snart klar med skotern

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
I morgon sätter jag dit förgasarna igen efter en grundlig rengöring(dom skiner nästan nu)jag har ställt dom efter fabriks inställningarna:hahaha:
har honat ena cylindern och monterat nya kolvar,köpte nya tändstift i torsdags.jag har aldrig skruvat med en skoter förut utan bara mopeder lätta motorcyklar,motorsågar men att skruva skoter var lite annat bla större motor och så,ska kika om det sitter något filter i luftburken.jag har faktist ingen aning om det gör det,om man kollar i jofrabs katalog så finns det bara 3 st olika filter,det kanske inte behövs på en skoter.Med min vanliga otur så kommer motorn gå som skit om jag kommer så långt i morgon att en provstart är aktuell.

1 liten fråga om jag kopplar bort vajern från förgasarna som är till oljepumpen och trycker in vajern helt.slutar den ge olja då?
jag ska nämligen börja blanda oljan direkt i bensintanken och vill då inte att den ska ge olja då:hmmmm:
1 till liten fråga hur många % 2 takts olja ska ska jag blanda i,är det 4% nu medan jag kör in kolvarna och sedan 2% efter inkörningen:hahaha:
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Kommer man åt att göra det utan att ta bort variatorn......vill inte gärna mixtra med den.
ska man ge den 2% olja i tanken sen?
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Varför koppla ur separata olje blandningen?

Är det en gamal skoter med där det är kännt att det kan vara problem med separata oljeblandningen? Annars ser jag ingen anledning att koppla bort den.
 

Cruisader

Medlem
5 jan 2008
38
0
1
Skotern är en Venture 480 från 97 men den har gått 1700 mil.jag tänkte att olje pumpen kanske inte är vad den borde då