snopro 440/600

someone

Välkänd medlem
16 nov 2006
265
0
16
Hej jag undrar om det finns färdiga satser eller liknande som gör att du kan bygga om en vanlig snopro 440 till en 600 så att den inte slukar kolvar och bränsle?
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
"bygga om 440 till en 600"

Cylindrar, förgasare etc? Råder dig till att byta upp dig till en 600 istället, fast visst, vill du stå kvar med 440chassit, skynda dig att nypa tag i en motor då, en 600 om det var de du vill ha (dyra motorer, om man nu vill ha en motor som fortfarande är fräsch + någon/några kvällar i garaget)
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Köp ett BlackMagic 550 cc kit från Bengans motor så har du ca 130hk med pipa !!
 
Senast redigerad av en moderator:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Köp F5-saker från USA.
Passar direkt på 440'ns bottendel.

.
 
Senast redigerad av en moderator:

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Köp ett 550 kit från bengans motor så har du ca 130hk med pipa!!
Sett bromspapper på detta?

Camata: F5 saker innebär vadå? Förutom cylinder och toppbyte... Märkbar effektskillnad?

Är själv lite inne på att handla en snopro eftersom pengarna tyvärr inte räcker till annat detta år, ångrar man sig lite att man sålde RE:n? Jodåå....nåväl.

Saken är den att jag är så grymt rädd för 440:ins avsaknad av effekt i högre hastigheter, visst, det går att expremintera med diverse variator/drevningslösningar, men tror ändå jag kommer att sakna effekt eftersom jag inte bara kommer att åka bana...
Hur ska man råda bot på detta smidigast? Är det bara att bita i det sura och fisa runt på en 440:i eller finns det något man kan göra som inte kostar skjortan?

Edit: Förresten, är väl medveten om vad en 440:i är byggd för, men räcker inte pengarna längre vill man iaf bilda sig en uppfattning om vad man kan göra samt vad det kostar!
 
Last edited:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Camata: F5 saker innebär vadå? Förutom cylinder och toppbyte... Märkbar effektskillnad?
Jo.
Ingen effektölning att tala om, men en bättre botten - och mer "driftsäker"/långlivad.

Det finns flera alternativ att fixa lite mer pulver i en 440, men då det verkar ta stopp med det ekonomiska och du ändå vill ha lite att åka med så tror jag att du får nöja dig med en hederlig F7a.
Köp en '05-07 SnoPro och kör dig less på effekten nu i vinter och bygg på den till sommaren. Då får du som du tillslut som du vill, och får längta lite skönt efter det hela vintern! =)

De närmaste alternativen är:
- 440 med F5-saker tillsammans med lite andra saker, inte värt pengarna.
- 440 med F7-motor, bästa valet
- 440 med Speedwerx 600cc-kit
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Jo.
Ingen effektölning att tala om, men en bättre botten - och mer "driftsäker"/långlivad.

Det finns flera alternativ att fixa lite mer pulver i en 440, men då det verkar ta stopp med det ekonomiska och du ändå vill ha lite att åka med så tror jag att du får nöja dig med en hederlig F7a.
Köp en '05-07 SnoPro och kör dig less på effekten nu i vinter och bygg på den till sommaren. Då får du som du tillslut som du vill, och får längta lite skönt efter det hela vintern! =)

De närmaste alternativen är:
- 440 med F5-saker tillsammans med lite andra saker, inte värt pengarna.
- 440 med F7-motor, bästa valet
- 440 med Speedwerx 600cc-kit
På vilket varvtal är 500 starkare än 440?
På de bromsningar jag sett så är 440 starkare/lika stark som 500.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
På vilket varvtal är 500 starkare än 440?
På de bromsningar jag sett så är 440 starkare/lika stark som 500.
Exakt mellan 3878-4674 rpm är 500an starkare, och det i km/h mätt!
Återigen lite nedslående fakta: "There's no replacement for displacement"

Du får gärna publicera de Jämtländska bromspapprena från "Black Magic" i den här tråden, skulle säkert räta ut många frågetecken.
 
Senast redigerad av en moderator:

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Finns det inga bromspapper på ett sådant 550 kit med orginalpipa ?!
Om det finns, vad gav den i sådant fall ?

/Mattias
 
Senast redigerad av en moderator:

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
hallå!
Vad ska man ge för en snopro 440 med f7 motor i?
finns en för 70 000 i hyffsat skick. Men är inte det lite väl o ta i?

Ni som har erfarenheter eller vet någonting om ett sådant bygge skriv MER än gärna bra om dåliga saker om maskinen.
Den lilla tanken är vad jag vet en dålig sak.

Men som sagt, skriv gärna det ni vet eller tror!

tack på förhand
:)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
hallå!
Vad ska man ge för en snopro 440 med f7 motor i?
finns en för 70 000 i hyffsat skick. Men är inte det lite väl o ta i?

Ni som har erfarenheter eller vet någonting om ett sådant bygge skriv MER än gärna bra om dåliga saker om maskinen.
Den lilla tanken är vad jag vet en dålig sak.

Men som sagt, skriv gärna det ni vet eller tror!

tack på förhand
:)
Jag betalade mer än så för min, som var i mycket gott skick.
Den har dock 800-cylindrar, Boondocker, Digatron och en extra originalhuv följde med på köpet.

Den maskinen du pratar om skulle jag gjort mig beredd på några saker innan jag far och kollar på den:
- Förvänta dig ingen snygg installation av den extra kylningen. Se tredje bilden.
- Är det en standard F7-pipa som de bara kapat till på måfå för att den ska passa? Avgas-Smurfen kan intyga att det är fel sätt att trimma på...
- Hur har han löst det med oljebehållare?
- Har han någon check engine-lampa inkopplad? Det är ju lite vanskligt utan.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Har du löst kylningen på ett likadant sätt om på bilden?
skulle nämligen veta om de räcker till :)
har du orginaltanken på? ist hur långt tar du dig på den?

Något mer? :)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har du löst kylningen på ett likadant sätt om på bilden?
skulle nämligen veta om de räcker till :)
har du orginaltanken på? ist hur långt tar du dig på den?

Något mer? :)
Jag håller just i dagarna på att bygga om mitt kylsystem.
Har punktat ihop det hela och det verkar bli bra... Bara jobbigt som satan att svetsa ihop 2mm rör med mycket grövre bakrekylare från F7.

Det är nästan så att originalsystemet skulle räcka om man bara ska busa runt lite, men man vill ju alltid ha så stor marginal som möjligt vid "eventuell" ledkörning. =)

Originaltanken har jag inte på. Vet inte hur långt man tar sig på den. 5-6 mil? =)
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Men är kylningen verkligen ett sådant problem?
Ligger man inte och fiskör på leden borde det skyffla alldeles tillräckligt med snö på kylelementen?!

/Mattias
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Men är kylningen verkligen ett sådant problem?
Ligger man inte och fiskör på leden borde det skyffla alldeles tillräckligt med snö på kylelementen?!

/Mattias
Jag vill då ha min motor så kall som möjligt och då är inte original kylsystem något alternativ.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Jag vill då ha min motor så kall som möjligt och då är inte original kylsystem något alternativ.
Så länge inte motorn mår dåligt av det eller man får stora problem med överhettning hela tiden så finns det ingen anledning att bygga ut, tycker jag! Därför undrade jag bara om det var ett stort problem.