SnoPro 440/700 problem

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Har en stator du kan få låna å testa om de är nå konstiga mätvärden, vet ju vart du bor så:). PMa isåfall.
 
F

fjällets son

Halloj igen! Hittade åt felet som gjorde att den misstände.. Det var en kabel till nödstoppen som isoleringen hade nöts bort på och den låg och jordade mot chassiet. MEN nu startar den och den går att köra. Ytterst sällan så går den rent och det känns som den börjar gå på 1 cyl efter en stund. Den varvar heller aldrig ut som den ska, utan på full gas så känns det som den inte får soppa för den typ "bööar" och vägrar fortsätta varva. Kollade idag om APV-motorn rör sig och vid första gaspådraget så öppnade den i 1-2sek och stängde sedan helt, så jag släppte gasen och gasade igen men motorn vägrade röra sig. Vad kan detta bero på?
 
F

fjällets son

Nope, får inte tag på någon mätare.. Men de lutar åt att lämna in den så dom kan kolla upp den med datorn. För dom borde väl kunna få upp felkoderna på den å.
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Okej ska kika lite på om ja hade kunnat låna ut en mätare nästa vecka då sambon ändå är i stugan. PMa ifall de kan vara ett alternativ
 
F

fjällets son

Lyfter tråden igen pga nya problem. Hittade felet på skotern, de var en trasig o-ring i toppen som spökade. Passade på att byta ut tätningarna på vattenpumpsaxeln, sätta dit nya kolvar och byta alla packningar i motorn medans jag ändå höll på. Så jag lyckades köra hela gårdagen problemfritt och den gick riktigt bra. Men sent igår kväll så började den gå på en cylinder. Jag bytte stift och den gick på två burkar igen, en liten stund. Ca 5 min skulle ja tro. Eftersom jag håller på köra in den och kör på en högre oljeblandning i soppan så tänkte jag att den slog igen stiften. Men då idag när jag skulle byta stift så gick den bra när jag skulle in i garaget, så jag tänkte att problemet försvunnit. Så for ut å körde i 5min till och då började den först gå skit några sekunder och sen på en cylinder igen. Bytte snabbt stift ute i fält (från BR9EYA till BR9ECS) och den gick på två cylindrar i typ 20 sek. Vad kan felet vara? Kan de vara spridarna som "kleggat" igen pga av den extra oljan? Kör på 3-4% jusst nu.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en trasig o-ring i toppen brukar göra att skotern ryker vitt när man startar efter att den stått ett tag , och trycker ut kylarvätskan när man kör , så har mina symtom alltid varit .....

jag tror inte spridarna kleggat igen om da har ca 1 % xtra olja i tanken
 
F

fjällets son

Såg ut som att ena o-ringen skulle kunna vart klämd mellan toppen och cylindern och den var nästan av. Kan likväl ha varit tätningen bakom impellern då den också var skadad. Den drack rätt mycket glykol också, om ja fyllde hela expansionskärlet kunde de va tomt på 10-15min. Det löste problemet iaf. Har kört 2 hela dagar sen renoveringen och tar ingen glykol längre.

Tog nyss lös spridarna och knackade ur dom, ena spridaren hade rätt mycke skräp i sig så återstår att se imorrn om de blir nån skillnad.
 

OskarJernberg

Aktiv medlem
1 okt 2010
68
0
6
Sundsvall, Sweden
Hej!

Vet inte hur det är på skotrar, men på en del tvåtaktsmopeder sitter det i alla fall en kondensator. Blir del kass så går mopeden bra tills den blir varm, bara en tanke. Tänkte om någon hade koll :)

Mvh Oskar
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja det brukar sitta en kondensator på tändsystem med brytare men på de flesta maskiner efter ca -83 så sitter det cdi tändning dvs. brytar o ch kondensatorlös.