SNO PRO 800 SX -08

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Hej!

Jag har dragit igång ett litet Arctic cat bygge som förhoppningsvis ska vara körbart någon gång under vintern.
Tanken är att jag ska installera motor från en F8 -07 i ett Sno pro 600 sx chassie.
Än så länge har jag passat in motorn i chassiet och gjort klart motorfästen.
Pipa från en M8 är på väg hem från staterna och det blir väl lite strul att passa in den men det går nog.
Det bör väl tilläggas att det här är min första Arctic, har åkt Ski-doo de senaste 6 åren och har väldigt dålig koll på Arctic rent generellt.
Hur är F8 motorerna jämfört med Rotax 800ho? effekt? hållbarhet?

Lite bilder på motormontaget

IMAG0067.jpgIMAG0068.jpgIMAG0069.jpg
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Hej!
Hur är F8 motorerna jämfört med Rotax 800ho? effekt? hållbarhet?
fint vettigt bygge som jag själv funderat på !
effektmässigt ger den några hk till , (2010 minst 15hk till) hålbarhets mässigt är den ett par snäpp bättre än Rotaxen , främst pga av veven , motorn går ochså att borra till 925 cc ...
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Idag kom det lite prylar från The Outdoor shop, måste säga att det är riktigt bra service där.
I helgen kommer det att hända lite på bygget igen nu när man fått lite prylar.


IMG_8146.jpg
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
fint bygge hur går det ??? mvh anders
Det går ganska bra förutom att lägga upp bilder... Måste bli bättre på den fronten.

Det som strular lite just nu är bränslepump. Från början tänkte jag använda pumpen från F8:an som allt annat kommer ifrån men det lutar mer åt att köpa en komplett pump från cf eller m-modellerna. Det är lättare att anpassa tanken till en sån pump.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Är det stort eller litet tankhål på dessa?
Jag har ett stort på M8'an men det är väl för att man ska kunna få i å montera pumpen.
Annars får du skaffa en extern pump å koppla på bränsleledningen.

Tex. Walbro GSL 255 Inline
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om inte så kan du ju skaffa tanken från sno pro 500an där du redan har monteringshål för pump osv.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Monterade min F7 pump i 440 tanken utan problem. Tog bara lös lite delar från den, stoppa ner den i tanken och medans jag höll i pumpen skruvade polaren på grejerna sen var de bara montera (hade sån tur att jag får ner min hand i tanken ;) ).
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Sakta men säkert börjar Snopron likna en skoter igen.
Förutom motorbyte så har jag bytt bakchassie och en hel del slitna nitar.

Idag löste jag bränslepumpsproblemet genom att montera en pump från en F8 externt under tanken och sen drog jag sug-, retur- och matningsslang ovanpå tanken. Slangarna kommer i ett senare skede att gå direkt in i tanken på undersidan.
Jag monterade även Bengans ombyggnadssats för större tank och jag är väl inte helt nöjd med vad jag fick för mina 850kr.

Så här blev det med pumpen:
DSC02427.jpg
DSC02428.jpg
DSC02434.jpg

Jag har även börjat mejsla ned pipan från en M8 och det verkar inte helt omöjligt.

DSC02431.jpg
DSC02430.jpg

Vad tror ni om att köra orginalslutburken från 600:an?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
fan va kul med ett bygge på det nya chassiet!!! måste provköra en ny snopro å kanske byta upp mig på chassie delen, är det stor skillnad ??? mvh anders
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Gillar man traditionell körställning så funkar det ju med Sno pro före -08 men har man vant sig med Rev körställning så finns det inget annat än Sno pro -08 och framåt.