Sneställd motor...

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Kollade runt i motor rummet på min ganska ny köpta Lynx RAVE 670 -96 och såg att vid dom bakre motorkuddarna hade någon lagt på tre brickor. Detta medför att motor lutar lite framåt och det blir ett längre avstånd mellan variatorerna, som i sin tur gör att drivremen ligger på litegran.

Nu undrar jag om det är någon som vet av vilken anledning man lägger emellan brickor på det viset??
om det inte ger något måste man ju kunna ta bort dom, men dom måste ju ha hamnat där av någon anledning...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 27-Jan-04 kl 10:09 PM (CET)]Kanske för att få remmen så spänd som den ska vara?
Ett tips iaf...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Ok "drar på tomgången" = skotern rör på sig, eller mattan snurrar när du håller upp den?
Det sistnämnda är så det ska vara...
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
kolla var remmen tar i.
är det på axeln den ligger och nöter så är den för spänd.

på min exciter har dom också shimsat ett motorfäste.
på min tror jag att det för att en motorkudde var slut så att motorn ska står rakt vid acceleration.
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Jo det är på axlen...
Det kan inte vara rätt det du säger keihin, för då ligger ju remen på och nöter hela tiden och när man ska starta skoter så blir den ju beydligt mer tungdragen...

ne får prova att bara ta bort dom...men det är ju så jävligt att komma åt...
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 30-Jan-04 kl 10:31 AM (CET)]Sökte lite här på forumet.

Citerar:
"Om du lyfter upp skotern med motorn på tomgång ska det precis dra lite i mattan." - Tomas_Fahlen

"Men mattan ska gå runt lite när den är upplyft då är remmen rätt spänd." - EFI93

Men det kanske är fel?
 

LynxRave6701

Rookie sledder
1 jan 2000
6
0
0
Mosjøen Norge
Det stemmer at beltet skal gå rundt av seg selv når du løfter opp scooteren. Dette er fordi variatorreima skal stikke ca 1-2 mm opp av sekundæren når den står stille, det gjør at variatorreima får litt tak på sekundæren når den er så langt ut som mulig. Men det gjør ingenting, slitasjen er minimal. Fordelen med å ha det slik er jo selvfølgelig at akselrasjonen blir lettere og at det sliter mindre på variatorreima når du kjører avgårde.
 

habba

Aktiv medlem
1 jan 2000
88
0
6
Sverige
du ska ha den så tajt som möjligt då har du absolut lägsta utväxlingen när du startar från stillastående och bästa kraften men är det FÖR tajt så kan du ju justera isär stora variatorn litegrann då slutar den och tjuvdra på remmen