Snart dags att välja ut nästa säsongs maskin, Vilken?

Vilken maskin tycker ni?


  • Totalt antal som röstat
    103

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Mitt i bästa säsongen börjar det bli dags att välja maskin till nästa år. Har beslutsångest och då ska ni få hjälpa mig. M800an jag kör nu hänger med hela denna säsong och har varit jävulskt nöjd med. Ge mig er åsikt vad ni skulle valt och varför?

Här kommer kandidaterna:

*2014 Pro Rmk 155" ca 135+kkr
*2014 std RMK 155" med västingdämpare, 123+kkr plus 10 lök för dämparna
*2014 A-C Proclimb M8000 SP, 135+kkr
*2013 std RMK 155" med västingdämpare. 110+10kkr
*2014 XM 800, 145kkr

Prisena är fruktansvärt uppskattade.

Mellan dessa maskiner står det alltså. körning det gäller är brant djupsnökörning bland fjällbjörkarna. Plus en del hopp frammåt vårkanten då snön sätter sig. kör över 200 mil per säsong, ge mig för och nackdelar med den maskin ni tycker.

Just idag lutar det åt en 14 std rmk med fox evol x i framvagn och antingen fox eller raptor/exit i boggien.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
2013 STD RMK skulle jag valt (med värre dämpare).

PROn går bort pga det är en PRO.

2014 RMK och 2014 M800 går bort då jag inte tycker det är värt prisskillnaden för nya dekaler.

XMn går bort för jag tycker deras körställning och motorkaraktär är överskattade åt de grövsta.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
2013 STD RMK skulle jag valt (med värre dämpare).

PROn går bort pga det är en PRO.

2014 RMK och 2014 M800 går bort då jag inte tycker det är värt prisskillnaden för nya dekaler.

XMn går bort för jag tycker deras körställning och motorkaraktär är överskattade åt de grövsta.
Precis åt det hållet lutar det, men när man ändå byter så kanske man ska slå till på en 14....

Xm är jag lite halvsugen på att prova men dåkänns ac närmare hjärtat.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Skulle jag byta till en mountain nästa år så skulle jag valt XMen, den verkar vara riktigt grym.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Skulle jag byta till en mountain nästa år så skulle jag valt XMen, den verkar vara riktigt grym.
Det som känns dumt med xm är att boggie och matta är en gimmick för att dölja problem med chassiegeometri. Jag har säkert fel och folk får gärna överbevisa mig men då xp chassiet känns tungjobbat och xm grundar sig på samma skoter.

Samt att jag saknar den riktiga rappheten i etecen. Kanske går att lösa?
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag är i samma sitts, är sjukt nöjd med rmkn men är ändå av någon anledning sugen på att prova något nytt! Främst xm 154" är jag sugen på, tror ni att man byter ner sig från en 12as rmk och blir missnöjd?


Sent from my iPad using Tapatalk
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Jag är i samma sitts, är sjukt nöjd med rmkn men är ändå av någon anledning sugen på att prova något nytt! Främst xm 154" är jag sugen på, tror ni att man byter ner sig från en 12as rmk och blir missnöjd?
Håller med dig, har däremot en 2011. Vi var ett gäng i fjällen i helgen och en av oss hyrde en xm 154" och jag måste tyvärr säga att jag inte blev imponerad. Den kändes väldigt svampig (kanske kan det bero på hur inställningarna var på just den xm'n). Men mitt sug över en XM försvann nästan helt och hållet efter den helgen...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tror ärligt talat dom gjort en hel del förbättringar å finjusteringar som dom inte riktigt gått ut med. Är alltid ett litet rävspel med garanti åtgärder i.om -13 var ett "mörkt" år för polaris. Samt får man ju också tänka på att dom som haft problem hörs mest. Dom nöjda ägarna är oftast tyst. Och det finns en hel del av dom också(jag inkluderat)

Nu har jag inte kört XM'n många meter men det lilla jag kände var att motorn kändes trött. Iaf mellanregistret kändes helt obefintligt jämfört med polarisen. Och sedan har vi ju ljudet på e-tec motorn som låter som en japansk symaskin. Polarisen kan man behålla helt standard å det är en fröjd för örat =)

Då jag provade XM'n så hade jag org framvagn på min Pro RMK. Och jag kände helt klart en skillnad på hur lätt och följsam den var att bryta ikull jämfört med Pron. Men det vart som natt och dag då jag satte på 36" z-broz framvagn å fox floatisar på den. Den stora skillnaden på XM emot polarisen är ju att de sitter 36" framvagn som standard på XM. Vilket det inte gör på en pro rmk, där det sitter 39"

Tänk på att vad du än köper så är inget felfritt... Även XM har haft problem som minst lika nasty som vad Poo haft. Oljetank fästen som släpper som medför förlorad oljetillförsel(osäker på detta), Bränslenippel i plast som går av. Risk att skotern brinner upp. Dåliga verktygshållare som gör att verktygen kan hoppa lös å skjutas rakt ut genom sidokåpan, eller bak emot knät om man har riktigt otur...


Ska man vara värst så skulle jag valt -14 pro rmk och bytt framvagn.
Ska man vara förnuftig så skulle jag valt en -14 standard rmk å bytt framvagn

Jag kommer dock satsa på en Pro rmk iår. I.om jag vill ha en 163" å det erbjuds inte i standard version.

AC har jag inte provat överhuvudtaget så det kan jag inte yttra mig något om.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänk på att vad du än köper så är inget felfritt... Även XM har haft problem som minst lika nasty som vad Poo haft. Oljetank fästen som släpper som medför förlorad oljetillförsel(osäker på detta), Bränslenippel i plast som går av. Risk att skotern brinner upp. Dåliga verktygshållare som gör att verktygen kan hoppa lös å skjutas rakt ut genom sidokåpan, eller bak emot knät om man har riktigt otur...
Tycker du verkligen det kan jämföras med trasiga drivaxlar, pyramider?

Nån skrev att XM:en är svampig... Var, vid ledkörning eller?
En XM är inte rolig på led, väldigt mjuka framdämpare som slår igenom rätt lätt, går väldigt lätt upp på en skida i kurvor. Men det är en LÖSSNÖ-maskin. Ska man ha en maskin som går hyfsat efter led ska man inte ha en Summit.

E-tec vs AC vs Poo.
E-tecen är sävlig i gången.
Effekten finns där, inga problem med det, men den där ystra gången som gör att det bara smäller till när man trycker på gasen finns inte.
Det blir lite gummisnoddskänsla som en som testade min maskin sa, och jag kan hålla med lite.
Hoppar man från Poo till en E-tec så märker man det direkt, jag som kört E-tec 3 år tänker inte på det...

E-tecen går väldigt tyst jämfört med framförallt Poo...
Smaksak, en del gillar att pysa fram och knappt höras, andra ska höras över dalgångarna...

Dom som jämför XM med gamla XP:n och menar att eftersom det är samma chassi så är den svårkörd bör nog testa XM:en lite mer.
Jämfört med FR 154" så är det milsvid skillnad på hur den går i snön, klarar skråkörning, hur lätt den är att få omkull.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Nu leder ju XM i omröstningen, så de verkar vara många BRP åkare som lurkar omkring och inte vill ge sin åsikt varför dom skulle valt den :)

Ni polarisåkare, vad för ÅF rekomenderar ni om jag slår till på polaris? Kring Luleå,boden,piteå med omnejd?

1 röst på a-c... iofs känns det lite tråkigt att köpa ännu en då det inte är milsvid skillnad till min 12a.

fler åsikter?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tycker du verkligen det kan jämföras med trasiga drivaxlar, pyramider?
Är väl inte så roligt å få sin skoter å brinna upp heller? ;) Som sagt så är det hugget som stucket. Alla har problem, så är de bara.

Rbanan: ombyte förnöjer. Så har du inte haft en Doo tidigare så kör på de. Inte haft en Poo så kör på de :)
20 Röster på Poo
14 Röster på Doo
1 Röst på AC
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är väl inte så roligt å få sin skoter å brinna upp heller? ;) Som sagt så är det hugget som stucket. Alla har problem, så är de bara.
Visst är det inte det, men hittils har jag inte hört om nån XM som brunnit upp här hemma.
Däremot så finns det ett antal PRO-maskiner som haft problem med drixaxlar och pyramider.
BRP tycker jag tar sådant mer på allvar, var förvånad att Polaris inte gick ut hårdare när problemen med axlarna dök upp. Tillverkarna brukar vara livrädda när det kommer till saker som kan leda till personskador, men inte i det fallet.

Nu ska det inte bli pajkastning av detta, alla har problem, precis som du säger.

Polaris har en grym lössnöare, så är det bara.
Har funderat lite på en sån, men det har fallit på olika saker, mycket för att jag har bra kontakt med en Skidoo handlare och får rätt pris på maskin, samt att jag retar mig på Poo:n ofta groteska bränsleförbrukning.

Skulle jag kört 100% hardcore treeriding så kanske jag skulle satsat på en PRO.
Men eftersom jag även använder skotern till annan typ av åkning passar mig Summiten som handen i handsken.

För och nackdelar som jag ser med Summiten.
+ Motorn, går alltid silkeslent, tyst och fint.
+ Låg bränsleförbrukning när man åker lite lugnare.
+ Lätthanterlig i snön, känner inte att man har ett handikapp jämfört med PRO:n, vilket jag kände ifjol på FR154"
+ Bra kvalite och passform på kåpor mm.
+ Ryker knappt så man kan dra pulka

- Saknar en del rapphet i motorn.
- Onödigt hög oljeförbrukning.
- Tar rem vid hård körning (som alla andra lössnöare) troligen löst med DJ-kit, återstår att se.
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Nu leder ju XM i omröstningen, så de verkar vara många BRP åkare som lurkar omkring och inte vill ge sin åsikt varför dom skulle valt den :)

Ni polarisåkare, vad för ÅF rekomenderar ni om jag slår till på polaris? Kring Luleå,boden,piteå med omnejd?

1 röst på a-c... iofs känns det lite tråkigt att köpa ännu en då det inte är milsvid skillnad till min 12a.

fler åsikter?
Kalix maskiner i Luleå kommer jag aldrig mer göra affär med. Har bara dåliga erfarenheter därifrån.

Sixten Nilsson i Boden köpte jag min senaste maskin ifrån. Kenneth heter han jag har haft kontakt med och han har varit genomgående trevlig och jag har fått bra service. Kan tycka att han verkar ha lite för mycket att göra men det är ju hans problem :)
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Om du ska köpa en ski-doo så far till Tord i Bredåker. Dom är riktigt trevliga och man får bra hjälp/service där.
 

niklaws

Välkänd medlem
16 dec 2011
178
0
6
luleå
Har hört att Tord ska vara bra att ha och göra med då det gäller skidoo!

K-len vart är detta då??
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Trots att jag är arcticfrälst så skulle min röst falla på en xm, sjuk skoter när det gäller lössnö! Och Bredåker har jag hört mycket gott om!

Blir det mot förmodan en katt så rekommenderar jag verkligen ABnian i Korsträsk, har haft riktigt bra erfarenheter därifrån! Provade en 13 standard rmk i vinter och blev tyvärr inte imponerad.
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Ni polarisåkare, vad för ÅF rekomenderar ni om jag slår till på polaris? Kring Luleå,boden,piteå med omnejd?
Jag köpte min senaste av Sixten Nilssons och är riktigt nöjd ned service o dylikt så rekommenderar dom. Kenneth är han jag har pratat med!


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk