskotermedia osv.

Med andra ord ett gemensamt ansvar att se till att alla snöskoterförare har respekt för de risker som finns med vår kära fritidssysselsättning och det börjar enligt mig vara dags för att bollen plockas upp av våra snöskotermedia på allvar med olika former av systematisk säkerhetsinformationföre, under och efter säsong då det är bättre för den framtida snöskoteråkningen att VI visar och tar initiativet och inte låter några verklighetsfrånvända myndighetspersoner göra detta till något negativt.

Vad anser ni?

För att vara helt tydlig med min personliga åsikt, jag anser att vi kan och skall nyttja våra fordon maximalt och på det sätt som vi själva känner för, hoppa, skutta, twista eller köra touring spelar ingen roll så länge man tar ett personligt ansvar för sin och andras säkerhet och tänker efter före innan det är försent
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Bra skrivet.

Det har ju även vart en olycka här (Örnsköldsvik/Björna) för någon vecka sedan med dödlig utgång. Omständigheterna kring den olyckan var väldigt mystiska - men jag ska inte dra upp allt här.

Men, jag tror att mycket har att göra med att vi kör över våran förmåga (detta gäller såklart inte alla). Man ser häftiga filmer på Youtube och sen vill man prova på utan att orka lära sig grunderna först. Ofta säger även tillverkarna i sina reklamfilmer "This sled makes u a better rider", ja det kanske är sant - men man blir fortfarande inte Krister Brant (Chris Burandt) bara för att man köper en ny skoter. (nej, jag skyller inte på tillverkarna)

Vid många av olyckorna som har hänt i år så har föraren också vart ensam, och det tycker jag är dumt. Ska man ut och riskera livet, var åtminstone inte ensam - om det händer något så är chansen bra mycket större att överleva om det finns folk i närheten som kan hjälpa till. (Och detta har jag sett "firsthand" många gånger)

Men sen har vi ju också bara ren och skär otur ibland, en sån olycka har jag själv vart inblandad i och dom kommer alltid att finnas där - än hur mycket vi försöker komma undan dom.

Jag vet inte om någon alls håller med - men det här är min åsikt iallafall.

/S
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Och inte att förglömma.. Dom som omkommer är oftast påverkade av alkohol.
Njaa, det är mer en gammal skröna från förr och den stämmer inte idag om än alkohol eller andra droger kan finnas med i bilden, dock så måste man koma ihåg och framförallt väga det mot att det finns en del notoriska för att inte säga missbrukare av olika slag både de som dricker och kör dagen efter , dock är de inte på något sätt överrepresentade på snöskotersidan utan stämmer numer troligen rätt väl med andra trafikslag framförallt i anslutning till helger och rekreationsledighetstider.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Att alkohol och droginblandningen skulle vara en skröna från förr tror jag inte på.

Har du hjälm på huvudet och kör nykter/ej drogpåverkad samt varför inte ngn typ tekvest så ska det mycket till innan du kör ihjäl dig.

Jag kan nästan garantera att dödsolyckorna inte uppfyller ngt av det jag skrev i min tidigare mening.
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Alkohol finns säkert inblandade i många skoterolyckor även idag och kommer nog aldrig att försvinna, som tur är brukar dessa olyckor vara singelolyckor vilket kanske inte varit troligt om personerna valt bilen som färdmedel istället.

De flesta olyckor, med eller utan dödlig utgång, sker nog då vi kör över vår egen kapacitet, vi triggas av varandra att hålla högra hastigheter på leder, klättar upp för högre branter etc etc. Att ligga över eller nära sin maxkapcitet kan snabbt får oönskade konsekvenser då förhållandet snabbt förändras utan att vi förutsåg det eller "hoppades" på att det inte skulle ske. Dagens maskiner är ju inte riktigt vad de var för 20 år sedan så nu är det lättare att hålla högra hastigheter på ojämn terräng, branter vi tidigare aldrig drömde om att komma upp för är nu möjliga till och med på rullen, vatten är ju bara en annan form av snö etc etc.... Är man inte heller en jätte van förare men åker tillsammans med sådana så är olyckan inte långt borta.
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Hittills har fem dödsolyckor har hänt i Jämtland mot för fem stycken i hela landet förra året.
Trist med en sådan negativ utveckling! :(
Jag tror att mycket beror på okunskap faktiskt hos dem som kör. En olycka vet jag berodde på att skoterleden gick under en stabiliseringslina till en elledning så där kanske skoterklubben måste tänka till. (Finns många sådana idiotiska dragningar av leder..)

http://op.se/lanet/ostersund/1.4633450-fem-doda-vid-skoterolyckor-i-ar
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Ju fler skotrar som körs så stiger olyckorna.. är så med båtar och bilar ! kommer tyvärr alltid hända olyckor
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Att alkohol och droginblandningen skulle vara en skröna från förr tror jag inte på.

Har du hjälm på huvudet och kör nykter/ej drogpåverkad samt varför inte ngn typ tekvest så ska det mycket till innan du kör ihjäl dig.

Jag kan nästan garantera att dödsolyckorna inte uppfyller ngt av det jag skrev i min tidigare mening.
Det kan ligga en del i det men det finns inga säkerställda fakta på detta, dessutom väger man olyckorna som sig bör i statistiken dvs över lång tid och mot den ständigt ökande numerären av registrerade maskiner så minskar olyckorna dvs även en tillfällig ökning är egentligen en minskning.

MC som vart jagade och fingerpekade för att vara olycksbenägna för många år sedan är numera rätt förskonade från fingerpekande framförallt tack vare ett systematiskt säkerhetsarbete men också tack vare att de medvetandegjort sambanden med att ökade olyckor numerärt egentligen är en minskning genom ökat antal registrerade fordon i trafik och då är det så enkelt att det inte blir någon stor grej på något myndighetsbord!..

Och självklart, hjälm, nykter och i själslig balans kompletterat med ryggskydd eller Tekvest bodre vara en självklarhet för väldigt många, tyvärr möter man motstånd och ifrågasättande, framförallt av de som står med ny maskin, KLIM kläder för 15 k och elektroniska gizmos för samma eller mer pengar.

"2-4000 kr för ett rygg/kroppskydd, nä det var dyrt-alldeles för dyrt" , sedan slantar de gladeligen upp en femhundring för en TOBE kepa.

Så man kan verkligen undra hur det stora flertalet tänker.

I sammanhanget måste man också komma ihåg att människor som skadas allvarligt eller t o m går åt finns i annan fritidsrelaterad verksamhet, det går åt många fingrar och tår varje år i trädgården och andelen skador på cykel /moped ligger högt, betydligt högre än snöskoter!.

Nästa livsfara har vi redan här och den växer snabbt dvs ATV och övriga playmobils och en sak är säker, makrken är hårdare och mindre förlåtande på sommaren än på vintern
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Och självklart, hjälm, nykter och i själslig balans kompletterat med ryggskydd eller Tekvest bodre vara en självklarhet för väldigt många, tyvärr möter man motstånd och ifrågasättande, framförallt av de som står med ny maskin, KLIM kläder för 15 k och elektroniska gizmos för samma eller mer pengar.

"2-4000 kr för ett rygg/kroppskydd, nä det var dyrt-alldeles för dyrt" , sedan slantar de gladeligen upp en femhundring för en TOBE kepa.

Så man kan verkligen undra hur det stora flertalet tänker.

I sammanhanget måste man också komma ihåg att människor som skadas allvarligt eller t o m går åt finns i annan fritidsrelaterad verksamhet, det går åt många fingrar och tår varje år i trädgården och andelen skador på cykel /moped ligger högt, betydligt högre än snöskoter!.

Nästa livsfara har vi redan här och den växer snabbt dvs ATV och övriga playmobils och en sak är säker, makrken är hårdare och mindre förlåtande på sommaren än på vintern

Och självklart, hjälm, nykter och i själslig balans kompletterat med ryggskydd eller Tekvest bodre vara en självklarhet för väldigt många, tyvärr möter man motstånd och ifrågasättande, framförallt av de som står med ny maskin, KLIM kläder för 15 k och elektroniska gizmos för samma eller mer pengar.

"2-4000 kr för ett rygg/kroppskydd, nä det var dyrt-alldeles för dyrt" , sedan slantar de gladeligen upp en femhundring för en TOBE kepa.

Så man kan verkligen undra hur det stora flertalet tänker.

I sammanhanget måste man också komma ihåg att människor som skadas allvarligt eller t o m går åt finns i annan fritidsrelaterad verksamhet, det går åt många fingrar och tår varje år i trädgården och andelen skador på cykel /moped ligger högt, betydligt högre än snöskoter!.

Nästa livsfara har vi redan här och den växer snabbt dvs ATV och övriga playmobils och en sak är säker, makrken är hårdare och mindre förlåtande på sommaren än på vintern
Mycket träffsäkert skrivet, kan bara hålla med.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Re: Sv: Snöskoterolyckor- vart är vi på väg?

Mycket träffsäkert skrivet, kan bara hålla med.
Sanna ord, jag fattar mig inte på folk som slantar 140 papp för en skoter och sen bara skyddar sig med hjälm. Helt obegripligt.

Hjälm, ryggskydd, nackskydd och skyddsväst borde vara självklart för att syssla med skoteråka.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Spontant så är väl känslan att nu far vi ut å eldar lite med maskinerna. Det är en olycka visst men maskinerna vi har är grymma. Använder man inte insidan så går det galet. Konsekvensen av att köra detta fordon kan mycket väl bli det yttersta priset.

Krasst är livet ett tillstånd med dystra framtids utsikter och snöskotern kan ta ditt liv. Vi måste sluta med storebrors attityden och Nannystaten i Sverige. Det behövs absolut inga socialistiska organisataioner som går ut med påbud. Vi måste klara av detta själv.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ett exempel på en dödsolycka. Dont drink and drive är bekant för det flesta. Trots det kommer några att göra det. Vem tror på fler förbud.

Saxat från Darwin awards rakt av:

Snowmobiles and alcohol are a dangerous mix. Then came the rabbit.
After a day spent partying and racing snowmobiles in the wilderness, a group of snowmobilers were headed back to their cabin, when up popped a jackrabbit! They gave chase. Several collisions were narrowly averted, and so all the snowmobiles backed off... except one.

This snowmobiler kept his eye on the quarry and rapidly closed in. The rabbit darted aside to save itself. The snowmobiler closed in again. The rabbit ran toward the road, where there was less snow. Trying to ram his rabbit before it crossed the road, the man accelerated to Mach 1.

But the rabbit had other ideas. It darted into the culvert beneath the road. Witnesses stated that the snowmobiler never even braked. There was a metallic crunch as the accelerating vehicle rammed into the culvert, followed by a blast that shattered the snowmobile into a thousand bits.

This brand of snowmobile had a fuel tank mounted in front. The culvert admitted the tip of the snowmobile, then cut into the cowling, spilling fuel over the hot engine. The body of the snowmobiler was blown twenty feet back into the field.

The rabbit's whereabouts was unknown
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag använder förövrigt aldrig hjälm ! Skulle aldrig falla mig in. Min pälsmössa modell björn arsle är det skönaste man kan ha. Över 30 snöskotrar senare och hundratals modeller körda då jag har en ovanligt bra tillgång till en bra vagn park.

Att någon här skulle kalla mig korkad gör mig förbannad. Senast i går sträckte jag ut på 242 hk riskokare. De av er som vill bestämma åt andra säger jag skaffa er ett liv. Jag har kört 10 tusentals mil utan att skada mig en enda gång.

Från i går.

 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag använder förövrigt aldrig hjälm ! Skulle aldrig falla mig in. Min pälsmössa modell björn arsle är det skönaste man kan ha. Över 30 snöskotrar senare och hundratals modeller körda då jag har en ovanligt bra tillgång till en bra vagn park.

Att någon här skulle kalla mig korkad gör mig förbannad. Senast i går sträckte jag ut på 242 hk riskokare. De av er som vill bestämma åt andra säger jag skaffa er ett liv. Jag har kört 10 tusentals mil utan att skada mig en enda gång.

Från i går.


Då är väl jag den första att dumförklara dig, men bevisligen så använder du skotrarna du kör på ett lugnt och stillsamt sätt utan att tänja på några av dina eller skoterns gränser.

Att gå ut på ett publikt forum och ens påtala att folk ej ska ha skyddsatteraljer kan ju bara bevisa en sak...

Kör själv alltid med hjälm,knäskydd,tekvest och rejäla HMKskor men även nuförtiden nackskydd när jag friåker och inte enbart på banan efter en rejäl krasch med whiplash och hjärnskakning som följd.
Men då använder jag skotern till vad den är gjord för.

Kör man bara och touringåker led med familjen etc. så är väl kanske inte all utrustning nödvändig. Men snälla använd i alla fall hjälm

En olycka sker alltid oväntat
 

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Kör själv alltid med hjälm,knäskydd,tekvest och rejäla HMKskor men även nuförtiden nackskydd när jag friåker och inte enbart på banan efter en rejäl krasch med whiplash och hjärnskakning som följd.
Men då använder jag skotern till vad den är gjord för
Vad tror du innnebär störst risk, dom som kör över sin förmåga eller dom som kör utan massa skydd? :blink1:
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag påtalar inget. Jag anser att folk själva ska bestämma vad dom ska ha på sig. Kliv ner från ditt torn av elfenben och klokhet.


[video=youtube;raE_i-t94wg]http://www.youtube.com/watch?v=raE_i-t94wg[/video]
Klart att folk ska få bestämma vad dom skall ha på sig, har inte sagt något annat. Men att välja bort hjälm anser JAG vara väldigt korkad då en olycka är lätt hänt.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
att folk ska få bestämma vad dom skall ha på sig, har inte sagt något annat. Men att välja bort hjälm anser JAG vara väldigt korkad då en olycka är lätt hänt.
Det är väldigt vanligt i socialist Sverige att anse vad som är bäst för andra. Se till och skydda dig själv ge f-n i och anse vad som är korkat för mig. Jag har klarat det bra i 40 år och kommer att klara det i fortsättningen åxå.

Övertron i detta land på att någon annan kommer att fixa det som är bra för dig. Varför behöver vi någon stat organisation som talar om för oss vad vi behöver ?
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Att någon här skulle kalla mig korkad gör mig förbannad. Senast i går sträckte jag ut på 242 hk riskokare. De av er som vill bestämma åt andra säger jag skaffa er ett liv. Jag har kört 10 tusentals mil utan att skada mig en enda gång
Intelligent!

Om man aldrig skadat sig så är man odödlig! Samma logik som min 4-åring har!