Snofeds Valenkät 2010

D

Draken

Precis.

Den som röstar på dom skulle behöva en undersökning,särskilt om samma person har ett intresse för motorer.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Svaren som partierna har på frågorna, var ju ganska så väntade.
MP & V gillar helt enkelt inte snöskotrar, så är det ! :evil:
Sprunget ur rent ideologiska skäl som miljö och jantelag kanhända men alla jobbar för sin sida av saken så de olika färgkombinationerna försöker vi väl lämna därhän här.

Intressant dock att många partier i dom svaren man lämnat in, kan tänka sig lättnader av skoterförbudsområden. :becky:
Jag har sagt det förr, lösningen ligger hos oss själva att arbeta fram, kan man sätta ihop en hållbar lösning för långsiktig skötsamhet och finansiering så borde det öppna för att få olika beslutsfattares medgivanden vilket borde kunna lösgöra pengar från t ex bygdemedel och skapa en vettig infrastruktur i våra vinterlän, okej förutsättningarna varierar från starka kommersiella förutsättningar till, i en del områden till lokalt boende och "hemvändare" i andra områden, mao olika grad av möjligheter och intressen men samordningsmöjligheter borde finnas vilket skulle göra oss starkare i argumentationen på olika nivåer.

Bara bygga vidare mao.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Man kan ju konstatera att en del parti har svarat som dom tror att vi vill att dom ska svara. Hur djävla svårt är det att säga möjligen? Då har man inte lovat ett piss.
Dock så kan man konstatera att ingen i den röda falangen har någon som helst förståelse för skoteråkning.
Att Länstyrelsen ska fortsätta reglera skiten är irriterande, dom har inte heller någon förståelse för vårat intresse, utan snarare tvärtom.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Att Länstyrelsen ska fortsätta reglera skiten är irriterande, dom har inte heller någon förståelse för vårat intresse, utan snarare tvärtom.
Att LST ansvarar för regleringen kommer vi aldrig att komma ifrån så det är inte lönt att irritera sig, däremot finns det många olika tendenser till att man lokalt skall få större inflytande över olika beslut både för majoritetsgrupper och minoritetsgrupper, det gäller att vi som sysslar med motoriserad rekreation i olika former hänger med i svängarna och remissvarven runt t ex de regionala utvecklingsprogrammen så att även våra synpunkter beaktas.
Likväl att vår centralorganisation är med på det nationella planet i en mer aktiv roll skulle vara bra.

Att LST skulle vara motvals stämmer inte, tvärtom skulle vi vara än mer inträngda om inte den utredning LST Norrbotten (Ronny Edin) gjorde 2007, "13:2007 Terrängkörning i Svenska Fjällvärlden".
Där punkterades en hel del "skrönor" om oljud, högkamsmattor osv så att den debatten dämpades, tvärtom konstaterades att de största störmomenten och slitaget kom från de motoriserade yrkesaktiviteter som förekommer i fjällen framförallt på barmark.

SOm sagt, den långsiktiga lösningen måste vi själva komma med för att kunna få en vettig delfinansiering med offentliga medel, kan vi klassificera hur olika vinterleder skall se ut vad gäller dragning för att undvika störmoment, bredder, uppmärkning, skötsel och tillgänglighet rent infrastrukturellt för att uppbära olika nivåer av kostnadstäckning dels via offentliga medel, dels via t ex bygdemedel och givetvis dels via ledavgifter så har vi lösningen nära.

Det som krävs är en hel del men det finns en hel del att vinna också.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Att låta kommunerna få bestämma mer i denna fråga vore kanske en start? Är det inte så att en del kommuner vill lätta på regleringar med folket på sin sida medans Länsstyrelsen centralstyrt bestämmer att det är stopp med det, eller är jag helt fel ute?
En kommun ser mer till sitt eget bästa (beroende på vem som sitter på högsta tronen) och vill bestämma själva hur turistnäringen ska utvecklas.

Ang. valenkäten, skoteråkarna är många till antalet, med andra ord många väljare, och de partier som svarat med tomma nej utan motivering eller kommentarer som direkt visar deras ståndpunkt i skoterfrågan har enligt min mening tappat en hel del röster.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Förra miljöministern+några till var ju för några år sedan ute och åkte lite skoter, fikade och gjorde tv-intervju, allt arrangerat av snofed... Vill minnas att det uppskattades av ministern, vi fick beröm för fina leder(vettefan om ja håller med), gott kaffe(instämmer INTE!) osv.
Kanske dags att göra om de snart, för att öka politikernas förståelse för skotern, samt se vad de egentligen är för fordon... Vill minnas att de var någon politiker som kopplade ihop skoter och skotare(skogsmaskin)...
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ingen dum ide´ -vi får bjuda in vem det nu blir till lite åkning i vinter.
fint reportage i tidningen om inte annat.
fast då tar vi nog med han/hon på kassa leder + lite friåkning så får vi antingen mer ledbidrag eller mer friåkning.
självklart på moderna tysta, miljövänliga(men roliga) maskiner och goda kolbullar.
Taktik....
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Minns att då åkte dom på ski-doo sdi och V-1000, då var dom de senaste inom miljöteknik... Dock inför tv4 inervju satte sig ministern och myste på en -00 5900st med påkopplad skotersladd :p
Lederna var inte speciellt bra, men de är ju omöjligt å släta ut cross-whoopisar me en combisladd...
Om ministern var bra på lögner eller inte vet inte jag, men kokkaffet vi fick beröm för smakade mest matjord, å på bilderna före å efter kaffet såg hon ut att ha åldrats 20-30 år :p
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Detta mail har jag skickat till några lokala politiker. Det borde alla göra så kan vi lägga upp svaren här så vi vet vad vi ska rösta på...

Hej!
Jag är engagerad i den lokala skoterklubben och vill veta vad du/ditt parti står i frågor som är viktiga för oss.
jag vet att Snofed har gått ut med en enkät till olika partier men den ger egentligen inga uttömmande svar så du får gärna utveckla svaren rent personligen (det är ju personval) men även kanske lite om partiets åsikt.
Snofed: http://www.snofed.se/Default.asp?pageid=42764
länk till snofeds frågor: http://www.snofed.se/media/valenk_t_snofed_2010.pdf

det jag kan tillägga är att detta inte kommer att hamna i tidningen men att jag troligen kommer lägga ut det i vårat forum som har många läsare i kommunen.
jag förstår att det kan vara lockande att frisera svaren, men ser dig som en hederlig person som står för vad du tycker även om det är obekväma svar.

det finns även utrymme för en personlig reflektion om du vill.
utöver Snofeds frågor har jag lite egna funderingar:
-hur ser du på möjligheten att tillåta skoteråkare att (under personligt ansvar) i låg fart köra sin skoter på allmänna gator till närmaste led?
detta har prövats med framgång i vissa orter i norra sverige.
samt hur ser du på att upplåta Skoterleder sommartid för ATV/fyrhjulingar?
mvh/Fredda
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Detta kom från en moderat kommunpolitiker:

Hej Fredda. Fick detta svaret av vår riksdagsledamot (Margareta B Kjellin (M) som sitter i Riksdagen för Gävleborg) och som det ser ut så bör du nog även söka svaren mer lokalt men vi ska fortsätta gräva lite. hehe

"Jag svarar ja på alla frågorna utom på att ha genomgått utbildningen. I stort sett tror jag partiet står för ja när det gäller utvecklingen. När det gäller undantag naser vi ju som princip att besluten ska tas så lokalt som möjligt. Jag tror däremot att det kommer bli politisk strid kring att avsätta områden för avancerad åkning både ur störningsproblem men också att åka enbart för "nöje"innan mera klimatvänliga maskiner finns tillgängligt. Kan bli svårt att få med allmänheten menar jag. Jag tror också att det handlar om tid. Folk måste vänja sig vid nya fordon. Ett annat problem är ju markförstörelse. Att använda skoterleder till 4hjulingar kan gå på vissa ställen men det handlar ju också om att många skoterleder går över åkermark som det odlas på sommartid. Ska kolla om det finns mera att säga om detta."
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jag bad Daniel förtydliga med lite personliga åsikter, han kandiderar för M till kommunfullmäktige i Hofors.
Fick dessa svar:

Daniel Nyströmden 12 september kl. 13:37
Ja, personligen så tycker jag ju att det vore ju ur turistsynpunkt och för lokala föreningar klart intressant med att upplåta lederna även sommartid, om lederna är i det skick att dom går att nyttja den årstiden. Lederna går ju ofta över sjöar, myrar och annan känslig terräng så i vissa fall måste man ju i så fall ha altenativa leder.

Problemet är egentligen inte vad jag anser eller kan verka för detta syfte. Det vilar hos markägrna och sedan vad lagarna säger men jag skulle inte motsätta mig ett åretrunt-brukande av lederna om alla krav från markägare och laga uppfylls. Det finns ju faktiskt en möjlighet med det att få turistföretag att satsa på safari längs lederna vilket kan skapa arbetstillfällen.





Daniel Nyströmden 12 september kl. 13:44
Nu kan jag inte terrängkörningslagen så bra men ang. att köra på gator till närmsta led måste man nog fundera lite på. Det vore ju bra då man bor i ett villaområde och leden går utanför det, att få ta sig till leden via gatorna. Vad man kan hävda som motargument till just det är att okynnesåkandet skulle öka inom samhällena men visst skulle förslaget underlätta för seriösa åkare vilket vore klart intressant.